Gaap

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Ik zat net, na een week noeste arbeid, met een biertje en een peuk te gapen terwijl ik met de hoofdtelefoon op naar wat muziek zat te luisteren. Tijdens de gaap leek het alsof de muziek ineens een kwart tot halve toon lager werd gepitched.

Nu vraag ik mij twee dingen af:

1. Wie van jullie heeft dat ook wel eens waargenomen?
2. In onze lieve heer's vrede's naam, hoe kan dat?

(en het zou nog een onrustige nacht worden...)

Wees gegroet.

1. Ja dat ken ik wel (zowel een biertje drinken met een hoofdtelefoon op als de gaap-pitchshifter)
2. Meest logische lijkt me dat de gehoorgang net even een andere vorm krijgt door het gapen, dus krijg je een soort microdopplereffect

Inderdaad, als kind vroeg ik mij dat al af...
Je gaapt en de pitch van de muziek die je hoort gaat wat naar beneden.
Buiging van de gehoorgang zoals Teluur zegt.
Net zoals onze stembanden gaan opspannen bij het inademen van heliumgas zodat we (tijdelijk) op Donald Duck voice overgaan :kimono:.

Cheers,
Exo. :mega:

De stembanden zijn niet anders gespannen in helium; de pitch is dan een gevolg van verschil in de snelheid van het geluid; SF6 geeft een 'zwaardere stem', omdat de snelheid van het geluid in dit gas maar ~ 44% is dan die in lucht

En wiki vertelde me ook nog dit bij helium:
"... De geluidssnelheid in heliumgas is bijna drie keer zo hoog (ca. 965 m/s) als de geluidssnelheid in lucht (ca. 330 m/s). Daardoor zullen, als iemand helium ingeademd heeft, de resonantiefrequenties omhoog gaan volgens deze verhouding"
en dit bij Xenon:
Een ander edelgas, xenon heeft een omgekeerd effect. Daar de geluidssnelheid in xenon lager is dan die in lucht, zal de xenonstem een overdreven trage en diepe basstem geven.
Allen naar de kermis dus 8o)

Cheers,

Dat effect is er volgens mij alleen maar als je acid luistert; je hebt namelijk een linker en een rechter oor en je hebt rechts- en linksdraaiende acid:geslaagd:

1. Ja dat ken ik wel (zowel een biertje drinken met een hoofdtelefoon op als de gaap-pitchshifter)
2. Meest logische lijkt me dat de gehoorgang net even een andere vorm krijgt door het gapen, dus krijg je een soort microdopplereffect

Hhmmm... Je zou zeggen dat de snelheid van de geluidsgolvoen niet verandert, zeker niet op zo'n korte afstand (?).

Inderdaad, als kind vroeg ik mij dat al af...
Je gaapt en de pitch van de muziek die je hoort gaat wat naar beneden.
Buiging van de gehoorgang zoals Teluur zegt.
Net zoals onze stembanden gaan opspannen bij het inademen van heliumgas zodat we (tijdelijk) op Donald Duck voice overgaan :kimono:.

Cheers,

Zou dat dan betekenen dat een absoluut niet gehoor niet bestaat? Ik kan me namelijk goed voorstellen dat jouw gehoorgang anders is dan de mijne. Dus dan zouden we een C ook anders waarnemen...

Zou dat dan betekenen dat een absoluut niet gehoor niet bestaat? Ik kan me namelijk goed voorstellen dat jouw gehoorgang anders is dan de mijne. Dus dan zouden we een C ook anders waarnemen...

Dat kan kloppen, alleen een C is een C als een kleur (met kleurcode) een kleur is.... constante waarde alleen de beleving kan anders zijn.......
Je kan het al horen als je je zelf opneemt met een microfoon.... de opgenomen stem klinkt anders dan wat je zelf hoort, buiging, trilling, plaatsing enz

Halsema Yoghurt maar even links moet laten liggen :engel:

Our new Constitution is now established, and has an appearance that promises permanency; but in this world nothing can be said to be certain, except death and taxes.
—Benjamin Franklin, in a letter to Jean-Baptiste Leroy, 1789

Ja, dat zuigt..... :D

Merk ook dat de subbass wegvalt tijens het gapen

Hhmmm... Je zou zeggen dat de snelheid van de geluidsgolvoen niet verandert, zeker niet op zo'n korte afstand (?).
de snelheid van het geluid zal ook niet anders zijn, maar ik kan me voorstellen dat de gehoorgang in een redelijk kort tijdsbestek een stuk langer wordt (20% extra lengte zou me niet verbazen)...
..dit zou dus ook moeten betekenen dat als je gaat gapen de pitch snel omhoog gaat, maar eigenlijk bijna direct daarna weer terugkeert naar de normale pitch...

de opgenomen stem klinkt anders dan wat je zelf hoort, buiging, trilling, plaatsing enz
maar dat is voornamelijk veroorzaakt door het feit dat de geluidsbron een heel andere plaats heeft bij het praten dan bij terugluisteren via speakers; je zou de speakers eigenlijk in je mond moeten hebben om een goed vergelijk mogelijk te maken... daarnaast hebben de trillingen die je kaak doorgeven een enorm effect op het waarnemen van je eigen stem :eureka:

vervolg van de :eureka:

Merk ook dat de subbass wegvalt tijens het gapen

ik denk dus dat het pitchen een gevolg is van het minder/anders doorlaten van de (bas-) tonen via de kaak/schedel

Bekend verschijnsel! Heb er een tijdje geleden iets over gelezen, maar kan het niet meer vinden en ben vergeten wat de clue was.. :S Ook als je het volume van een koptelefoon te hard zet shift de pitch.

Heeft het niet iets te maken met een andere druk in het binnenoor?

De pitch shift ontstaat doordat in het binnenoor de druk verandert via de buis van Eustachius, waardoor het trommelvlies beweegt, dus het Doppler effect. Dit wordt door de gehoorsbeentjes versterkt. Dit is puur fysiologisch.
Het veranderen van de beats door een nieuwe opstelling in de waarneming is te vergelijken met een knipperlicht, dat plots opgemerkt wordt. De eerste keer dat de waarnemer het licht aan ziet lijkt altijd langer te duren dan de volgende keren. De hersenen, zeer gevoelig voor regelmatige veranderingen, hebben de eerste keer nog geen referentie. Dit is puur psychisch.

Back