Gearlust en nostalgie

Ben niet zo oud dat ik echt last van nostalgie heb... Maar vindt sommige dingen gewoon leuk, mooi en karakter vol. Mn Sh5, Xpander of baldwin... Kijk daar wordt ik echt vrolijk van, maar ook moderne dingen zoals MFB/Doepfer/Analogue s. enzo, ook leuk. Voor mij vele malen leuker dan bijvoorbeeld een massive, of welke softsynth dan ook. Maja ja het 1 is niet per defenitie beter dan het andere, het gaat er maar om dat je er lol mee heb toch?

:mega:

hardware klinkt beter en is leuker om mee te werken

monitor staren en muisklikken doen mensen al de hele dag

Ja is gewoon fijn om te prutsen en te draaien, (samplers) dan gaat ie dan gaat ie niet. De liefde/haat verhouding. Gebouwd als een tank. Ben je hem kotsbeu dan flikker je hem door de ruit en ga je effe roken, om maar weer te beseffen, dat je hem toch wel weer nodig hebt, dus ja haalt hem terug binnen, hij zal effe gek doen maar zal wel weer werken, gaat niet met een laptop denk ik.

Ja is gewoon fijn om te prutsen en te draaien, (samplers) dan gaat ie dan gaat ie niet. De liefde/haat verhouding. Gebouwd als een tank. Ben je hem kotsbeu dan flikker je hem door de ruit en ga je effe roken, om maar weer te beseffen, dat je hem toch wel weer nodig hebt, dus ja haalt hem terug binnen, hij zal effe gek doen maar zal wel weer werken, gaat niet met een laptop denk ik.

hahaha je kan zo een column schrijven :D

Ik heb voor de handel wel eens synths teruggekocht uit mijn jeugdtijd. Maar vrijwel altijd eindigde dat in een teleurstelling en heb ik ze voor de normale winst weer verkocht. Vaak klinkt het ding toch niet zo groots als uit de herinneringen, of heb je gewoon de patches niet meer.

Hmmm.. ouderwetse apparatuur is vaak omslachtig en lastig te onderhouden maar het heeft toch ook een zekere charme, ook al is de sound en bediening soms ronduit verschrikkelijk t.o.v. wat je je meende te herinneren van vroegah en wat de moderne alternatieven bieden van nu. :-) Maar Eerlijk is eerlijk, met beperkte middelen produceer je veel meer muziek dan met honderdduizenden patches waar je dagen doorheen moet scrollen en veel van die oude apparatuur is lang niet zo slecht als veel mensen je willen doen geloven, mits in goede staat.

Het overgrote deel van mijn 'hardware' in huis komt voort uit impulsaankopen op basis van nostalgie en het is eigenlijk zelden tot nooit dat ik teleurgesteld ben na mijn aankoop. Wel heb ik inmiddels geleerd dat t een stuk handiger is om een goed werkend/gereviseerd apparaat aan te schaffen dan een opknapper. De reparaties vind ik best leuk om te doen maar ze kosten ont-zet-tend veel tijd (en geld). Daartegenover staat dat je na al dat harde werk toch vaak met open mond zit te luisteren naar het resultaat. 'T is lang geleden dat ik datzelfde had met een VA of software aanschaf :)

Voor mij is de omslachtigheid en het rauwe van het oude spul misschien juist wel de charme. Neem nu een bandrecorder. 't ruist en maakt herrie. 't kost tijd om op en af te tuigen. Effe gauw skippen naar een volgende track (als in nummer) is lastig (bij de meeste recorders). Eigenlijk ben je buitensporig veel tijd kwijt met de voorbereiding voordat je een stukje muziek kunt luisteren.Maar ALS het dan eindelijk zo ver is KUN je ook niet anders dan jezelf onderdompelen in de muziek want aanpassingen maken of spoelen is gewoon weer een hoop extra moeite :) Een soort van geforceerde mindfulness :) Een vriend van me noemde al dit geklooi met hardware voordat je een fatsoenlijk stukje muziek hoort "Slow Music". En zo is het :)

Analoog en nostalgie werkt prima als het een bewuste keuze is dus :)

Laten jullie je wel eens verleiden tot een aanschaf uit nostalgische overwegingen
Ja - daar heb ik de DX7 en JX3P voor gekocht.

wetende dat je met een moderne (software) equivalent ongeveer 100 meer waarde voor je geld krijgt?

Bij de goedkopere zooi is die vermenigvuldigingsfactor niet zo geweldig hoog ;).

Er zijn emulaties van de non plus ultra-klasse genoeg, maar van de goedkopere zwik ontbreekt die vaak. MT32-libraries heb je niet echt. Het is eigenlijk al best gaaf dat er redelijk vroeg een TX81Z emulator was (DiscoDSP Phantom).

