Strings en pads:

Doe gewoon wat je zelf wil.Wat klinkt het lekkerst. Denk dat we ons minder aan alle regeltjes moeten houden. Word het allemaal een stuk orrigineler van.

;)

PWM is natuurlijk erg fraai, maar een afgefilterd zaagje is ook lekker,
getuige alle "supersaw" gebaseerde strings uit de JP serie....!

Origineel geplaatst door Beepr
PWM is natuurlijk erg fraai, maar een afgefilterd zaagje is ook lekker,
getuige alle "supersaw" gebaseerde strings uit de JP serie....!

die heb ik eens ooit goed bekeken, en een van de wavevorms was een pulse....echt waar

ik heb er nog niet zo super veel mee geexperimenteerd, maar met een pulse had ik toch vrij aardige resultaten...
met een saw minder lijkt me. maar misschien moet ik dat maar nog eens ten gronde proberen en zien
wat er uitkomt... leukt me leuk experimentje trouwens :)

(ik wil een fmsynth!!!)

Je hebt een Karma Bamse. Maak zelf gewoon even een nieuwe program met de golfvorm 'detuned saw'.

Erg goed bruikbaar voor pads. Maar ook de standaard pulse golfvorm klinkt erg lekker met de juiste behandeling hoor !
Je kunt ze natuurlijk ook met elkaar combineren, voor de betere pads.

Neem 1 lowpassfilter, en 1 low/higpassfilter. Het eerste filter voeg je een klein beetje resonantie toe, maar niet teveel !
Laat het tweede (low/higpassfilter) een langzame sweep maken. Slow attack,lange dacay,redelijk lange sustain,en een vrij lange release. Laat een tempogesyncte lfo het eerste filter moduleren. Wijs de cutoff en resonantie van het tweede filter toe aan je modulatiewiel. ZO heb je veel controle over je klankkleur.

Verder moet je FX (waar staat dat eigenlijk voor ;) ) natuurlijk niet als onbelangrijk zien voor het maken van een mooie bewegende padsounds. Neem bijv. eens de phaser uit je Karma, lekker langzaam laten bewegen, 50 procent wet zetten en je pads klinken ook lekkerder. Verder gebruik in in de Triton heel vaak de chorus/flanger combinatie van de insert FX.

Maar Pulse,Saw, of zelfs wat anders, je kunt met al die golfvormen lekkere pads maken hoor !

probeer een Saw en gebruik dan een string sample die je
een beetje gaat ontstemmen van elkaar, het hoef niet uit 1 synth te komen
dus je kunt een layer maken met een 2e synth .
Ben je nog niet tevreden dan is een greep naar een effect unit mogelijk
met effects van bijv chorus en een delay ( 500/700 ms ).

Als je veel gebruik maakt van Pads en String geluiden zal ik zeker
eens voor korg trinity gaan met deze synth kun je na een beetje
programmeer heel goed gebruiken voor pads en stings.

Ik zie dat je ook in het bezit bent van een JD-800 deze heeft
toch ook mooie pads ? als je eens een layer maakt in combinatie
met een karma string dan kom je al heel ver.

zelf maak ik gebruik van een roland S770/korg trinity/kurzweil k2000
voor het maken van stings en pads....

Origineel geplaatst door Digimod

Als je veel gebruik maakt van Pads en String geluiden zal ik zeker
eens voor korg trinity gaan met deze synth kun je na een beetje
programmeer heel goed gebruiken voor pads en stings.

Hij heeft een Karma. Doet nog wel meer als een Trinity, dus lijkt mij enigszins overbodig.

Ben ik het niet mee eens de Trinity klinkt toch weer anders dan
de Karma en persoonlijk vind ik de trinity zelfs beter klinken
dan de Karma. :geslaagd:

Trinity neem je voor het geluid de Karma voor de mogelijkheden...:peukie:

thanx allemaal, maar ff voor de duidelijkheid: ik weet best hoe ik een string of een pad moet maken, ik doe al ruim 15 jaar synths proggen.

Wat ik met deze thread bedoel is de eeuwige discussie over de saw.
Zeker in de trance wereld ( wat ik op andere forums lees ) bestaan er kennelijk geen andere golfvormen dan een saw.

Dat ik wat ik met deze thread bedoel, en daar wil ik jullie mening over.

hmmm ja saw is het meest gebruikt om stings te maken..

Maak al sinds 22 jaar muziek ik weet nog steeds niet waarvoor
die zwarte toetsen zijn.;)

Puur naar sunstractieve golfvormen kijkend, lijkt de keus voor een saw wel logisch. Op de 1 of andere manier heeft die toch een lekker scherp randje, die toch ook erg soft kan klinken. Ideaal dus voor pads of leads als je er een filter op gaat toepassen. De dikst klinkende pads zijn volgens mij bijna altijd saws.

Maar met een hoop layering kun je toch heel erg veel doen, ook zonder de clichematige saws.

Een pulse met PWM klinkt toch ook wel lekker. Het is maar net welke functie de pad, behalve bread and butter,heeft in je song. Gewoon als opvulling hoeft ie toch niet heel erg dik te klinken. Gebruik je 'm ook solo dan ben ik persoonlijk toch iemand die naar saws grijpt.

Toch blijft het een kwestie van smaak, maar dat geldt voor iedere klank.

Ik bedoel, wat nu als ik een nieuw topic zou maken met de vraag wat voor golfvorm voor een lead te gebruiken ?

Ligt er maar net aan wat voor klank je in je hoofd hebt.

Ik zweer bij pwm lekker lush en zo willen we onze strings toch.:)

<ARROGANT>Het goede antwoord dan maar?</ARROGANT> :D

PULSE!

Maarrrr (grote maarrr) het geheim zit in je pulsewidth - dat bepaalt nl. direct de samenstelling van je harmonischen.
Je krijgt minder overtuigende strings met 50% pulsewidth; de 'juiste' stand schijnt iets van 40% te zijn - komt dan qua harmonischen het best overeen met een strijkorkestje ofzo.

Moet eerlijk zeggen, het is geleende wijsheid (ergens gelezen, zal het nog wel even opzoeken). :geslaagd:

<UPDATE>
Oh ja het was in de sound on sound - in de serie synth secrets.

http://www.sospubs.co.uk/search/ind...ection=+&Subject=+&Month=+&Year=+&Summary=Yes

Probleempje is dat de betreffende artikelen achter slot & grendel staan :stupid
Misschien dat iemand anders het even op kan zoeken?

Je kunt met 2 pulses die je onderling iets detuned een hoop doen.
Als je de pulsbreedte moduleert van beide pulses, maar niet met dezelfde hoeveelheid dan krijg je niet alleen 'werking' door het detunen, maar ook doordat de pulsbreedtes met elkaar gaan.... hoe zeg je dat?.... ze beinvloeden elkaar en je krijgt dan die commodore 64-leadsound-achtige geluiden.

-C-

Back