Reason afmixen/masteren met de Bigmeter

Interessante materie. Ik kan me wel in je analyse vinden. Ik gebruik wel al jaren die mastering suite, en op zich naar tevredenheid. Die stel ik niet al te heftig in. Maar ik geloof meteen dat er betere tools te krijgen zijn.

Maar van masteren heb ik geen verstand en dat doe ik dus ook eigenlijk niet, het is meer een manier om de hoogste topjes wat af te vlakken en het geheel iets harder te krijgen, al gedurende het creeƫren van de track (mixen is bij mij ook geen aparte fase).

De nieuwe rack extension compressors [...]
Welke bedoel je hier?

Oke, maar als je nou bijvoorbeeld een track hebt met sidechain om de kick te laten pompen of een compressor om je drumtrack te laten grrooven, dus gebruik van die tools om het geheel qua klank te vormen, net zoals je bijvoorbeeld een cuttof filter gebruikt?

Hoe wordt zoiets dan gemasterd?

Of begrijp ik het verkeerd?

Dan heb je het over sound design op losse sporen, wat eerder onder produceren en mixing valt.
Niet over het geheel en niet over mastering.

Laatst nog een lijst aangeleverd voor artiesten van een label met tips, waaronder dus (als ze dat dan perse willen doen) de "vetheid" van compressie toe te passen op individuele sporen of subbussen en niet over de gehele mix. Nu kan je dit natuurlijk per genre laten verschillen maar in de EDM en met name HDM doet het eerder slecht dan goed om de master plat te walsen. De compactheid moet al in de mix zitten.

Laatst gewijzigd:
Juist, maar dan is je uiteindelijke track (zonder mastering) ook volgestopt met dynamische processors en dan ga je dat masteren.

Wat is dan het verschil?

Ik heb niks gezegd over volgestopt.
Ik raad het eerder af en zie compressors alleen als probleem oplossers en sidechain comp tools.
De drumbus wat licht compressen en de rest droog laten kan prima werken. Hetzelfde geldt om vocals wat in bedwang te houden, al dan niet met een de-esser erbij.
Zoals ik al zei, alles met mate.

Dat is hele andere koek als de gehele mix platwalsen als een verdrinkende paniek producer.

Back