ff bommetje gooien

gemmetje

de ideale schoonzoon
Stelling:
Het verschil tussen een hardware-synth en een softsynth is de interface, en verder helemaal NIKS !

Dit eigenlijk n.a.v. een discussie veroorzaakt door de Oddity.
Hoewel ik eerlijk gezegt ook wel eerder een hardware-bak als een ceedeerommetje laat muzieken, is het verschil in geluidskwaliteit tegenwoordig minimaal. De oorzaak van het bestaan van 2 kampen (hard- vs soft-) is eerder een andere voorkeur voor de bediening van de synth. De ene zit liever op de bank met een draadloze muis en een midi-controller, terwijl de ander liever de marathon loopt om z'n berg synths heen.

Hooggeachte mede-forummers, spui uw mening a.u.b.

grtz

Als je met de interface de hardware bedoelt, en met een synth een VA of digitale synth...

klopt!

Ik bedoelde met de interface meer de manier waarop je het stuk muziekinstrument (soft- of hard-) bedient.

Bij de synth kiezen ze natuurlijk wel een processor en andere onderdelen die geschikt zijn om geluiden mee te maken.

En natuurlijk het feit dat een computer niet alles tegelijk kan laten draaien.
Men neme: sampler, drumcomputer, 2 synths, effectenbak, compressor, mengpaneeltje, Eq. Toch heb je daar een flinke computer voor nodig.

Dus in mijn ogen heeft de softsynth nog zeker wat nadelen, maar ook wel wat voordelen.

Oei oei oei............... waarom reageer ik alweer op een discussie die al 999.999.999.999.999 x gevoerd is.

ZOEKMACHINE - ZOEKMACHINE -ZOEKMACHINE:Z :P

Vrees niet hoor, ik had de zoekmachine al gebruikt.
Ik erger me alleen een beetje aan het op-en-neer gepingpong bij review-draadjes van softsynths tussen pro's & contra's van softsynths.
Omdat ik niet het idee had dat er in vorige draadjes hierover al een mooie conclusie naar voren was gekomen, had ik de schamele hoop het nog 'n keer te proberen.

....en eigenlijk vind ik dat ge-bekvecht wel geinig.....maar dan niet in een draadje waar 1 apart apparaat of stukje software wordt besproken.

het enige dat ik zeg: software is nu al even goed als hardware en wordt met de dag beter.
heeft iemand een hardware Reaktor 4?

Software is niets zonder goede hardware en hardware is niets zonder goede software..

Van beide het beste gebruiken.
Ik ken software die veel gebruikersvriendelijker zijn dan hardware versies, en ook andersom...

Verder een hele saaie discussie.. Als je voor slechts 100% voor een van de twee bent, bewijs je eigenlijk alleen maar dat je het niet snapt..

Wat mij betreft mag hier een slotje op.. :slotje:

Origineel geplaatst door cyan_circle
het enige dat ik zeg: software is nu al even goed als hardware en wordt met de dag beter.
heeft iemand een hardware Reaktor 4?

jep ik ben het een keer mer deze gast eens, alleen sommige harware heeft zo extreem goed geschreven dsp code dat het soms daarom nog net iets beter is. maar dat verschil is nu denk ik al nihil en de pc's worden ook steeds krachtiger.

ik denk dat in de toekomst je convertors het belangrijkst zullen zijn. maar de techniek daarvoor wordt ook al steeds beter.

Okee, misschien een saaie discussie, maar wel duidelijk 1 waar behoefte aan is, gezien aan alle "vervuiling" in andere draadjes. Je hebt altijd liefhebbers voor het een of het andere, maar elkaar bewust maken van het goede van beide lijkt me hier nog niet zo verkeerd.

Nu hoor ik niet tot 1 van beide kampen, ik hou van beide dingen en gebruik het ook door elkaar heen, maar ik was gewoon nieuwsgierig naar NUTTIGE argumenten van mensen die wel meer dan een voorkeur hebben voor een van beide.

Maar mijn beste JB, als jij deze thread als forum-vervuiling ziet en er graag een slotje op ziet, feel free to do so.

grtz

Ik krijg gewoon buikpijn van die semi-scheldpartijen bij reviews.....

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Software is niets zonder goede hardware en hardware is niets zonder goede software..

Van beide het beste gebruiken.
Ik ken software die veel gebruikersvriendelijker zijn dan hardware versies, en ook andersom...

