Gearlust en nostalgie

Benno

ZóBeter?
Als tiener verlekkerde me in de jaren 80 en 90 op Akai samplers, drumcomputers, synths, professionele tape/harddisk recorders en studio mengtafels.

Als ik nu op eBay of marktplaats kijk zie ik veel van die toen onbereikbare apparatuur voor peanuts voorbij komen (de TR-909's en sommige vintage analoge synths etc. daargelaten).

Laten jullie je wel eens verleiden tot een aanschaf uit nostalgische overwegingen, wetende dat je met een moderne (software) equivalent ongeveer 100 meer waarde voor je geld krijgt?

Een Akai S3000 voor €150,-. Een 32 kanaals studio mengtafel voor €1500,- =(

Een 32 kanaals studio mengtafel voor €1500,- =(

Offtopic: da's een dure. Je moet al een goede 32ch tafel kunnen scoren voor € 1000.

Ontopic: ik vind hardware ook gewoon veel leuker. Maar ik koop het niet enkel uit nostalgische overwegingen. Het moet wel een toegevoegde waarde hebben. Maar die oudere apparaten en hardware in het gemeen heeft wel "iets" wat software niet heeft.

Same here...

Leuk om weer een DX7II, M1, D-50, JX-3en en Juno's etc. bij elkaar te hebben, maar ik ga nu echt niet meer in FM synthese duiken of die onmogelijke D-50. Ik heb bijna alles verkocht om spul te kopen waar ik echt iets aan heb (dat is natuurlijk voor iedereen anders). Maar ik kan blijkbaar geen afstand doen van mijn eerste echte synth (de JX-3P met knoppenbakje) en mijn Juno-6. Ik ga er alleen niet mee lopen zeulen. Als mijn Nord Wave op de grond valt is dat kl$%&. Gebeurt dat met mijn Juno, dan is dat vele malen erger! Terwijl zo'n Juno toch goedkoper is. Ik snap er niets van!

wetende dat je met een moderne (software) equivalent ongeveer 100 meer waarde voor je geld krijgt?(

hoe kom je aan deze onzin?

Ik vind die oude bakken best leuk vanwege hun geschiedenis en soms ook hun geluid, maar ik koop ze eigenlijk nooit omdat ze door hun leeftijd toch vaak beperkt zijn t.o.v. moderne hardware- of software alternatieven, daarnaast heb je vaak te maken met zaken als beroerde editing (en geen MIDI editors), gekloot met floppies of SCSI voor opslag (no thanks) of ordinaire slijtage (lege batterijen, kapotte en moeilijk te vinden onderdelen). Meestal bedenk ik me dan dat die apparaten niet voor niets niet meer gemaakt worden en kijk dan toch naar een modernere equivalent. Daarnaast ben ik sowieso zwaar aan het minimaliseren met hardware, nu ik na jarenlang hardware gebruikt te hebben eindelijk aan plugins gewend ben geraakt wil ik niet meer terug tenzij het echt iets heel nieuws of unieks te bieden heeft.

Ik vind het heel cool als iemand met hardware sequencers en een stel vintage bakken vette (live) muziek maakt, maar geef mij maar gewoon een computer met Ableton Live, een bak plugins en een paar nette controllers en ik ben een stuk productiever dan ik zou zijn met een studio vol antiek.

Heb heel veel gear gehad, maar om een eigen zaakje te starten heb ik 95% van mijn hardware verkocht en doe nu het meeste in-the-box. Heb echter van 2 dingen heel erg veel spijt! De verkoop van mijn Sherman en de 8080

Die zullen in de toekomst dus wel weer teruggekocht gaan worden en die Moog Sub Phatty staat stiekem ook op mijn lijstje.

Maar ik mag inderdaad graag kijken naar andermans spulletjes (en dan kriebelt het ook wel met regelmaat!!) Zou ook best een Euro Rack unit in elkaar willen gaan knutselen, maar ik ben niet heel erg goed met een soldeerbout

Ach wat wel leuk is met die tweedehandsmarkt is dat je zo'n ding kunt kopen, er een tijdje mee pielen en dan weer wegdoen zonder geldverlies. Ik zou op zich ook best weleens een week of wat met een D50 willen spelen bijvoorbeeld.

@Napole0n: Ik heb hier nog een D-50 staan... In z'n koffer, dus staat geen stof te happen. En verder rust ie uit.

d'r wordt sowieso te weinig gespeeld, prima zaak dus.
heb een dls300 leslie simulator gekocht van dynacord. altijd al willen hebben, komt niet zo vaak voorbij, en nu ergens voor een nette prijs uitgehaald. zal best dat de laptop ook leslie vst's heeft, maar vind dit gewoon lekkerder / directer en moet me juist meer beperken tot de essentie ipv in allerlei mogelijkheden te verdwalen. conclusie gebruik meer leslie nu en speel meer hammond

Ik wil een simpel ding dat kan beuken en karakter heeft, no fancy lights. Daarom ben ik gek van oude samplers.. niks met nostalgie te maken

hardware klinkt beter en is leuker om mee te werken

monitor staren en muisklikken doen mensen al de hele dag

Hmm, ik vind dat nogal een dooddoener die bovendien voor het grootste deel compleet subjectief is. Ieder werkt op de manier die bij hem past en die voor hem het beste resultaat geeft. De ene manier is niet beter dan de ander.

Hmm, ik vind dat nogal een dooddoener die bovendien voor het grootste deel compleet subjectief is. Ieder werkt op de manier die bij hem past en die voor hem het beste resultaat geeft. De ene manier is niet beter dan de ander.

manier van muziek maken heeft meer te maken met budget/ruimte/interesse in synths/kennis van hardware/software in plaats van of het bij iemand past of niet

@Napole0n: Ik heb hier nog een D-50 staan... In z'n koffer, dus staat geen stof te happen. En verder rust ie uit.

Hmm, klinkt op zich wel interessant ook al heb ik nu niet echt ruimte voor een extra keyboard. PM maar als je er vanaf wil.

Back