pff wat een onzin. begrijp me niet verkeerd, ik koop mijn software ook netjes en wil piraterij niet goed praten, maar:
- films downloaden in HD zonder reclame en zonder vervelende brein meldingen is comfortabeler voor de gebruiker dan een dvd kopen.
- muziek illegaal downloaden zonder DRM is comfortabeler voor de gebruiker.
- games illegaal downloaden zonder always-online-DRM is comfortabeler voor de gebruiker.
- en er zijn ook genoeg voorbeelden te noemen van plugins waarbij de plugin stabieler werkt NA het verwijderen van omslachtige DRM maatregelen opgelegd door de maker.
Bij DAW's is dat niet anders. Neem de 'illegale' ableton bijvoorbeeld. Dat is geen crack, het gebruikt gewoon een originele ongemodificeerde installer. Alleen het authorisatie proces wordt offline ge-emuleerd. Knap staaltje programmeer werk. Dat verandert dus niets aan de functionaliteit en stabiliteit van de software.
En dat 'comfort' wat de consument verkiest boven het kopen van content is nou precies waar de media magnaten op moeten inspelen, inplaats van nu weer de zoveelste aftakking van SOPA/ACTA bij de consument door de strot te drukken.
De oplossing is een nieuwe infrastructuur aan leggen. Neem iTunes bijvoorbeeld, wie had 10 jaar geleden ooit gedacht dat iTunes nu al 3 miljard legal downloads zou hebben?
En dan klagen dat de cd verkoop en vinyl verkoop achteruit gaat? En dan zeggen dat dat door piraterij komt? KOM NOU!
Ik zat gisteren een oud interview van Oasis bij MTV TRL op te zoeken online uit 2000, uiteindelijk gevonden bij VH1.com, Kreeg ik daarna de melding dat ik dat niet mag kijken omdat ik niet in de USA woon.
Kom op zeg, dat soort dingen komen me echt de strot uit. Moet je dan een VPN gaan aanleggen om te kunnen zien wat je wilt?
Zelfde geldt voor televisie series (ben een fan

), laten ze toch alsteblieft iets van een Netflix uitrollen in europa.
Ik wil best 20 euro in de maand betalen als ik daarna gewoon in HD kan kijken wat en wanneer ik wil zonder reclame.
Zolang dat er niet is? Download ik in ieder geval elke maandag de nieuwe Game of thrones aflevering in 720p.
Sterker nog, S03E01 was de meest en snelst gedownloade serie aflevering ooit, meer dan 1 miljoen illegale downloads binnen 24 uur.
De makers van de serie vonden dat helemaal niet erg, moet je eens kijken hoeveel meer bluray seizoenen met alle extra's ze verkopen nu, ten opzichte van als die 1 miljoen mensen dat niet hadden kunnen downloaden.
De vraag is er, de techniek is er, de infrastructuur is er. Maar het wordt structureel tegengehouden. BLEEGH.
Just my two cents.