Verder een hele saaie discussie.. Als je voor slechts 100% voor een van de twee bent, bewijs je eigenlijk alleen maar dat je het niet snapt..

nee is niet saai, blijft een interesant iets omdat de afgelopen 5 jaar de ontwikkeling zo gigantisch is geweest.
volgens mij zijn er weinig mensen die ergens 100% voor zijn. maar ik blijf het bizar vinden dat in zo korte tijd software in staat is om dit soort dingen te doen.
en ja dat komt alleen maar door dat hardware ook een behoorlijke vooruitgang heeft gekend
en die trend zal volgens mij voorlopig nog niet stoppen

heee!!! dat mocht ik laatst niet doen!!! boehoe! en jij wel...tis nie eerluk!!

heee!!! dat mocht ik laatst niet doen!!! boehoe! en jij wel...tis nie eerluk!!

maar HIJ is mod, en jij niet !!
Niet om te zeiken hoor, maar een mod die om een slotje vraagt vind ik ook een beetje vreemd......
Lul mee, of gooi 'm dicht, zou ik zeggen.

maar dit is weer offtopic..... sorry

Software is gewoon software en hardware is hardware met of zonder software.
Verschil in geluid zal er altijd bijven, maar das ook logisch. Ieder z'n eigen ding.

Nu wilde ik ook nog wat zeggen maar ben het vergeten.

Maar ik wilde nog de groeten doen aan Niels,Johan en Thijs die op de camping in Renesse zitten. :D

Eindhoven de gekstuh!!!!!

..Als je voor slechts 100% voor een van de twee bent, bewijs je eigenlijk alleen maar dat je het niet snapt..

Niet mee eens: dat vind ik een keuze die iemand neemt/genomen heeft.
Ik doe alles liever zonder pc/mac, maar ik denk er toch over om er 1 te halen (misschien).
Welliswaar voor hd-recording, en niet voor het soft-synth gebeuren.
Voor de rest vinnik 't ook een beetje een thread die veels te lang gaat duren zonder dat er iets echt zinnigs uitkomt.. (no offence!) => De 2 kampen zullen toch wel blijven bestaan (misschien met een 3e: diegenen die 't allebei verkiezen.)

Veel plezier met discussieren..... ;)

Combi van de 2 is natuurlijk het beste.
Maar ik blijf erbij. Je ogen gaan achteruit door constant op een scherm te turen en de eeltplek die ik al heb aangekweekt op de plek waar m'n hand op de grond rust naast de muis, wordt er ook ni kleiner op.
Computers op zich zijn niet goed voor de psychologische ontwikkeling: alles is virtueel en dus niet echt. Mens wordt nog luier, krijgt minder weerstand, wordt sneller (psychisch) ziek.
Mijn mening dus schiet me niet dood.

Verder haal ik klanken uit apparaatjes die ik nooit uit software krijg, vooral op vlak van klankkarakter en dynamiek. Omgekeerde geld ook voor software, maar het ene uitsluiten is nooit ok.
Beeldt je in: een wereld met alleen maar mensjes die starend naar een scherm kijken, ik krijg er kippevel van (hoewel ik er zelf al door aangetast ben)

De kick die ik uit een analoge bak haal, is niet te evenaren met software. De dynamiek die uit een ouwe mpc komt, heb ik nog nooit uit software gekregen. Een filter die mijn boxen aan flarden scheurt, ben ik ook nooit virtueel tegengekomen, om nog maar te zwijgen van distortions... Het "over het nekje tillen" is er bij software niet bij. Alles zal veel cleaner geproduced worden. Het rauwe karakter, authentieke karakter van Jimmy H, de Pixies,... zal zich minder aandienen. Software dient voor mij enkel functioneel: sneller dus, maar het plezier is minder.

Discussie zal nooit verdwijnen.

Origineel geplaatst door nick nova
Combi van de 2 is natuurlijk het beste.

De kick die ik uit een analoge bak haal, is niet te evenaren met software. De dynamiek die uit een ouwe mpc komt, heb ik nog nooit uit software gekregen. Een filter die mijn boxen aan flarden scheurt, ben ik ook nooit virtueel tegengekomen, om nog maar te zwijgen van distortions... Het "over het nekje tillen" is er bij software niet bij. Alles zal veel cleaner geproduced worden. Het rauwe karakter, authentieke karakter van Jimmy H, de Pixies,... zal zich minder aandienen. Software dient voor mij enkel functioneel: sneller dus, maar het plezier is minder.

Discussie zal nooit verdwijnen.

eindelijk iemand waar het uiteindelijk ook om de klank gaat......

geloof dat dat toch wel het het punt is waar alles om draait..

SOUND
:dj:

maar ja....ieder zijn ding:eureka:

Back