Reason afmixen/masteren met de Bigmeter

aanilles

Stamgast
Op internet en op dit forum is veel te vinden over het afmixen/masteren van een track…

De meeste audio technici zullen je vragen om zo'n +/-6 decibel aan ruimte.
Dit betekend dat de gele piekmeting niet boven de -6 dB uit mag komen. Als je een rode 'clip' indicatie ziet is de track te ver opgeschroefd en zal het geluid gaan kraken.

En gebruik geen limiter of compressor over je eindmix. Oftewel als er dingen zijn gebruikt om het harder te laten klinken, weg ermee!

1.) Wat is jullie bevinding hiervan met Reason en de bigmeter?

2.) En hoe stel je voor je zelf het begin punt vast? Wat is handig?
a-Bij een “oude” al bestaande track
b-Een volledig nieuwe track

Bijvoorbeeld bij een “oude” al bestaande track:
Neem je de basekick en de baseline in de loop en ga je deze “inspelen” tussen bv -3 en -6 db??
En vorm je daarin/daartussen de andere instrumenten e.d.

Of is het slim om je juist te spitsen op de melodie dat de basekick en baseline zich daarom heen vormen?

Aan welke leidraad spits jij je?

Ik pak het drukste stuk van de track en speel die af.
Ik gebruik de big meter nooit, alleen de SSL master meter.
Die zet ik op altijd op PEAK (oranje) en zorg dat ik niet in het rood kom, simpel.

Dat verhaal om ruimte vind ik zelf overdreven van masteraars, alsof je als masteraar niet zelf de schuif omlaag kan trekken als je in een 32 bit floating point (1500 db dynamiek) omgeving zit. Zolang je niet de 0 db raakt is er niks aan de hand.
Wel is het zo dat als je naar mp3 gaat je het beste zorgt dat je niet voorbij de -0.3 db gaat ivm de datacompressie en de vervorming die dat oplevert. Maargoed, dat is pas de stap erna en niet relevant als je nog met waves in je mix zit en aanlevert.

Qua afmix voor mijn genres (boem boem 140-200 bpm) begin ik in de mix met de bassdrum, die is de baas. Dan de lead zorgen dat die goed doorkomt, als het ware drapeer je die om de kick heen. Dan de percussie ertussen proppen (of samensmelten met de kick) en zorgen dat de vocals goed te horen blijven, eventueel dankzij sidechain compressie. Sowieso zorg ervoor dat alle geluiden geen frequenties bevatten die ze niet nodig hebben, zoals sublaag in cymbals en hihats en vocals.

Reason 5 ..... dan gaan er weer wat alarmbellen rinkelen :D Zeker als je werkt met een 3 jaar oud pakket en niet eens weet wat de moderne mixer is in Reason. Gekraakte versie ?

Lekker Reason 7 kopen joh, zeer aan te raden. SSL mixer is DE tool als het gaat om afmixen.
Gepiel met 14:2's schiet niet op en de EQ's zijn simpelweg niet goed (incl. de m-class)

Reason 5..In de bigmixer heb je ook een mogelijkheid met de vu en de peak in te zetten....

En jij zegt: Die zet ik op altijd op PEAK (oranje) en zorg dat ik niet in het rood kom, simpel.

Dat is dus weer iets anders dan de clipping in het rood? Links onder heb je ook eem clipping knopje..

Rood en rood zijn hetzelfde, dus idd zorgen dat je niet gaat clippen.

Hoe de masteroutput van R5 eruit zag kan ik even niet meer voor de geest halen, iets teveel met nieuwere versies gewerkt.

Screenshot ?

Dat verhaal om ruimte vind ik zelf overdreven van masteraars, alsof je als masteraar niet zelf de schuif omlaag kan trekken als je in een 32 bit floating point (1500 db dynamiek) omgeving zit. Zolang je niet de 0 db raakt is er niks aan de hand.

helemaal mee eens. masteraars die dat roepen snappen het zelf niet.

ja, en uit onwetendheid: doe maar gewoon zachter, dan doe je het niet fout. totdat iemand vrolijk eerst limit en dan alles zachter zet.

