logic platinum 5.1

dixxy

There are keys to be play
hallo allemaal
ik gebruik sinds kort logic ipv cubase.
maar ik kom ergens niet uit,
ik heb een 8in 8uit interface en als ik bijv mijn drumcomp op out1 heb,
en dan bijv 6 tracks maak gaat alles goed.
maar wil ik dan met de zevende track naar mijn synth gaan op out 2,dan gaat meteen alles op out 2.
wie weet dit te verhelpen?????
ik hoor graag van jullie,want ik kan nou niks meer beginnen

alvast bedankt

Ik denk dat je met bussen moet werken, weet niet of die al in 5.1 zaten, maar laat even weten wat voor setup je hebt (win/mac, soort geluids kaart, enz) en voeg je environment toe aan je antwoord, mischien dat we er dan wel uitkomen.
Als je met 5.1 werkt, kan je gratis upgraden naar 5.51 of 6 (als je met een mac werkt). Dat werkt een stuk prettiger en geeft je meer mogelijkheden, minder bugs.

Logic heeft een hele steile leer curve, ik weet dat je liever muziek maakt dan dat moet leren hoe je met je software werkt, maar dit zal in de toekomst dingen alleen maar simpler voor je maken.

Logic is werkelijk "Logic" maar het duurt even, niets is vervelender dan wel weten wat je wilt, maar niet weten hoe.

Ronald

Ik neem aan dat je het wel degelijk over een MIDI routing probleem hebt, niet over audio routing?

Ga dan eerst 'ns kijken in het Environment window, hoe je Multi-instruments geconfigureerd staan?

- maak een Multi-Instrument aan voor ieder MIDI toestel dat je hebt
- geef ieder Multi-Instrument de naam van je MIDI apparaat, zodat ze duidelijk herkenbaar zijn
- in de linker kolom (indien niet zichtbaar, druk op H) kan je aan ieder Multi Instrument een andere fysieke MIDI poort toewijzen.
- Ieder Multi-instrument wordt weergegeven in een vierkant dat is opgebouwd uit 16 "hokjes" - voor ieder midi kanaal dat je wil gebruiken, klik je zo'n hokje open ; dus als je bv slechts 8 kanalen wil gebruiken, dan klik je 8 hokjes aan
- vergeet niet op te slaan als Autoload.LSO zodat Logic iedere keer opstart met deze instellingen als default !

:eureka:

hallo

ik heb een amd 2000+
een standard geluitskaart en eenmusic quest 8port/se midi interfase
ik ben benieuwd of je hier een antwoord kunt vinden.
en wat bedoel je trouwens met bussen?

o ik bedoel trouwens niet de kanalen 1 t/m 16
maar de uitgangen van de midi interfase 1 t/m8

Bussen hebben niets te maken met jouw probleem met de MIDI routing.
Bussen gebruik je in de audio mixer om oa subgroepen te maken (dan kan je bv al je drumtracks routen naar 1 fader, die dan als een soort master fader al je drumtracks bedient ; de plugins op de master fader zijn dan van toepassing op al je drumtracks tegelijk) of om aux'en te maken waar je bv een reverb mee kunt sturen.

Origineel geplaatst door dixxy
o ik bedoel trouwens niet de kanalen 1 t/m 16
maar de uitgangen van de midi interfase 1 t/m8

Bedoel je dat je op je midi interface enkel outputs 1 t.e.m. 6 kan gebruiken, maar dat het misloopt bij output 7 en 8?
Wat is eigenlijk het probleem dan?

Klopt, bussen hebben niets te maken met MIDI, Ik dacht dat het audio was, mijn leesfout.

