Gitaar midi converter

op gitaarnet en gearsluts zijn diverse topics daarover; van zelfbouw dingen tot kant-en-klaar oplossingen van enkele honderden €'s :)

Volgens mij heeft de gitarist van Nile ook ergens op YT een filmpje staan, hij gebruikt namelijk ook die midi baspedalen die je bij orgels ziet op zijn gitaar :) Just Google it

Just google it is misschien een beter advie dan wat ik hieronder ga typen, maar toch ga ik typen:

Er zijn verschillende opties:

- een midi gitaar kopen:
Denk dan aan bijvoorbeeld Casio. Er zijn goedkope modellen en dure modellen. Goedkope modellen raad ik af omdat deze vaak registreren op de toets van de gitaar, dat wil je niet. Duurdere modellen werken goed heb ik van horen zeggen (heb zelf geen ervaring met duurdere modellen, wel met goedkope shit).

- een midi element kopen wat je bevestigt op je gitaar:
Nadeel hiervan is dat je iets op je gitaar moet bevestigen en dat kan betekenen: schroefgaten in je body en dat betekent een extra kabal vanuit je gitaar.

- monofoon/vintage aan de gang gaan:
Als je bijvoorbeeld een Korg X911 aanschaft kan je zonder extra's op je gitaar een synthesizer bespelen met je gitaar en zelfs CV/Gate signalen van je audiosignaal uit je gitaar destileren. Hierachter kan je een CV/Gate to midi converter zetten en dan ben je er. Nadelen: zeer omslachtig en monofoon.

- software:
Hier houdt mij kennis op, maar ik kan me niet voorstellen dat er wel software bestaat die polyfoon kan transponeren (melodyne) en niet in staat is een gitaarsignaal polyfoon naar midi om te zetten.
Nadeel: software is voor softies en gitaristen zijn geen softies.

Succes met je zoektocht en houd ons op de hoogte.
Ik ben benieuwd waar je op uit komt.

groet,

uiteraard werkt dat niet, dat is ook geen gitaar (audio) naar midi kabel, maar gewoon een zeer simpele geluidskaart. Die kabel zorgt er gewoon voor dat uw geluid via usb in uw pc geraakt. Rocksmith gebruikt de klank van uw gitaar, en geen midi signalen.

http://www.jamorigin.com/midi-guitar/

Ne maat van mij heeft deze geprobeerd en was er zeer tevreden over :-)

T'is een software oplossing voor pitch to midi

Ik ben het nu aan het proberen, en ik vind het erg goed. Ik had dit niet verwacht.
Ik heb ook verschillende gitaar midiconverters (Roland GI 20 en Axon ).
Geen bijgeluiden. Met de gitaar midiconverters moet je erg netjes spelen, omdat je anders allemaal bijgeluiden krijgt.

Geen ervaring met beide, maar toch 2 opmerkingen:
- Die Sonuus i2M Musicport Audio naar MIDI-Interface is monofoon, dus zeer beperkt en voor mij zelf zou dit daarom niet echt nuttig zijn. Maar misschien is dit voor jou geen probleem.
- Die iPad gitaar lijkt mij maar speelgoed, maar als de software goed is (wat ik niet denk) kan het mss nog wel leuk zijn, zoals bv. de Misa Digital Guitar.

Aangezien je toch jouw pc gebruikt, zou ik die Jam Origin software eens testen (of Melodyne met DNA als je er wat meer geld tegenaan wil smijten), ervan uitgaande dat je al een echte elektrische gitaar hebt. Anders een gitaar-pickup installeren op je gitaar, zoals een Roland GK-3 & converter of een Shadow SH-075 (incl. converter). Er hoeft trouwens niet per se geboord te worden in de gitaar daarvoor: de SH-075 die ik heb gewoon vastgevezen tussen het hout en de strapknop (of hoe heet zo'n ding).

uiteraard werkt dat niet, dat is ook geen gitaar (audio) naar midi kabel, maar gewoon een zeer simpele geluidskaart. Die kabel zorgt er gewoon voor dat uw geluid via usb in uw pc geraakt. Rocksmith gebruikt de klank van uw gitaar, en geen midi signalen.

Ben blij om dit te lezen.
In ieder geval weet ik nu ook dat die kabel geen midi signalen verzend.

Aangezien je toch jouw pc gebruikt, zou ik die Jam Origin software eens testen (of Melodyne met DNA als je er wat meer geld tegenaan wil smijten), ervan uitgaande dat je al een echte elektrische gitaar hebt. Anders een gitaar-pickup installeren op je gitaar, zoals een Roland GK-3 & converter of een Shadow SH-075 (incl. converter). Er hoeft trouwens niet per se geboord te worden in de gitaar daarvoor: de SH-075 die ik heb gewoon vastgevezen tussen het hout en de strapknop (of hoe heet zo'n ding).

Ben zeer benieuwd naar Jam Origin.

De G2M van Sonuus (merk is al genoemd) werkt erg goed, ik heb deze uitgebreid getest. Lage latency en met 5 DIN MIDI. Nadeel is wel dat je geen akkoorden kunt spelen en je solo's erg nauwkeurig moet uitvoeren, maar zelfs snaren opdrukken ed werkt goed.

De G2M van Sonuus (merk is al genoemd) werkt erg goed, ik heb deze uitgebreid getest. Lage latency en met 5 DIN MIDI. Nadeel is wel dat je geen akkoorden kunt spelen en je solo's erg nauwkeurig moet uitvoeren, maar zelfs snaren opdrukken ed werkt goed.

Dat je geen akkoorden kunt spelen vind ik wel erg jammer en ook wel een groot gemis.

Ooit had ik een Roland GR30 en daarmee kon ik wel akkoorden spelen.
Eigenlijk wel jammer dat ik deze destijds heb weggedaan (de redenen hiervan staan me niet meer zo bij).

Laatst gewijzigd:
Heb Jam Origin geprobeerd en dit vind ik wel een leuk programma.
Jammer genoeg kon ik op de gitaar niet alle tonen spelen van de test-piano.
Toch vind ik de opzet wel aardig.

Wellicht ga ik toch voor een Roland GK-3.
Het schijnt ook dat deze makkelijk te plaatsen is (geen geboor oid).
Heb zelf een Les Paul-model en deze schijnt er ook wel geschikt voor te zijn.
Kun je met de GK3 wel softsynths aansturen (ben hier nog niet helemaal zeker van)?

Kun je met de GK3 wel softsynths aansturen (ben hier nog niet helemaal zeker van)?
Natuurlijk, je krijgt gewoon een MIDI-signaal, dus daarmee kan je zowat alles aansturen. Je hebt wel nog een extra apparaat nodig om de signalen van de GK3 om te zetten naar MIDI (bv. Roland GR-55).

Natuurlijk, je krijgt gewoon een MIDI-signaal, dus daarmee kan je zowat alles aansturen. Je hebt wel nog een extra apparaat nodig om de signalen van de GK3 om te zetten naar MIDI (bv. Roland GR-55).

Het is eigenlijk mijn bedoeling om softsynths op de pc te gaan gebruiken.
Zou dit ook kunnen met de GK3?
Helaas heb ik niet het geld om ook nog bijvoorbeeld een GR55 te gaan aanschaffen.

Het zal bij mij waarschijnlijk gaan tussen een GK3 of Jam Origin.

De GK-3 is gewoon een pickup-element. Op zichzelf heb je er helemaal niets aan. Je zal dus wel iets zoals een GR55 erbij moeten kopen wil je er iets aan hebben. Plus een MIDI-interface om MIDI-signaal in je pc te krijgen.

Back