High end mixmethode voor een prijsje!

liquidthrust

Onverbloemd
Ik ben met een idee wakker geworden. Een idee die in uitvoering vrij omslachtig zou zijn, maar ik wil hem delen!

Iedereen wilt een pro sound hebben, vrij normaal. Dit idee is voornamelijk voor mensen die otb werken, dus met vanalle hardware. Ik dacht eraan om een goedkoop kutding van een mixer te kopen en hiermee een ruwe schets te maken van mijn nummers. Dus kijken hoe ik alles zou moeten pannen, eq gebruiken enzo. Eens ik mn nummer heb opgebouwd dan zal ik elk instrument door een dikke preamp tracken, met nog een dikke eq erbij. Ik zal dan elk instrument zo eq'en zoals ik ze heb op het kanaal van de mixer, opnemen in mn DAW met een dikke converter, en pannen zoals op mn mixer. Zo bouw ik m'n volledige track op, zo heb ik ongeveer 80 procent van mn nummer klaar, en zo kan ik beter zien wat ik nog zal compressen..

Dit zorgt er dus voor dat ik niet alles droog hoef op te nemen, om nog te gokken en te gissen waar ik zou eq'en in m'n DAW bijgevolg dat ik dan 1000 keer in en uit mn converter moet gaan. Zorgt er ook voor dat ik ipv een rack vol Neves en SSL's om op elk kanaal te zetten tijdens het mixen, maar eentje van elk hoef. Ipv van maar 1 mooie eq te gebruiken op 1 kanaal van je hele mix omdat je maar een arme kloot bent die belastingen moet betalen als een halve gare, kun je ze dus in feite op elk kanaal hebben.

Valt dit te doen?! Vrij omslachtig idd, maar het gaat om het resultaat, je hebt het plezier wel nog van het mixen op voorhand, maar dan word het alles kopiëren naar je DAW. Wilt niet zeggen dat je een instant michael jackson plaat zal hebben, pro sound, met een pro mixje, is al wat dichter, dus als je nog eens daarbij weet uit te blinken als mixer.. hmmm, allemaal theorie natuurlijk eh.

Ben geen plugin mens

Je kunt er natuurlijk niet van uit gaan dat het overnemen van de EQ setting van een willekeurige mixer in een DAW hetzelfde resultaat zal geven.

Daarnaast, waarom niet direct door de dikke pre-amp/EQ recorden....dan heb je je sound toch al meteen?

Je kunt er natuurlijk niet vanuit gaan dat het overnemen van de EQ setting van een willekeurige mixer in een DAW hetzelfde resultaat zal geven.

Daarnaast, waarom niet direct door de dikke pre-amp/EQ recorden....dan heb je je sound toch al meteen?

Misschien niet, maar het zal het aantal keer corrigeren in je mix wel drastisch doen dalen denk ik, eens je weet hoe elk instrument zich moet aanvullen, en waar alles past in de soundstage. Meteen opnemen wil zeggen dat ik dus idd 1000 keer moet gaan corrigeren, om een deftig geheel te krijgen. Niet het plan, je weet niet op voorhand hoe alles in mekaar zal zitten, unless you're a fucking genious

Ik zie persoonlijk een groot verschil tussen een geluid EQen om het geluid zelf te vormen en EQen om een geluid in een mix te zetten.
Voor die eerst is een externe HIGH end EQ natuurlijk heel mooi, voor het in een mix zetten kun je met elke lineaire EQ prima af.

Maar goed.....in mixtechnieken verschillen de meningen ook dus er is niet 1 waarheid. :)

Ik zie persoonlijk een groot verschil tussen een geluid EQen om het geluid zelf te vormen en EQen om een geluid in een mix te zetten.
Voor die eerst is een externe HIGH end EQ natuurlijk heel mooi, voor het in een mix zetten kun je met elke lineaire EQ prima af.

Maar goed.....in mixtechnieken verschillen de meningen ook dus er is niet 1 waarheid. :)

Ja je hebt tracken, en je hebt mixen. Sommige mensen tracken met eq, andere zonder.. veel dat subjectief is natuurlijk

Je hebt dan nog zoiets als summing, maar tegenwoordig hoor je nog amper verschil denk ik, dus dan zou ik gewoon itb summen, en een mooie buss compressor erover gooien, je kan op zoooo veel vlakken besparen met deze methode in mijn opzicht, maar toch potentiëel dikke tracks neerzetten. Anders ook hoor.. maar je hebt zo'n dingen als semi pro, en pro. Maar als je ruk bent, ben je ruk.

Laatst gewijzigd:
Je zit ook niet met gitaren en bass, of live drums. Toch de meeste mensen niet hier, dus je kan je nummers opbouwen met midi op de mixer.

