Hoe krijg ik ITALO sounds?

Catalunya, die convertor bestaat natuurlijk niet, het was maar een grapje. 8o)

Zo'n SPL vitalizer zou wel helpen denk ik. Ik heb er zelf geen maar heb ze wel vaak in actie gehoord en het geeft echt een hoop meerwaarde aan je mix.
Mijn gok is, wil je die prachtige sound uit de Italo beginperiode echt authentiek krijgen, dan zit er weinig anders op om exact hetzelfde te doen als die gasten deden. En dat wordt moeilijk, aangezien die italo lui geen kleine jongens waren. Celso Valli bijvoorbeeld, produceerde Azoto, Tantra en the Passengers en produceert nu onder andere Eros Ramazzoti. Rago & Farina produceerden onder andere Lectric Workers, Expansives en Decadance. Het waren gewoon grote producenten die achter meerdere artiesten zaten, en ze werkten in proffesionele studio's. En dan nog, al zou je studio 100% analoog zijn, en je zou alles op reel to reel opnemen, met oude compressors, door oude mixers en met oude synths, dan heb je nog maar een klein gedeelte van die sound. Er is ook zoiets als een tijdsbeeld, een moment in de muziek geschiedenis waarop bepaalde dingen samenvallen. Dat klinkt misschien vaag, maar ik ben ervan overtuigd dat ook dat van invloed is op de muziek die gemaakt wordt en de kwalitiet daarvan.

kwalitiet ai love iet! (freudiaanse vertieping zeker ;)

Nou ik heb weer eens goed naar die Italo's zitten luisteren en het lijkt bij veel nummers alsof ze het geheel of sommige partities gedubbeld hebben. Ik denk dat ze vaak een Phaser gebruiken. Out of Phase (zo was ie toch?). Maar gebuiken dit wel beheersd. Luister maar goed. Bij enkele Italo's hoor je ook dat ze drums (soms de gehele song) door de delay gooien. Ook dit is dan beheersd. U kent het wel: 2 dezelfde plaatjes gelijk afspelen, maar die nog niet in Phase is.

Verder denk ik inderdaad dat hij met een analoge recorder van bijv. Tascam behoorlijk ver komt. Dit is de tijd om zoiets aan te schaffen, want er komt een tijd dat er weer een hype rond zoiets bestaat.

Groet Erik

Origineel geplaatst door Chinetti
Er is ook zoiets als een tijdsbeeld, een moment in de muziek geschiedenis waarop bepaalde dingen samenvallen. Dat klinkt misschien vaag, maar ik ben ervan overtuigd dat ook dat van invloed is op de muziek die gemaakt wordt en de kwalitiet daarvan.

Dat is een hele mooie uitspraak ie je daar doet. Die moeten we inlijsten.

Origineel geplaatst door Catalunya
Nou ik heb weer eens goed naar die Italo's zitten luisteren en het lijkt bij veel nummers alsof ze het geheel of sommige partities gedubbeld hebben. Ik denk dat ze vaak een Phaser gebruiken. Out of Phase (zo was ie toch?). Maar gebuiken dit wel beheersd. Luister maar goed. Bij enkele Italo's hoor je ook dat ze drums (soms de gehele song) door de delay gooien. Ook dit is dan beheersd. U kent het wel: 2 dezelfde plaatjes gelijk afspelen, maar die nog niet in Phase is.

Verder denk ik inderdaad dat hij met een analoge recorder van bijv. Tascam behoorlijk ver komt. Dit is de tijd om zoiets aan te schaffen, want er komt een tijd dat er weer een hype rond zoiets bestaat.

Groet Erik

Dat phase verschil zou ook wel eens veroorzaakt kunnen zijn doordat ze veel met multitracking deden.

DX7!!!nu weet ik het zeker.
Damn,als je onder deze rare bewegingen ook nog de goeie toetsen aanslaat ben je echt goed:dubbel::dubbel::dubbel:
Het lijkt wel of ie een kalkoen aan het slachten is.

Damn,als je onder deze rare bewegingen ook nog de goeie toetsen aanslaat ben je echt goed:dubbel::dubbel::dubbel:
...

Damn, hij vermoord 'm echt! ( 1:08-1:09 ) :dubbel:

zo kan het ook: een drummer, back up drumstel, bijdehandte zanger, dx7 +toetsenist, een zonnebril en een gitaristje

Italo was in de tachtiger jaren mijn favoriete genre in de popmuziek. Verder luisterde ik naar alles waarin synthesizers de hoofdinstrumenten waren. Mijn jongere broer had een drive in discotheek en een piratenzender, draaide veel Italo en wisselde veel muziek uit met vrienden.
Veel van de bovengenoemde nummers hebben wij op vinyl.

Voor Italo heb je nodig:
- analoge synths: aan de presets heb je genoeg
- drumcomputers. Vooral de Linndrum. Zonder drumcomputers was er geen Italo geweest, want Italianen kunnen kennelijk niet drummen
- fout Engels (Valerie Dore zingt bijvoorbeeld I feel waiting now)
- veel gebroken akkoorden in een typisch Italo ritme in een patroon van zestienden, waarbij 0 de noot is en x de rust:
0 x 0 x 0 x 0 0 x 0 x 0 0 x 0 x
- een lekkere meid en/of kerel die ook een beetje kan zingen. Uiterlijk zegt alles in de Italo

Er is enorm veel gemaakt, waarvan veel ongeïnspireerde Italo (slechte muziek bestaat naar mijn mening niet), maar een paar van mijn favorieten zijn:
Max Coveri: One more time
DF & Pam: Flash into the night
Sun La Shan: Catch (pas vorig jaar achter de naam van de groep gekomen)
Cyber People: Void vision
K. Barré - Right by the moon
Danny Keith: Keep on music
Savage: Only you
Hipnosis - Pulstar (vind ik beter geslaagd dan het origineel van Vangelis)

De volgende favorieten vallen niet strikt onder de Italo:
Matia Bazar: Ti sento (Italiaans gezongen)
Bobby O: She has a way (Bobby Orlando is een Amerikaan van Italiaanse afkomst, maar maakte vergelijkbare muziek; spreekt wel beter Engels)

Ik heb zelf ook een paar Italo-nummers gemaakt. Daarvan is de bekendste The flying Dutchman dat gebaseerd is op de sound van de Cyber people.
Veel gedraaid op vakantie in Alassio. Italianen hoorden geen verschil.

Laatst gewijzigd:
Dat klinkt misschien vaag, maar ik ben ervan overtuigd dat ook dat van invloed is op de muziek die gemaakt wordt en de kwalitiet daarvan.

helemaal niet vaag :) Sterker nog, dit bepaald genres en de zeitgeist. Zelfs als je nou bijvoorbeeld oude techno wilt maken. En je hebt dezelfde gear, dan klinkt het toch al anders alleen doordat je waarschijnlijk al betere converters etc. gebruikt.

Verder vind ik juist de volgorde, eerst namaken en daarna je eigen smaak eraan geven ook niet slecht hoor.

YouTube - Matia-Bazar---Ti-Sento
Kalkoen zo slachten? Het lijkt wel alsof hij een chick aan het spanken is, :D.
Ik vond dit nummer wel vroeger voorbeeldig voor Italo. Zo vaak gehoord, maar nooit deze clip gezien. Kon best zijn dat de originele geluiden uit een DX komen, maar klinkt ook als een Oberheim.
:okdan:, meer van deze typische Veronica Italo deuntjes?

Back