Virtuele audio outputs creëren (Ableton als mixer)

aanilles

Stamgast
Is het mogelijk om software matig virtuele audio outputs bij te maken?

Wanneer je Ableton als mixer gebruikt met daarbij een interface met 2 outputs.
Ben je eigenlijk een main output nodig en een output voor je hooftelefoon….om compleet te zijn zeg maar…..Wanneer je bijvoorbeeld virtuele outputs er bij kunt creëren.

Bijvoorbeeld: in een situatie dat je verschillende DAW programma’s binnenkomen in Ableton, Ableton als mixer. Per DAW geef je aan welke outputs er voor hem zijn.

Onder windows kom je een heel eind als je daws rewire slave kunnen zijn van je ableton als rewire master.
Onder linux heb je jack. Geen idee wat je opties zijn als je met een mac speelt.

Dus ja, het is mogelijk, maar niet altijd.. en niet elke richting op.

http://www.virtualaudiostream.com/

Das wel heel toevallig ik zat er net naar te kijken....
Ik heb geen ervaring met de bijgevoegde link.
Maar ik zoek ook zoiets... ben overgestapt van FLstudio naar studio one een jaar geleden en zou erg graag tracks van fl naar SO1 kunnen "beamen"
Ik heb dat JACK geprobeerd maar snap er geen snars van. Handleiding is helemaal een onduidelijk iets.:o:

Ik wil juist niet gebruik maken van rewire. Jack gebruik ik ook werkt prima.

Zoek maar eens op youtube code17 ..jack for windows..install.. zo iets..

Alleen hiermee creeer je geen extra outputs. Je kan hiermee alleem maar routing doen van de beschikbare outputs..

Volgens mij is bovenstaande link ook weer routing van je bestaande in en outs...

Ik bedoel Virtuele audio cables dat er Virtuel outs erbij worden gecreeerd..extra.
Wanneer je interface 2 outputs heeft dat er Virtuel extra outputs bij komen..

Ik vind de vraagstelling overigens erg vaag...

Is een bus geen vorm van virtuele output, naar een fysieke output gestuurd of gewoon naar de main mix?

Idee van virtuele audiokabels is dat je een virtuele audio interface creeërt, deze zou dan multi client moeten zijn. In de DAW's e.d. stel je de gewenste routing in m.b.v de virtuele interface. De virtuele interface koppel je buiten je DAW aan je fysieke interface.

Ik denk dat je als je headphone out wil e.d. een interface moet zoeken met meer outputs ipv klooien met virtuele kabels.

Overigens heeft mijn Echo DJ kaartje voor mijn laptop 2 stereo outputs, en dan nog een aantal virtuele outputs. Met een virtueel mixertje kan je de virtuale outputs naar de main output routen.

En dan heb je ook nog programma's als Bidule en AudioMulch waarmee je mogelijk slimme dingen kan doen.

De vraag stelling is idd een beetje vaag...

Software matig virtuele audio outputs bij te maken...

Met de nadruk op bij te maken..bedoel ik..

Eigenlijk gebruik je wanneer je verschillende daw's gebruikt je outputs software matig..
Verder gebruik je fisiek de outputs niet. (main output en een output voor je hooftelefoon)

Als je eem interface gaat aanschaffen met meerdere outputs..die je eigenlijk fisiek niet gebruikt..zit een prijs kaartje aam..

Zo doende eigenlijk mijn vraag..

Mij ben je kwijt hoor.... licht gaat uit.

Ik snap echt niet waarom je dat zou willen..... Sowieso moet een audio interface multi client zijn wil je deze kunnen gebruiken met meerdere DAW's tegelijkertijd. Maar nut & noodzaak begrijp ik niet. Als het echt nuttig was, dan kon of kan het al (b.v. iets als Rewire), en als het echt belangrijk voor je is, dan heb je er vast wel meer budget voor over.

Nou ja, zoals ik al zei, het bestaat wel:

http://www.soundonsound.com/sos/apr04/articles/echoindigo.htm

To control the internal mixing of the virtual outputs, Echo supply their familiar Console 3 'virtual control surface' (the '3' denoting its third-generation status), which has peak-reading meter displays for each virtual output device, software faders to mix them together, mute buttons, and stereo gang buttons to lock channel pairs together. There's an identical set of controls for the overall analogue output of all three Indigo models, while the new DJ model has an additional buss select 'A 1-2' or 'A 3-4' option, so you can create a separate mix of all eight outputs to be sent to each discrete physical output, and the IO model has an extra pair of channels for the analogue input. The same versatile zero-latency monitoring options are available as for the entire Echo range, and for PC owners there's an additional page where you can set the GSIF buffer size if using Gigastudio.

maar wat heb je er aan..... ?

wil je een tussenstop hebben vanaf ableton naar je output omzo nog een compressor of eqs er tussen te kunnen hangen. bijvoorbeeld dat je ableton als een soort vst ziet en dan naar een mixertje intern en dan pas naar je output. ik snap het anders niet.

Wat ik graag wil...
op 1 computer traktor en reason via de midi clock.
En ableton als mixer. (Puur audio)

Daarvoor heb ik een interface nodig met outputs.

Traktor master(2x output) 2x reason als slaven 2x output. Ableton als alleen de mixer (alleen audio) + 1x output voor de koptelefoon (voorluisteren)

Dus totaal 5x output (stereo!)

Dus een interface met midi en met 5x output stereo...

ik snap er echt niks van
als je ableton gebruikt om alles te mixen, dan heb je énkel een stereo spoor uit (plus eventueel koptelefoon) en heb je dus aan een audiointerface met 2 stereo outs genoeg

Dat had ik ook gehoopt dat 2 outputs voldoende zouden zijn..maar je moet dus per daw je output toewijzen.

Vandaar mijn vraag. Snap je?
Of heb jij een andere oplossing¿

maar wat wil je feitelijk : traktor en reason routen naar ableton, alles in ableton mixen en dit naar je geluidsinterface sturen ?

reason kan je rewiren in ableton, dus daar heb al zeker geen aparte out's voor nodig...maar je wil niet rewiren (ik zou niet weten waarom)
Traktor kan je ook naar ableton rounten (http://www.djtechtools.com/2008/05/16/smart-mixing-traktor-into-ableton-4-mac/)

eerlijk gezegd snap ik volstrekt niet wat jij wil bereiken
ik heb zelf ook ableton, traktor en reason, en ik heb geen énkele nood aan 'virtuele outputs' om deze samen te laten werken.

nog een usb geluidskaart aansluiten?

Ik wil niet gebruik maken van de rewire, reason en ableton..omdat mijn controllers dan niet meer werken in reason..

Meerdere geluidskaarten...liever niet, kan problemen Opleveren met een windows systeem..

Als ik dat zo snel even lees..seiko.. dan heb je idd geen interface nodig met meer dan 2 outputs..
En kan je dit dus software matig oplossen..met onderstaand..

1) Midi-OX (free) 2) Midi Yoke Junction (free) 3) Asio4all (free) 4) Virtual Audio Cable (not free)

Door hiervan gebruik te maken creeer je dus meerdere virtuele outputs..

Heb je ook nog een alternatief voor punt 4..¿

Back