Reverb

Bahamut

yip yip
Ik zit wat te expirimenteren met reverb VST plugins om een lekker diep en ruimtelijke sound te krijgen, maar dat wil niet echt lukken.... in ambient muziek hoor je wel 's van die heerlijke lange reverbs, waarin het geluid bijna verzuipt, maar toch is 't niet storend en geeft 't lekker sfeer en ruimte .....met die software plugs kom ik hier niet eens bij in de buurt. Als ik daarmee veel reverb gebruik, klinkt het storend. Het karakter van die reverbs bevalt me gewoon niet. Het klinkt goedkoop en niet stereo genoeg ofzo. Het lijkt wel of die uit m'n XP-80 nog beter zijn.
Wanneer gebruiken jullie reverb, wat voor soort reverb, bij wat voor geluiden en in welke mate? Hoe zorg je dat een lange reverb niet gaat storen? En wat is een lekkere niet al te dure hardware FX bak en heeft 't zin om zoiets aan te schaffen gezien m'n huidige setup?

Bij gebruik van REVERB vooral niet teveel geluiden door elkaar heen gebruiken.
Voor het verzuipen in de galm de lage tonen in de galm wat meer naar voren brengen volgens mij.
Cathedral presets doen het altijd goed.

Groet Erik

nou doe je voorkomen alsof geen enkele software reverb goed genoeg is.
als je er nou bijzegt welke reverbs je niet adequaat vindt, dan kan men je andere aanraden. dat hardware beter klinkt kan namelijk niet eens waar zijn, want algoritmes zijn algoritmes.
bovendien kan je met convolutietechnieken betere reverbs krijgen dan met welke lexicon bak dan ook.
voor een huis- tuin- en keuken reverb pak ik meestal gewoon de reverb.it van silverspike, maar als ik een specifieke reverb nodig heb die echt overtuigend moet klinken (dus geen lexicon reverb) dan ga ik aan de slag met acoustic mirror in soundforge en dan zoek ik een mooie impulse response uit.

poeh een hoop vragen die hier al meerdere malen zijn besproken, dus ik zou zeggen ga lekker met de zoekfunctie rondneuzen ;)

1 tipje: een hoop van de software reverbs komen inderdaad niet in de buurt van de betere (lees duurdere) galmen , maargoed daar zit ook een enorme klasseverschil in, de betere software galmen zijn naar mijn mening:
-waves renesaince verb
-magnus ambiance
-tc works reverb plus (uit het tc native bundle 3.0)

deze galmen komen naar mijn mening overeen mat hardware bakken als de lexicon mpx 200 (500) & de tc m-one

bedenk wel dat galmen in de computer erg zwaar zijn op de cpu en het geheugen dus wil je er veel gebruik van maken
zal je geheid tekort komen aan een 1 gig (mijn mening en ervaring)

Niet voor niets dat ik een Lexicon MPX heb gekocht zodat ik niet last heb van een hikkende computer omdat al die fancy softreverbs zoveel CPU tijd nodig hebben. Bevalt prima en het klinkt goed zat.
(trouwens die verbs in m'n digitale mixer zijn ook niet mis, niet Lexicon maar toch nog steeds erg goed)

zelfs een oude spx90 van yamaha klinkt beter dan menig softding(dat wil zeggen opener,breder,minder metalisch)
dus dan ook een goede aanrader.
en volgens mij niet zo heel duur meer.(als je ze aan kan komen)

ooh vandaar dat vst performance laatst op 90% zat :D wist niet dat die verbs zoveel cpu freten
ik heb die van tc native bundle 2.0, en ik vind 'm niet superslecht ofzo maar mijn gehoor zegt dat het veel beter kan

Origineel geplaatst door Bahamut
ooh vandaar dat vst performance laatst op 90% zat :D wist niet dat die verbs zoveel cpu freten
ik heb die van tc native bundle 2.0, en ik vind 'm niet superslecht ofzo maar mijn gehoor zegt dat het veel beter kan

ik begrijp je helemaal. Die lange nagalmen krijg ik ook niet voor elkaar. Het wordt een grote lelijke brei.

Er zat een track bij de sample contest waarbij echt een supervette reverb gebruikt werd, die klonk zo 'duur'. (lees: kwaliteit)

succes

Voor reverb gebruik ik een midiverb IV.
Hierin kun je lowcut instellen op een bepaalde frequentie. Op deze manier snijdt ik meestal het onderste uit de bassen en dan heb je een hele lekkere frisse reverb. met een predelay kun je het geluid en de reverb loskoppelen van elkaar.
Dat kan ook erg mooi zijn maar soms ook errug storend.

-C-

Ik heb op Reverb gebied echt met alles gewerkt,
L480, L300 PCM 80 en 90's TC 2000, Eventide, alle reverbs in Protools enz enz
en het valt me steeds op dat ik voor pure synth muziek steeds weer terug grijp
op mijn oude vertrouwde LXP1's (wel met een MRC erbij trouwens voor het fine tunen.)
Die klinken nog altijd stukken lekkerder dan die nieuwe budget dingen van Lexicon.

Ok het hoog is niet meer dan 15khz (welke galm heeft meer nodig als je natuurlijk wilt klinken?)
en ruis is er altijd een beetje als er niets doorheen gaat (lang leve Gates)
Maar puur als Galm blijft het staan als een huis kost geen drol (175 - 200 Euro)
ik heb er 3 juist om het vollopen van de ene galm tevoorkomen.
Zo heb ik altijd een lange, medium en korte reverb tot mijn beschikking.

Je kan natuurlijk 500 Euro investeren in een MPX1 (erg mooie machine zeker voor dat geld)
maar voor die 500 Euro koop je ook 3 !!! LXP1's, je bent veel flexibeler, hebt meer effecten
en de Reverb's klinken net zo Lexicon als in de MPX 1 en kan er 3 langs elkaar gebruiken.
Mijn MPX heb ik inmiddels verkocht samen met mijn PCM 80!! omdat ik steeds weer mijn LXP1tje nam ipv de MPX. en de PCM. ik kocht er 2 LXPtjes bij en hield 1400 Euro over voor andere leuke dingen.

Let wel het geld hier puur voor synth, perc, en drums, Rock, Jazz of acoustische opnames.
Voor zang, klassieke en koor opnames zou ik wat anders nemen.

Ik gebruik in Cubase eigenlijk alleen de standaard plugins, die klinken voor een hoop dingen wel goed... maar het is net wat je zegt, als je ergens een hele berg reverb overheen gooit gaat het heel erg plastic/blikkerig klinken. Gelukkig heb ik een MPX-550 dus dat is op die manier wel weer op te lossen :)

Maar de genoemde reverbs van TC en Waves zijn idd erg goed, die moet ik ook nog eens gaan halen... In Soundforge zit btw ook een heerlijke reverb en nog eens een Acoustic Mirror (die helaas ff te veel vraagt voor gebruik in Cubase).

Back