Werken op 16bit 44.1 ?

ja, vooral als je eq'ed en zo blijft het geluid beter , en ook zachtere passages komen er beter uit
nee, die leest ie gewoon mee

ja
als je je mixdown niet meer wilt masteren is 16bit oke

Zolang je geen klassieke muziek produceert, zou ik me niet te druk maken om de 44/16 spec.. :)

Ja dat heeft zin ook al mixdown je later naar 16-bit. Met 24-bit heb je gewoon meer headroom, vooral als je veel audiobewerkingen doet zou ik op 24-bit opnemen.

24 bit of een hogere frequentie is theoretisch natuurlijk altijd beter, maar er zijn wetenschappelijke luister-enquetes geweest, waarbij blijkt dat mensen het verschil niet kunnen horen, maar dat het meer "tussen de oren" zit.
Bij deze tests werden steeds dezelfde fragmenten willekeurig in 16 en 24 bit beluisterd, zonder dat men wist naar welke versie men luisterde. Ook de frequentie was verschillend tot 96 khz. Wat bleek: Er was geen duidelijke uitslag, welke file men ook beluisterde. Verschillende luisteraars gaven bij bijv. een 16 bit file aan, zowel naar een 24 bit file te luisteren als een 16 bit.
Men kon het verschil eenvoudigweg niet horen! Zelfs geoefende proffessionals hoorden geen verschil. Zodra men wist naar welke soort men luisterde, meende men het verschil wel te horen, maar dat was puur suggestie.
Er is een hele studie naar gedaan, moet de link nog effe zoeken, is misschien interressant om eens te lezen...

Maar voor het doen van berekeningen kan dat natuurlijk wel invloed hebben? De test zal waarschijnlijk gedaan zijn met een muziekstuk dat volledig in 24 bit (of hoger) is opgenomen en bewerkt, en daarna omgezet naar 16 bit zodat er een 24 bit en 16 bit versie is. Ik ben wel benieuwd wat het verschil is tussen alles 16 bit opnemen, bewerken en afspelen of 24 bit opnemen en bewerken en daarna downsamplen naar 16 bit en afspelen.

Men kon het verschil eenvoudigweg niet horen! Zelfs geoefende proffessionals hoorden geen verschil.

zo, nou geloof er echt helemaal niets van, misschien voor d'n leek, maar niet in mijn studio, daar hoor ik het verschil wel , en goed ook, met cubase

zo, nou geloof er echt helemaal niets van, misschien voor d'n leek, maar niet in mijn studio, daar hoor ik het verschil wel , en goed ook, met cubase

Wat voor een D/A convertor heb je eigenlijk, als ik vragen mag? Misschien ligt em daar de kneep, de afluistering. Ik zeg maar wat.. never mind. :-)

rme ff400
denk inderdaad dat ze bij de test misschien van een 16bit opname een 24 bit hebben gemaakt en toen gevraagd wie het verschil kon horen ?

fijn aan 24 bit is, dat je lekker zacht kunt opnemen (weinig gain op de preamps) bij een lastig in te schatten signaal zoals een e-gitaar of zangopname. Je gebruikt dan maar een gedeelte van je werkelijke dynamic range. Je kunt je voorstellen dat een gesampeld geluid een rijtje van getallen is (voltages van je oorspronkelijke signaal, op de "sampletijdstippen"). Voor iedere meetwaarde is een getal opgeslagen in je WAV file, van nul (voor geen signaal) tot het grootst mogelijke getal met 16 bits(of 24). Als je nu iets opneemt met 8 bits, dan klinkt dat "grainy" omdat het signaal na samplen te grote "stapjes"/"traptreden" heeft. 16 bits klinkt al geweldig, behalve als je een erg zacht geluid opneemt. Dan gebruik je maar een gedeelte van de beschikbare hoeveelheid getallen. Als je het zachte geluid normaliseert, kun je dus ook een "grainy" resultaat krijgen. Nu is dit simpel op te lossen door alles met lekker veel gain op te nemen. Nadeel is dan, dat dat misgaat bij een onverwachte signaalpiek, met vreselijke digitale oversturing. Ook hier kun je een stokje voor steken met een (analoge) compressor in je signaalpad, maar dat is ook niet altijd een neutraal klinkende oplossing

Bij een 24bit opname, heb je zoveel "resolutie" dat zelfs een zacht signaal na normaliseren, nog geweldig klinkt.

IMHO is dus 24bit tijdens opnemen een prima idee. Of je na afmixen er een 24 of 16bit audiofile van maakt, dat is (denk ik) lastig te horen. Over signaalsterkte en het "gebruiken van resolutie" hoef je je in je DAW geen zorgen te maken aangezien die werken met floatingpoint getallen en een ongehoorde dynamic range hebben. Ook jouw cubase werkt intern met floating point en niet met 16bit...je maakt alleen aan het eind er een 16 bit file van. Daar zijn echter desondanks veel discussies over, wat lekker klinkt en wat niet. In zichzelf al een bewijs dat het niet erg ter zake doet.

Maar voor het doen van berekeningen kan dat natuurlijk wel invloed hebben? De test zal waarschijnlijk gedaan zijn met een muziekstuk dat volledig in 24 bit (of hoger) is opgenomen en bewerkt, en daarna omgezet naar 16 bit zodat er een 24 bit en 16 bit versie is. Ik ben wel benieuwd wat het verschil is tussen alles 16 bit opnemen, bewerken en afspelen of 24 bit opnemen en bewerken en daarna downsamplen naar 16 bit en afspelen.

Dat klopt wel, maar die test was gedaan op uiteindeljke (gemasterde) mixen. Daarbij maakt het inderdaad
weinig uit of je op 16 or 24 bits exporteert, zeker als je goede dithering/noise shaping tools gebruikt.

Bij het mixen ligt dat wel even anders. Bij 16 bits ligt de ruisvloer op -90 dB. Dat is op zich genoeg,
behalve als je bij zachte tracks flink volume moet aanpassen, of bijvoorbeeld een compressor
flink aan het werk zet. Bij +30 dB gain ligt de ruisvloer dan ineens op -60 dB, en dat kun je goed
horen.

Zo lang je kleine aanpassingen maakt in je mix is 16 bit wel genoeg, maar opnemen en bewerken
in 24 bit is een stuk veiliger.

De berekeningen die je DAW doet (mbv plugins) zijn trouwens altijd in 32 of 64 bit, dus daar heeft
het weinig tot geen invloed op.

yep lekker -18dBFS opnemen(met goede pre-amps) in 24bits, heb je nog zat ruimte voor dynamiek.

Back