Een S3000 klinkt best neutraal, als het nou om zo'n oude gruizige bak ging of vol Z-plane filters zat, dan was 't een ander verhaal geweest, maar de manier om dat uit te vinden is om er een te kopen en dan inderdaad te kijken hoe snel je 'm weer kwijt wil (vanwege niet compatible file formats of eindeloos knopjes drukken). Bij samplers komt het er uiteindelijk toch allemaal op neer wat je er in stopt, de bakken vol diskettes met spul dat van tape, vinyl en CD af is geplukt zijn slechts het middel tot het doel.

Het allermakkelijkste wat er is is om apparatuur te kopen. Iedere jojo kan dat; je hebt alleen maar geld nodig. Wat je niet terugkrijgt van eerdere tijdperken is hoe de muziekscene op dat moment was; 3 dagen non-stop in je studio werken, het resultaat op cassette mikken en dan aan je maat meegeven die 'm in het weekend ergens kon draaien om te kijken of 't goed klonk en werkte, en dan genoeg tracks verzamelen voor op je eerste demo-schijf, en dan hopelijk beroemd worden.

Als je toen zelf al muziek maakte en nu terugdenkt aan je eerste setup - die apparatuur weer aanschaffen zorgt er ook niet voor dat je 20 jaar jonger wordt.

hardware klinkt beter en is leuker om mee te werken

monitor staren en muisklikken doen mensen al de hele dag
Waarvan akte. Maar sinds wanneer ben jij een authoriteit over hoe software klinkt als je 't zelf al 10 jaar niet meer gebruikt hebt? Of probeer je nog elke keer demo's om te kijken of 't 'm dit keer toch is geworden?

Of denk je dat je genoeg weet als je hier op 't forum een Youtube-filmpje voorbij ziet komen?

Ik heb al een hele tijd geleden besloten om volledig voor deze tweesplitsing te gaan: alleen volledige analoge Synths, en voor de rest alleen nog software. Het meeste van m'n (digitale) spul heb ik weggedaan, alle fx, S3000XL, microQ, WaveStation, mixer.
Toch heb ik m'n MS2000, Nord Rack en Supernova niet verkocht, en daar zit misschien een stukje nostalgie. Mijn smoes is dat ze veel knoppen hebben en dus hands-on zijn, veeeeel beter dan een softsynth met een controller ;)

Ik heb wel een keer een Korg 03R/W gekocht voor 1 bepaalde preset die erin zit die ik op een geliefde vinyl plaat heb. Was gelukkig maar een paar tientjes ;)

Hmmm.. ouderwetse apparatuur is vaak omslachtig en lastig te onderhouden maar het heeft toch ook een zekere charme, ook al is de sound en bediening soms ronduit verschrikkelijk t.o.v. wat je je meende te herinneren van vroegah en wat de moderne alternatieven bieden van nu. :-) Maar Eerlijk is eerlijk, met beperkte middelen produceer je veel meer muziek dan met honderdduizenden patches waar je dagen doorheen moet scrollen en veel van die oude apparatuur is lang niet zo slecht als veel mensen je willen doen geloven, mits in goede staat.

Het overgrote deel van mijn 'hardware' in huis komt voort uit impulsaankopen op basis van nostalgie en het is eigenlijk zelden tot nooit dat ik teleurgesteld ben na mijn aankoop. Wel heb ik inmiddels geleerd dat t een stuk handiger is om een goed werkend/gereviseerd apparaat aan te schaffen dan een opknapper. De reparaties vind ik best leuk om te doen maar ze kosten ont-zet-tend veel tijd (en geld). Daartegenover staat dat je na al dat harde werk toch vaak met open mond zit te luisteren naar het resultaat. 'T is lang geleden dat ik datzelfde had met een VA of software aanschaf :)

Voor mij is de omslachtigheid en het rauwe van het oude spul misschien juist wel de charme. Neem nu een bandrecorder. 't ruist en maakt herrie. 't kost tijd om op en af te tuigen. Effe gauw skippen naar een volgende track (als in nummer) is lastig (bij de meeste recorders). Eigenlijk ben je buitensporig veel tijd kwijt met de voorbereiding voordat je een stukje muziek kunt luisteren.Maar ALS het dan eindelijk zo ver is KUN je ook niet anders dan jezelf onderdompelen in de muziek want aanpassingen maken of spoelen is gewoon weer een hoop extra moeite :) Een soort van geforceerde mindfulness :) Een vriend van me noemde al dit geklooi met hardware voordat je een fatsoenlijk stukje muziek hoort "Slow Music". En zo is het :)

Analoog en nostalgie werkt prima als het een bewuste keuze is dus :)

Mooi stukje en ik voel het ook wel zo. Alles wat ik heb staan hier is sowieso verouderd :D Heb inmiddels wel wat spulletjes waar iets van onderhoud/reparatie aan moet gebeuren, maar dat hoort erbij en dat kom ook allemaal wel. Een computer gebruik ik al heel wat jaren niet meer in de studio en dat bevalt prima, al moet ik zeggen dat ik geen software hater ben of zo. Ieder zijn ding, en sommige software zou ik waarschijnlijk zelf ook te gek vinden om mee te werken....maar je moet nu eenmaal keuzes maken.