Peter Gabriel: "Creative people always find a way"

Ik doe dit al jaren. Alleen zonder EQ daar gebruik gewoon plugins voor.
Nog steeds neem ik eerst alles droog op en trek daarna elk afzonderlijk spoor door een preamp.
Nu zeg je ik heb maar 1 dikke preamp nodig maar ik ben wel tot de ontdekking gekomen dat je er meer gaat aanschaffen. Elke preamp heeft weer zijn eigen karakter. Zo heb ik Tla's, UA's en nog wat andere. waar ik bijv een kick door de tla lekkerder vind dan door de UA, maar voaclen door de UA weer lekkerder.
En idd eindmix gaat nog door een HW busscompressor.

Ik doe dit al jaren. Alleen zonder EQ daar gebruik gewoon plugins voor.
Nog steeds neem ik eerst alles droog op en trek daarna elk afzonderlijk spoor door een preamp.
Nu zeg je ik heb maar 1 dikke preamp nodig maar ik ben wel tot de ontdekking gekomen dat je er meer gaat aanschaffen. Elke preamp heeft weer zijn eigen karakter. Zo heb ik Tla's, UA's en nog wat andere. waar ik bijv een kick door de tla lekkerder vind dan door de UA, maar voaclen door de UA weer lekkerder.
En idd eindmix gaat nog door een HW busscompressor.

Goh ja, word al snel een drang dan denk ik :dubbel: Al die lichtjes en het gevoel alsof je bij NASA werkt

ik volg een beetje dezelfde weg meer of min... dat wil zeggen:

ik had een nieuw plan van aanpak betreffende opnemen en mixen en ben nu na 3 jaar klaar met inkopen van aardige spullen voor mijn studio en heb er nog niet mee gewerkt! :-)

ik maak al vele jaren muziek en kan nu wel concluderen dat ik altijd op de zelfde manier denk en werk.
ik heb namelijk meestal toch wel een beeld van wat ik wil bereiken met de instrumenten en mix...de totaalklank, de effecten ,enzovoort..voordat ik iets opneem.

Compressie , EQ en effecten gebruiken al in de opname wordt afgeraden en dat is logisch omdat je in de mix deze modulaties niet meer kan veranderen en je ook vast zit een die klank dan.
er is een uitzondering: en dat is als je heel goed weet wat je wilt en hoe je dat kan bereiken.

dit wordt mijn werkwijze (en de praktijk zal uitmaken of het werkt) die gebaseerd is op mijn eigen ervaring:
ik schrijf de muziek...ik vorm een beeld van wat ik voor eindmix resultaat wil bereiken en maak een plan daarvoor. Dan neem ik elk instrument afzonderlijk via eventueel microfoons en/of verschillende)pre-amps, buizenspul, analoge tapesimulatie, ..en eventueel effecten op in mijn computer. zeker ook met lichte compressie.
nu heb ik dus in mijn computer al 'high end' klank op alle sporen inclusief eventuele karaktervormende effecten. hiermee ga ik mixen in DAW in combinatie met enige sporen naar een analoge mixer voor extra analoge hardware manipulatie.

klinkt misschien chaotisch en omslachtig maar in feite werkte ik altijd al zo....dus voor mij als een vis in het water!

....Als je iets heel goed opneemt en in gedachten houdt wat je precies wil bereiken dan zou je technisch gezien niet hoeven eq'en...
Maw, fix it during recording, don't fix it in the mix.

Ja je hebt tracken, en je hebt mixen. Sommige mensen tracken met eq, andere zonder.. veel dat subjectief is natuurlijk

Je hebt dan nog zoiets als summing, maar tegenwoordig hoor je nog amper verschil denk ik, dus dan zou ik gewoon itb summen, en een mooie buss compressor erover gooien, je kan op zoooo veel vlakken besparen met deze methode in mijn opzicht, maar toch potentiëel dikke tracks neerzetten. Anders ook hoor.. maar je hebt zo'n dingen als semi pro, en pro. Maar als je ruk bent, ben je ruk.

Tracken doe ik ook altijd met compressie. Ook als ik signaal al in de box is. Dan gaat deze door otb door een compressor weer terug naar Logic. Tracken met EQ durf ik (nog) niet aan. Daar veranderd nog zoveel aan tijdens het proces.