Ik denk dat het nog stamt uit het analoge tijdperk.
Analoog masteren wordt ook nog wel gedaan dacht ik zo...

Hoe de masteroutput van R5 eruit zag kan ik even niet meer voor de geest....

Screenshot ?
Masteroutput:

http://oi56.tinypic.com/352kopc.jpg

Dus samengevat:

Ruimte over laten is niet direct nodig volgens jullie.. Als je maar uit de PEAK blijft en de 0 db raakt is er niks aan de hand. De masteraar moet zelf de schuif maar omlaag trekken...

Enn gebruik geen limiter of compressor over je eindmix.

En wanneer je er een mp3 van maakt dat je dan niet voorbij de -0.3 db gaat ivm eventuele vervorming.

Dat is eigenlijk het hele verhaal..

Inmiddels heb ik reason 7 ook en loop nu tegen de reason 5 tracks aan met de oude mixer.

Hoe kan je nu het beste de reason 5 tracks over zetten naar de ssl mixer?

In 5 had ik zeg maar 2 mixers (perq mixer en een synth mixer) met daarvoor een mastering suite.

Hoe zou jij dit over zetten? Hoe kan je dit het beste doen zonder dat de kwaliteit achteruit gaat?

Inmiddels heb ik reason 7 ook en loop nu tegen de reason 5 tracks aan met de oude mixer.

Hoe kan je nu het beste de reason 5 tracks over zetten naar de ssl mixer?

In 5 had ik zeg maar 2 mixers (perq mixer en een synth mixer) met daarvoor een mastering suite.

Hoe zou jij dit over zetten? Hoe kan je dit het beste doen zonder dat de kwaliteit achteruit gaat?

Ik zou allemaal mixchannels aanmaken in m'n rack. (Eerst een paar, die selecteren, dan copy pasten tot je er genoeg hebt). Kabeltjes overslepen. Dan heb je nog de EQ settings en balance e.d. De SSL mixer is zoveel krachtiger en uitgebreider dat ik zou zeggen, gewoon opnieuw mixen die track. Wellicht alleen wat automation tracks overzetten?

Wanneer ik mijn mastering suite overzet naar de nieuwe master section en alle bakken in een mix channel, dus ssl mixer zet krijg ik een andere "demensie"??

Ik snap je vraag/opmerking niet helemaal... behalve dat je je waarschijnlijk erg blij voelt oid met de SSL mixer ;). Als je het meer letterlijk bedoelt, zou je even moeten kijken of de Master Compressor aanstaat en (te veel) werkt.

Veel plezier met R7!

Ik heb de nummers die ik graag nog wilde afmaken gewoon handmatig overgezet. Wel even veel werk, maar ook erg nuttig om de flow van 7 een beetje te leren kennen qua mixer. Dus:
- alle instrumenten een eigen mixer channel gegeven;
- de al toegepaste send effects op de oude mixer/matrix automation/etc. (enigszins) overgezet;
- de oude 14:2-mixer en de mastering suite erachter gewoon weggegooid.

En je kan de mastering suite nog achter de SSL hangen, maar wat je dan precies met "een andere dimensie" bedoelt, snap ik niet echt. Wat bedoel je daarmee?

Edit: wat Almeros dus ook zegt eigenlijk. :-)

Laatst gewijzigd:
Ik zou aanraden om de mastering suite niet te gebruiken, die modules zijn bijna 10 jaar oud toen cpu lichtgewichtheid nog belangrijk was en hebben nooit echt goed geklonken imho.