80% Van m'n materiaal is uit de jaren 80 en 90 + enkele VST-tjes en heb ik bijna allemaal de voorbije jaren aangeschaft.
Toestellen die toen een pak geld kostten gaan nu soms voor weinig weg (Akai samplers bv).
Kwaliteit van toen is, indien goed onderhouden, nu nog steeds kwaliteitsvol.
Rommel van toen is, indien goed onderhouden, nu nog steeds rommel en anders is het al op de vuilnisbelt beland.

Cheers,
Exo.:mega:

Maar Eerlijk is eerlijk, met beperkte middelen produceer je veel meer muziek dan met honderdduizenden patches waar je dagen doorheen moet scrollen
kwestie van discipline... net als de winkel in gaan en alleen dat kopen wat je thuis op je (virtuele) boodschappenlijstje had geschreven ipv je te laten verleiden door dat wat er allemaal nog meer in de winkel te krijgen is (wat je niet echt nodig hebt) en te kopen...

Wat betreft samplers, drumcomputers, en professionele tape/harddisk recorders vind ik het onzinnig om die dingen aan te schaffen, een computer verslaat ze werkelijk waar op elk vlak. Heb er een beetje begrip voor als het live van toepassing kan zijn.

Wat betreft synths en studio mengtafels kan ik er wel in komen.

Wat betreft samplers, drumcomputers, en professionele tape/harddisk recorders vind ik het onzinnig om die dingen aan te schaffen, een computer verslaat ze werkelijk waar op elk vlak. Heb er een beetje begrip voor als het live van toepassing kan zijn.

Wat betreft synths en studio mengtafels kan ik er wel in komen.

Een sampler met analoge filters blaast nog altijd een softsampler uit het water :mexico: Een sp1200 zal nog altijd meer charme hebben dan een softsampler, een E-MU 6400 zal nog altijd modderdikke bassen weten te produceren uit de diepte van zn ingewanden. Een S760 is misschien 16 bit maar dan heb je ook weer karakter, dikte en gewicht aan de klank.

Een mooi voorbeeld is daft punk, doorheen de jaren heb ik zo veel wannabe daft punk fanaten weten te beluisteren die alles maken met softsamplers, en ze komen er dichtbij qua sound geen probleem, maar het gewicht is er niet, die UMPF.

Ik denk toch echt dat het meer te maken heeft met goed kunnen mixen en masteren dan het gebruik van een specifiek soort sampler eigenlijk.

Ik denk toch echt dat het meer te maken heeft met goed kunnen mixen en masteren dan het gebruik van een specifiek soort sampler eigenlijk.

Sorry hoor maar wat een onzin, een oude 12bit sampler knalt elke sofware emulatie eruit, kan je mixen wat je wil dat gruizige krijg jij er niet in gemixt.

Elk toestel heeft z'n eigen geluidskarakteristiek, dat heeft nu eenmaal te maken met de gebruikte componenten.
Alleen al het type gebruikte condensatoren om er maar een te noemen...
Software emuleert soms wel heel goed maar het is geen hardware.
Gebruik iets waarvoor het gemaakt is en dan haal je er het beste uit.
Je kan proberen met een ferrari een veld om te ploegen of met een traktor F1 te rijden maar beiden zullen niet direkt het volledig gewenste resultaat geven.
Met hardware zal je nooit bepaalde klanken of soundscapes uit soft kunnen namaken, net zoals je nooit identiek dezelfde klankkarakteristiek van hardware met software zal kunnen bereiken.
Ai.... wordt dit de zoveelste hard vs soft draad?

Ja ik ben enigzins een nolgastisch persoon (vroeger meer dan nu) maar heb dus ook die toestellen van vroeger aangeschaft die mij kwalitatief interessant leken, soms vergeleken met nu.

Cheers,
Exo. :mega:

Sorry hoor maar wat een onzin, een oude 12bit sampler knalt elke sofware emulatie eruit, kan je mixen wat je wil dat gruizige krijg jij er niet in gemixt.