Ronald

als ik een track maak van bijv een basedrum ,heb ik de drumcomputer op out 1 staan van de midi interfase,
dan wil ik een melodie maken op mijn synth die op out 2 van de interfase is aangesloten,
ik selecteer dan out 2(links boven channel en program)maar dan sprinkt die andere track van de drumcomputer ook naar out 2 en wordt de midi van de drum computer niet naar de drumcomputer gestuurt maar ook naar de synth

heb je nu al in je environment gekeken?
eerste regel van logic is natuurlijk: maak een passend environment, en dat heb je zo te horen niet.
in de Logic handleiding staat een wat je zoekt denk ik in hoofdstuk "The Environment"

ik kom daar niet zo veel te weten over de interfase uitgangen
alleen over de kanalen,en daar heb ik verder geen problemen mee

Niet dat ik de betweter wil uithangen hoor, maar je moet de oplossing voor jouw probleem echt wel in het Environment window gaan zoeken!!

Om jouw probleem aan te pakken, zouden er dus niet 1 maar 2 verschillende "Multi-Instrumenten" moeten aangemaakt zijn in je environment ; wijs het ene multi-instrument toe aan MIDI poort 1, en het andere aan MIDI poort 2, en je probleem zal opgelost zijn! :biertje:

Origineel geplaatst door dixxy
als ik een track maak van bijv een basedrum ,heb ik de drumcomputer op out 1 staan van de midi interfase,
dan wil ik een melodie maken op mijn synth die op out 2 van de interfase is aangesloten,
ik selecteer dan out 2(links boven channel en program)maar dan sprinkt die andere track van de drumcomputer ook naar out 2 en wordt de midi van de drum computer niet naar de drumcomputer gestuurt maar ook naar de synth

Sorry, maar deze werkwijze is FOUT !!
Het is niet de bedoeling om eerst een nieuwe track te selecteren, en dan in die linkerkolom de output te gaan veranderen (bij "Port", net boven "Cha" en "Prg"). Op deze manier ga je immers de MIDI-output voor ALLE tracks in je Multi instrument veranderen, en niet enkel voor die ENE track die je momenteel hebt geselecteerd !!

Wat je WEL moet doen, is eerst je environment in orde hebben (dus in jouw geval tenminste 2 aparte multi-instruments met elk een eigen benaming en elk z'n eigen MIDI poort). Dan zullen jouw drum computer en synth in het Arrange Window ook duidelijk apart herkenbaar zijn. Selecteren van een verschillend instrument/track doe je dan gewoon met je pijljestoetsen (up/Down). Samengevat : in de linkerkolom kan je bv nog steeds wel het Midi kanaal en Program nr veranderen, maar van de Port blijf je best af !!

elke midipoort op je interface heeft 16 kanalen,
als je nou instrumenten hebt, dan geef je bij elk instrument dus de midipoort aan waar de informatie naartoe moet.
en dat regel je in je environment (wat nu 3 keer is gezegd) :geslaagd:

dat staat dus Niet goed ingesteld in de standaard song
toewijzen werkt Ook Niet precies het zelfde als in cubase, cubase is veeel "makkelijker"
dit alles staat Wel (al dan niet indirect) , jawel, in de handleiding
kortom, logic is een niet echt praktisch :) en je moet toch echt het hele boekwerk doornemen als je geen zin hebt om dingen "toevallig te ontdekken".

werkwijze is inderdaad fout, maar goed ook ik kan alleen maar verwijzen naar de manual als je dingen correct wilt doen.

Origineel geplaatst door David
Sorry, maar deze werkwijze is FOUT !!
Het is niet de bedoeling om eerst een nieuwe track te selecteren, en dan in die linkerkolom de output te gaan veranderen (bij "Port", net boven "Cha" en "Prg"). Op deze manier ga je immers de MIDI-output voor ALLE tracks in je Multi instrument veranderen, en niet enkel voor die ENE track die je momenteel hebt geselecteerd !!

inderdaad, het is dus niet "dubbelklik op logic" en dan "wijzig track eigenschappen" in het arrangementvenster, dan gaat alles fout

Origineel geplaatst door Roel
kortom, logic is een niet echt praktisch :) en je moet toch echt het hele boekwerk doornemen als je geen zin hebt om dingen "toevallig te ontdekken".

