korg mini ms20 ervaringen?

Heb 'm even lichtjes uitgetest, maar 'k sla 'm over.

Leuk op zich - zullen zat mogelijkheden zijn, maar 't kon me niet ECHT bekoren.
Geluid kan ik niet echt over oordelen : ff snel-snel met een koptelefoon beluisterd.... Wel geinig.

Qua bouwkwaliteit vind ik het wat minder: ben bang dat de draaiknoppen redelijk snel 'lam' worden.

Rest: mja, mini-jacks, ach 't lukt wel. Line output aan de voorkant vind ik minder (maar dat hadden de oude ook), had best aan de achterkant gemogen: USB en MIDI zitten daar tenslotte ook.

De grootte vind ik helemaal geen probleem - maar ik ben dan ook niet zo'n vatsige synth-nerd met worstvingers.. :D
Beetje a la MicroKORG qua grootte.

A ja, ik zou zeggen: iedereen VEEL plezier met de (nog komende) aanschaf en het geplug!! :okdan:

Ik ga zelf voor de ARP2600 clone, kost je wat meer, maar dan heb je ook wat:)

Ik ga voor de echte....oh, die heb ik al en gebruik ik ook nooit.

om die reden heb ik mijn echte verkocht en nu een mini in huis.
mijn muziek is niet elektronisch. synthesizers treden niet op de voorgrond.
Ik denk dat ik eigenlijk qua muziek/klankvoorkeur dan meer richitng Korg_MiniKorg700S
zou moeten zoeken.

deze switch leverde me geld op en er bleef genoeg geld over om ook nog een goede stereo pre-amp te kopen.

ik denk dat de mini wel ok is maar toch ook wel minpunten heeft. Voor mijn muziek is ie ok, maar ik ben wel teleurgesteld in de ESP. tot nu toe werkt het echt niet goed, terwijl de normale versie redelijk werkte. ik moet de ESP nog testen met ge pre-ampde input. zomaar een instrument er in proppen werkt niet (bij mij)...

Gesproken over de bouwkwaliteit, ik las in oa Sound on Sound dat de knobs inderdaad wat wobbly zijn. Is dat iets wat likely is dat dat aangepast gaat worden?

En ook mbt de zorgen die ze in Sound on Sound uitten over de minijacks, dat die gevoeliger zijn voor ellende. Is dat een serieus risico?

Nee, knoppen gaan ze niet meer aanpassen. Ze zijn al aan het leveren dus ze gaan niet halverwege nog aanpassingen maken. In de eerste 4 minuten van het filmpje van Sonicstate kan je zien hoeveel ze wiebelen.
Vind dat er best veel speling in zit voor een nieuwe synth. Zal niet gauw kapot gaan maar schreeuwt niet kwaliteit zo. De knoppen van de oude MS20 hebben dat niet.

De oude MS-20 voelt als een tanker aan. grote zware metalen potmeters.

de mini voelt aan als wiebel ALPS mini potmetertjes. ok nog eens op de print gesoldeerd.
niet voor ruig in impulsief gedraai bestemd.
gewoon rustig en voorzichtig mee omspringen. denk ik dan maar...

en de mini-jack zelfde verhaal denk ik....mijn ervaring met de oude ms-20 is dat ik wel eens patch verbinden moest nalopen omddat er iets niet goed contact maakte..dit ervaarde ik ook vandaag nbij de mini.

Het wiebelen verschilt per potmeter op die van mij. Sommige zijn best stevig, andere wiebelen best wel. Niet eng veel, maar wel meer dan je zou willen.

Ik ga zelf voor de ARP2600 clone, kost je wat meer, maar dan heb je ook wat:)

Ja die Arp clone is prachtig. Voor mij wordt het eerst de MS-20, dan een SubPhatty en dan misschien de Arp.

Het wiebelen verschilt per potmeter op die van mij. Sommige zijn best stevig, andere wiebelen best wel. Niet eng veel, maar wel meer dan je zou willen.

het zijn typische ALPS potmeter kenmerken. wiebelen is niet erg, maar als er vaak en met veel kracht wordt gewiebelt dan kan de potmeter wat uitelkaar vallen en wordt ie uiteindelijk onbruikbaar.
maar de oplossing is vooral niet je kleine neefje er mee laten spelen en vooral ook:

draaien aan een knop!! niet wiebelen.

Het is niet omdat je niet genoeg kan leveren, dat je daarom per sé de vraag hebt onderschat. Het kan ook bv zijn dat je de vraag goed had ingeschat en op voorhand wist dat initieel de vraag groter ging zijn dan het aanbod. De reden waarom een bedrijf zich in deze situatie positioneert kan divers zijn (risico beperken, stock beperken, sneller lanceren, hype creëren...)

Het is nu eind mei en wereldwijd (zelfs hier vanaf volgende week!) zijn de MS-20's verkrijgbaar en ik hoor overal verhalen over de minder voor de hand liggende winkels die ze gewoon op voorraad hebben. Korg zei altijd dat ze verkrijgbaar zouden zijn in mei.

Wat hebben ze dan precies verkeerd gedaan? Logisch dat het begint bij China en Japan en de landen die wat moeilijker doen bij import en/of verder weg liggen van de bron later aan de beurt zijn, maar verder lijkt het er op dat er redelijk veel geleverd is.

Denk dat je gewoon niet moet gaan pre-orderen bij de grote jongens waar iedereen dat al doet.

Met de XBox 360 was het destijds ook zo. Niks bijzonders aan.

@MarsMusica: de oude MS20 kon ik een beetje Minikorg 700 achtig laten klinken, maar dat lukt misschien enkel met de versie met een bepaald filter. Maar echt als een 700 gaat hij niet klinken en spelen, want het blijven verschillende synths met ook verschillende interfaces.

Juist mijn account nagekeken bij Bax-shop.nl en de Korg MS 20 Mini is verzonden naar me en zou volgende week toekomen. Ze hebben er dus gelukkig wel ontvangen. Het aftellen kan beginnen...

Slaat dat op de signaalspanningen (audio, CV, gate) of op de voedingsspanningen? De originele MS20 werkte op +15/-15V.

De nieuwe ms20 voeding zal best wel +15v/-15 uitspuwen voor het analoge deel
Op 1 van de fotos zie je de spoelen zitten die nodig zijn om van de 9v dc -15 en +15 te maken.
Daarnaast zal er ook nog wel wat zitten voor 5v dc en mogelijk ook nog 3.3v ? Dat hangt een beetje af van de usb management ic en de processor (pic) die voor het midi deel zorgt etc etc.

De nieuwe voeding is best ingewikkeld vergeleken met de oude, eerst een smps van 220 naar 9vdc daarachter een power management ic om de 15v dc te maken en nog zoiets voor de -15v dc en nog wat voor het digitale deel.
Een schema van een A4 tje groot.
De oude is een lineaire voeding van +15/-15v, dat schemaatje past op een bierviltje.

Er is hooguit 1 spec die het zelfde is en dat is de +15/15v en dan kan je nog stellen dat geen van beiden (oude en nieuwe voeding) een echte dc maken. Dus de specs (rimpel etc) die uit de nieuwe smps voeding komen zijn kompleet anders met andere toekomst problemen.

De nieuwer ms20 mini heeft een moderne voeding en dat is maar goed ook. :halleluja

De bewering dat ie op de oude gebaseerd is kant en klare Commerciële BULLSHIT :D

MS-20 Mini die een beetje in z'n eentje staat te funken:

Attachments

• MS-20 Rumblefunk.mp3
    6,2 MB · Bekeken: 60
Back