Dat vraag ik me dus echt af. Ik denk dat het niet veel uit maakt wat je bijvoorbeeld een Daft Punk in handen geeft (uiteraard wel professioneel spul), ik geloof dat ze altijd in staat zullen zijn er iets uit te toveren dat baggervet klinkt, of ze nou een oude 12 bit sampler gebruiken of een moderne sampler met een bit reduction effect of iets dergelijks. Want dat is waar ze goed in zijn. Net als dat Rembrandt alleraardigst kon tekenen, of hij nu met potlood op een kladblaadje tekeer ging of met olieverf op een houten paneel van 3x3 meter. Het gebruik van bepaalde apparatuur zal sommige stappen in dit proces misschien wel makkelijker maken of beter passen bij een bepaalde sound of werkwijze, maar ik ben er van overtuigd dat ze het toch voor elkaar kunnen zouden krijgen.

Ik heb in principe al genoeg waarmee ik al mijn denkbare geluiden kan laten opwekken.

Maar, inderdaad, je ziet vaak oudere synths, die destijds heel duur waren, te koop staan voor enkele honderden euro's (afhankelijk van synth tot synth).

Vroeger kon ik urenlang wegdromen met alleen een brochure van een Roland D-50 of die JX series waaronder de machtige JX-10.

Maar ik koop ze niet uit nostalgie maar omdat ik er ook iets mee wil doen.

De D-50 wou ik eerst gewoon aanschaffen zodat ik de overbekende presets kon analyseren en vervolgens nabouwen op mijn huidige synths. Maar, ik vind de D-50 best prettig om mee te werken. Ik herinner me nog dat ik in de winkel helemaal niets begreep van de opschriften op het bedieningspaneel. Intussen ken ik wel wat meer over synthesizers en synthesevormen. Ook de bediening vind ik reuze meevallen. Ik heb niet eens een PG-1000 en voel niet onmiddellijk dat ik deze mis. Al begrijp ik wel dat het met de Programmer veel sneller en overzicht werken is.

De D-50 blijft hier dus langer dan eerst voorzien.

Daarnaast ook een Roland JX-10. Ja, ook zonder de Programmer PG-800. Gekocht omwille van de klank. En ook omdat ik nu echt wel eens aan den lijve wil ondervinden of dit een moeilijk te bedienen beest is. Ik denk dan vooral aan MIDI (dat wordt vast een leerrijke ervaring).

Van beide synths lees ik vaak in gebruikersrevieuws dat ze moeilijk on-board te editen zijn. Wel, ik wil dat nu eens weten.
Mocht het echt tegenvallen dan kan ik ze weer doorverkopen. Geen man overboord dus.

En nog zo'n synth die ik 'ooit' in huis wil halen is de Yamaha DX7II. Met de bedoeling om echt zelf klanken te maken maar eerst mijn nieuwe aanwinsten doorgronden. Ik ben de komende maanden weer zoet. Het wordt een leuke zomer.

De zoveelste soft- vs hardware discussie is misschien niet nodig, maar deze topic titel vind ik wel aardig om toch te posten:

In soft- vs hardware discussies worden erg vaak argumenten gebruikt die iets zeggen over de sound en de mogelijkheden van het apparaat/programma.
Dat is best belangrijk maar niet allesomvattend.

Verder wordt er hier en daar wel iets gezegd over de interface. Dat vind ik al een stuk interessanter.
Maar ook als je dit erbij betrekt wordt het geen sluitend verhaal.

Ik weet niet of het een sluitend verhaal wordt met het volgende; maar ik denk dat de gebruiker er absoluut ook in betrokken moet worden.
Stel je hebt 10 jaar lang gewerkt met een MPC60 en je kan er inmiddels vette hiphop mee maken. Dan kan best beargumenteerd worden dat met Kontakt hetzelfde gemaakt kan worden. Maar de gebruiker kan nu eenmaal goed werken met een MPC60. En de leergeschiedenis die hij heeft doorgemaakt met de MPC60 zal echt een andere zijn dan de leergeschiedenis die hij met Kontakt zou hebben doorgemaakt. Je kan mij niet wijsmaken dat die leergeschiedenis geen invloed heeft gehad op zijn uiteindelijke sound/liedjes.

Dus: stel je bent producer en je wil die hiphop artiest inhuren voor een productie van je omdat je zijn sound gaaf vindt, dan zou ik er voor zorgen dat je een MPC60 koopt of huurt voor hem. En ik zou er niet zomaar vertrouwen in hebben dat het met Kontakt ook allemaal wel voor de bakker komt...

Dat kan je nostalgie noemen.
Maar het kan ook gewoon werkwijze heten.

inderdaad, de investering is voor mij ook meestal een reden om een instrument niet weg te doen, ook al staat het soms te vol. de ervaring / tijd-aandacht die erin zit, de werkwijze is zeker een belangrijk aspect.
komen we tevens op de leeftijd waarin je begon synth's echt te ontdekken...

Back