't is natuurlijk een kwestie van persoonlijke voorkeur en kennis van de software, maar na jarenlang met Cubase gerotzooid te hebben, vond ik Logic uiteindelijk toch véél praktischer, efficiënter en sneller in gebruik dan Cubase. Eenmaal je een goeie Autoload voor jouw MIDI-setup hebt samengesteld met een paar handige screensets, is het een droom ! :luv:

Voor de rest hoef je het hele boekwerk zeker niet door te nemen hoor. Je kan altijd terecht op het Synthforum, of op Logic forums, en op de website van Sound on Sound publiceren ze een boel handige tips in een maandelijkse column.

http://www.soundonsound.com/
http://www.soundonsound.com/articles
http://www.soundonsound.com/search?...bject=16&Summary=Yes&Articles=Search+Articles

Enviroment

Enviroment

Ja, het probleem zit em in het feit dat Logic basic geïnstalleerd slechts 1 enviroment heeft met standaard 16 midi kanalen. Die worden geroot via de standaard midi poort 1 (in&out) ongeacht de interface. Het komt er op neer dat je voor elke fysieke midi I/O poort op je interface een nieuw "enviroment" aanmaakt in Logic. Die enviroment is eigenlijk een virtuele voorstelling op je computerscherm van de fysieke midi verbinding tussen computer, interface en andere externe midi toestellen. De midi-enviroment (er is bv ook een audio-enviroment) is gewoon 1 van de talloze verschillende windows in logic die je oproept door een miditrack / kanaal aan te wijzen met je pointer en te klikken.
Verder is de enviroment ook een zeer krachtige midi engine. Je kan allerlei 'engines' of modules zoals arpegiators, chordmemorizers, delay of splitters tussen de midi-dataflow patchen. Ongelimiteerd in aantal. Je tekent effectief patchkabels van...naar, of "patched" faders en knoppen tussen de verschillende engines,midi i/o poorten, sequenser,...er is zelfs een midi "monitor" die je werkelijke de dataflow laat zien. Modulair dus.

Het waanzinnige aan Logic is eigenlijk dat je dit programma verder helemaal kan tweaken en instellen met diverse soorten windows onder hotkeys, integraal naar jouw keuze. Volledig naar smaak met funky kleurtjes ook. (liefst ook op twee 19"schermen...)

Je kan integraal een volledige "arrange" window 'folden' in een nieuwe track in een nieuwe arrange window. Zo is het perfect mogelijk om in Logic diverse tracks aan verschillende tempo's te laten lopen.
Ook qua automatisatie is Logic echt wel snel en intuïtief werken maar hoe dat allemaal is zijn werk gaat is vooral een kwestie van beginnen bij het begin. RTFM.
En het is een vette kaft, die manual...

Gelukkig is er ook dit forum !

Veel plezier.

Origineel geplaatst door David
Logic uiteindelijk toch véél praktischer, efficiënter en sneller in gebruik dan Cubase. Eenmaal je een goeie Autoload voor jouw MIDI-setup hebt samengesteld met een paar handige screensets, is het een droom ! :luv:

Dat is volledig de waarheid, maar Cubase werkt ook. Want los van de software is het nog steeds de mens die moet vertellen aan de software wat die moet doen. En in dat opzicht heeft Cubase ook meer dan voldoende mogelijkheden aan boord. Maar ook ik ben die-hard logic.

C-Lab ? Unitor-4 ?

ik ga gewoon effe heel goed de manual lezen.
en dan kom ik er waarschijnlijk wel uit
maar er zijn dus tog wel verschillen met cubase en logic.
en wat er dus nu al 3 keer is gezegt over enviroment is totaal nieuw voor mij.
het begint nu wel duidelijker te worden met de uitleg van julie.
ik wil julie ook bedanken voor alle reacties.
en als het allemaal goed loopt zal ik het wel laten weten.

Bedankt

logic > menu "windows" > environment > klik op midi instruments in parameterbalk > alles selecteren > delete > nieuw multiinstrument > aldaar midipoort selecteren en de in het arrangevenster weer te geven midikanalen per instrument een keer aanklikken zodat het streepje erdoorheen verdwijnt > dan in arrangevenster alle tracks aanmaken

Back