....Als je iets heel goed opneemt en in gedachten houdt wat je precies wil bereiken dan zou je technisch gezien niet hoeven eq'en...
Maw, fix it during recording, don't fix it in the mix.

eh.....ik ben vergeten uit te leggen dat het me dus, zoals dit topic aangeeft, gaat om de klank van die pre-amps. deze zullen de totaalklank boosten. en hopelijk richting high end.
maar ik doe het tijdens de opname, en de topicstartor pas na opname.

maar specifieke mix EQ zou ik nooit al in een opname kunnen gebruiken. Pas in een mix kan je EQen. dat is het enige logische...je gebruikt EQ in de mix om balans aan te brengen in frequenties en instrumenten en om storende frequenties weg te halen. dat kan per definitie nooit al tijdens de opname.
het enige wat je met EQ tijdens een opname zou kunnen doen is:
laag af bij niet-bas instrumenten. top hoog af...ruis weghalen....aanpassing van de klank naar iets specifieks..enzovoort.

wel inderdaad geldt dat je opnamekwaliteit zo hoog mogelijk moet zijn. dus goede instrumenten en pre-amps en microfoons. Fix it in the mix betekent een slechte opname proberen op te waarderen met EQ en andere trukken

Wordt dat niet moeilijk als je kanaal per kanaal trackt en al EQ't? Je wilt toch je kanalen horen ten opzichte van elkaar als je eq't? Ik begrijp dat je dit wilt doen met je mixer maar als je dan een andere EQ gebruikt om te tracken, is dat dan geen groot verschil?

Ik weet 't persoonlijk niet. Mij lijkt het als je echt een pro sound wilt dat de beste optie is: Dik investeren, zowel financieel als in tijd om met je gear te werken. Ofwel het gewoon overlaten aan anderen en dan opteer ik toch voor het laatste. Het wordt moeilijk om alles zelf "pro" te kunnen, zowel songwriting, recording, mixing.

Wat een geluk dat ik voor een lo-fi sound ga :D

je neemt toch ook per instrument op? dus zo ingewikkeld is het niet.

alleen zou ik zelf per instrument opnemen via goede pre-amps. compressors en EQs die weinig tot niets doen behalve subtiele kleuring (warmte, volheid) en lichte compressie. laag/hoog af EQ kan wel altijd...
dan neem je dus wel high end klank op per instrument!

en het basis mixen (pan, volume en EQ) in de computer doen of weer buiten de computer op een tafel.
of een combinatie...
het is wel zo dat als je zorgt voor goede opnames met vooraf wat slimme EQ, je bij het mixen soms niet eens meer zo veel EQ nodig hebt. mischien op twee spoortjes en dan kan je via insertie wel een goede EQ er bij plaatsen.

je moet roeien met de riemen en op zich vind ik het idee van dit topic niet zo gek. al is het hele EQ verhaal wel heel ingewikkeld en EQ overnemen van slechte naar high end EQ lijkt me geen goed idee. maar wel high end spullen gebruiken per opname om zo een mix van hoge kwaliteit te krijgen. tenminste...zoiets ga ik proberen...

Ik neem geen enkel spoor los op.....alles gaat de mixer in, wel of niet geprocessed en dan via de main out naar de recording.
Lijkt me een a-creatief proces om eerst een mix op te bouwen op een " goedkoop kutding van een mixer" om daarna die mix te vertalen in losse geproceste kanalen die je weer samen gaat voegen itb.

Ik neem geen enkel spoor los op.....alles gaat de mixer in, wel of niet geprocessed en dan via de main out naar de recording.

zodra je zang, gitaar , niet midi synth, of wat dan ook gebruikt krijg je te maken met losse sporen. dan zal je zelfs wel moeten. en als je vanuit een geluidskaart weer alles op de mixer laat komen op losse kanalen, heb je uiteindelijk weer dezelfde situatie als jij hebt.

Lijkt me een a-creatief proces om eerst een mix op te bouwen op een " goedkoop kutding van een mixer" om daarna die mix te vertalen in losse geproceste kanalen die je weer samen gaat voegen itb.

het gaat volgens mij den topicstarter uiteindelijk om een totale high end klank te krijgen. niet een methode om heel ingewikkeld te willen mixen....

Lekker oud draadje van mij. Ondertussen is de computer weg en ga ik voor een Radar 2 omdat ik toch geen plugins gebruik. Maar mijn methode is nog hetzelfde. Ik heb nu gewoon een 1176 en een Alan Smart C2 als compressors, komt nog een Neve achtige preamp bij, en een Pultec kloon. Ik zal nu wel niet meer op voorhand mixen, maar gewoon mijn tracks opbouwen op de 24 sporen Radar 2, en dan op mijn gemak alles mixen op de Calrec. Eindmix naar m'n Revox bandopnemer. That's it. Voor of na EQ'en zal ik nog wel zien. Nu ligt het ook allemaal maar te liggen zonder dat ik het kan gebruiken eigenlijk. Vind de converters in een Radar trouwens beter dan wat dan ook.. Het resultaat is geen live take jammer maar helaas, het één of het ander. Dus qua natuurlijke feeling, ik weet het niet.

Totale prijs van de setup met monitors en Radar erbij is: 13000 ZUURverdiende euro's. 1/5 van een dikke console zonder outboard.

3 smaken EQ (Neve, Calrec, Pultec)
2 smaken Comps (VCA en FET)

Komt nog 1 multi-effecten apparaat bij. En dan stop ik ermee.

Laatst gewijzigd:
Back