Hmmm.. ouderwetse apparatuur is vaak omslachtig en lastig te onderhouden maar het heeft toch ook een zekere charme, ook al is de sound en bediening soms ronduit verschrikkelijk t.o.v. wat je je meende te herinneren van vroegah en wat de moderne alternatieven bieden van nu. :-) Maar Eerlijk is eerlijk, met beperkte middelen produceer je veel meer muziek dan met honderdduizenden patches waar je dagen doorheen moet scrollen en veel van die oude apparatuur is lang niet zo slecht als veel mensen je willen doen geloven, mits in goede staat.
Het overgrote deel van mijn 'hardware' in huis komt voort uit impulsaankopen op basis van nostalgie en het is eigenlijk zelden tot nooit dat ik teleurgesteld ben na mijn aankoop. Wel heb ik inmiddels geleerd dat t een stuk handiger is om een goed werkend/gereviseerd apparaat aan te schaffen dan een opknapper. De reparaties vind ik best leuk om te doen maar ze kosten ont-zet-tend veel tijd (en geld). Daartegenover staat dat je na al dat harde werk toch vaak met open mond zit te luisteren naar het resultaat. 'T is lang geleden dat ik datzelfde had met een VA of software aanschaf
Voor mij is de omslachtigheid en het rauwe van het oude spul misschien juist wel de charme. Neem nu een bandrecorder. 't ruist en maakt herrie. 't kost tijd om op en af te tuigen. Effe gauw skippen naar een volgende track (als in nummer) is lastig (bij de meeste recorders). Eigenlijk ben je buitensporig veel tijd kwijt met de voorbereiding voordat je een stukje muziek kunt luisteren.Maar ALS het dan eindelijk zo ver is KUN je ook niet anders dan jezelf onderdompelen in de muziek want aanpassingen maken of spoelen is gewoon weer een hoop extra moeite

Een soort van geforceerde mindfulness

Een vriend van me noemde al dit geklooi met hardware voordat je een fatsoenlijk stukje muziek hoort "Slow Music". En zo is het
Analoog en nostalgie werkt prima als het een bewuste keuze is dus