Sowieso ben ik absoluut geen fan van dynamische processors op de masters, incl de ssl master compressor, maar dat heeft deels ook te maken met mijn ervaring als masteraar waarbij ik weet dat het meestal meer kwaad dan goed doet op de aangeleverde tracks omdat de meeste mensen niet de kennis en ervaring hebben om er iets goeds ervan te maken als ze hiermee zelf aan de slag gaan.

Natuurlijk kan je zelf checken of het leuk klinkt, maar ga je iets doorsturen voor een release, haal al die meuk eraf.
Dit geld ook voor zaken als de ozone limiter, die snel de neiging heeft te gaan oversturen.

Ik doe al mijn mastering buiten Reason.

Ik heb zelf de mastering suite altijd aan, omdat het dan al snel lekkerder klinkt (afgezien dan misschien van de kwaliteit ervan) en gebruik het om tracks te vormen zeg maar (samensmelten van klanken enzo).

Als je dan alles eraf haalt klinkt het niet meer vind ik dan. Hoe los je dat dan op?

Ben geen mastering master ofzo hoor.

Ik heb zelf de mastering suite altijd aan, omdat het dan al snel lekkerder klinkt (afgezien dan misschien van de kwaliteit ervan) en gebruik het om tracks te vormen zeg maar (samensmelten van klanken enzo).

Als je dan alles eraf haalt klinkt het niet meer vind ik dan. Hoe los je dat dan op?

Ben geen mastering master ofzo hoor.

Zelf leren masteren en als zodanig leren erdoorheen te luisteren is de beste oplossing maar dat kost jaaaaaren en je moet er waarschijnlijk aanleg voor hebben. Klinkt misschien zweverig maar ik hoor bij een gort droge mix wat er in de mastering op te poetsen valt, en vaak kan het resultaat zelfs nog beter worden als je er dan eenmaal achter zit met de juiste tools.

De nieuwe rack extension compressors, de lab one mid/side EQ's en de ozone limiter zijn de beste oplossingen op dit moment binnen Reason om alles in het programma te houden en je kan er zeker acceptabele resultaten mee behalen. Maar net als met alles, doe het met mate. Iets wordt niet vetter als er meer bass inzit en er meer compressie overheen gaat. Sterker nog, je vliegt dan juist meer uit de bocht met een dynamiek waar je zeeziek van wordt
smileyvault-puke.gif

Maargoed, het is allemaal persoonlijk natuurlijk. Als jij gewoon lekker aan het hobby muzieken bent en je vind het allemaal prima klinken wie ben ik dan om er iets van te zeggen, of uberhaupt iemand er iets van te zeggen. Ga je richting een niveau waar je vergeleken wil worden met andere producties en aan verkoop wil gaan doen dan valt er veel te winnen. Mijn tip is dan hou de mix kaal op de master en laat een mastering engineer het doen voor je. Ik heb vaak genoeg moeten worstelen met aangeleverde tracks om juist de dynamische blunders te niet te doen door er hetzelfde tegenover te zetten maar dan omgekeerd, om vervolgens dan pas het goed te kunnen doen. Het resultaat is danniet altijd geweldig. Als ik een droge mix angeleverd krijg kan ik er veel meer mee uithalen zonder tegen extreme onnodige dynamische problemen op te lopen (buiten de standaard dingen).

Tijdens het mixen hoor je niet wat je aan het doen bent als er allemaal dynamsche processors bezig zijn.
Bv door een compressor en een stevige basspartij hoor je niet hoeveel mid je erbij hebt gedraaid als de bas tegelijkertijd klinkt omdat de compressor het geheel nar beneden drukt en dus je mid naar verhouding sowieso omlaag gaat. Kom je dan een stukje verder zonder bas dan is je mid ineens weer te scheel doordat ie ineens de ruimte krijgt om omhoog te schieten. sowieso heb je dan teveel compresie gebruikt maar dit is eerder dagelijkse kost dan dat het een uitzondering is voor slaapkamer producers (uitzonderingen daargelaten).

Back