absoluut gehoor is een mythe

Dan ga ik me af vragen of mensen die bijvoorbeeld orgels intoneren en stemmen het wel kunnen horen.

Als ik mijn gebrekkige kennis van muziektheorie goed herinner kan je een instrument nooit zo stemmen dat alle akkoorden perfect klinken. Je moet een orgel eigenlijk verkeerd stemmen om zo veel mogelijk akkoorden zo mooi mogelijk te laten klinken, in engeland worden bijvoorbeeld orgels anders gestemd dan in frankrijk omdat daar andere muziek gespeeld word. Volgensmij gaat dit om afwijkingen van een paar cent en de mensen die ze stemmen moeten kunnen horen als het niet goed gedaan is...

(Het is hier op het forum ongetwijfeld wel eens eerder genoemd, maar je hebt ook in sommige virtuele instrumenten een Hermode tuning. Die her-stemt je orgel bij elk akkoord zodat elk akkoord optimaal klinkt.)

Edit:
Oh wacht, in het geval dat ik eerder beschreef ging het natuurlijk om stemming tov andere noten, niet een heel nummer dat getransponeerd werd...

Absoluut gehoor is het als een Cor Bakker spontaan in de juiste toonsoort kan invallen, als er iemand spontaan gaat zingen. Een Jan Rietman moet dan eerst een hele toonladder spelen om de juiste toonsoort te kunnen vinden.
Relatief gehoor is als je eerst een willekeurig akkoord moet aanslaan om daarna de juiste toonsoort te kunnen inschatten.
Elke toonsoort heeft zijn eigen karakter. Een nummer in zijn originele toonsoort wordt al vanaf de eerste noot herkend door het publiek. En als je een nummer een paar tonen transponeert kan het zelfs vals gaan klinken.

inderdaad... ben benieuwd wat de uitkomst van het onderzoek zou zijn geweest als ze mensen hadden onderzocht die naar de muziek uit de draad van 6 luisteren :D

dan heeft opeens iedereen een absoluut gehoor....:D

:mega:

Wat een onzin. Ik ken mensen met een absoluut gehoor. Misschien dat je ze inderdaad af kunt leiden met geleidelijk verschoven/verschuivende tonen, maar dat ze zonder referentie een noot zo kunnen plaatsen staat buiten kijf. Ik ken zelfs jongens die zich er aan storen als een platenspeler bijv. net niet op zuivere snelheid staat omdat ze kunnen horen dat de tonen niet "gestemd" zijn. Op school heb ik zelfs gehoord van een leraar dat hij gewerkt had met iemand die het verschil aan kon voelen en zelfs kon voorzingen (nagemeten achteraf) tussen zuiver gestemd en gelijkzwevend gestemd. Gestoord precies dus. Het bestaat dus gewoon.

Persoonlijk is mijn gehoor overigens zelfs na 25 jaar muziek zo relatief als het succes van een voetbaltrainer.

lekker belangrijk als je wel of niet een noot kan plaatsen zonder referentie...

Dat is heel belangrijk juist, stel, je referentie is niet komen opdagen, dan sta je daar..

lekker belangrijk als je wel of niet een noot kan plaatsen zonder referentie...

Dan speel je zeker nooit eens muziek met een ander? Samen improviseren is dan ook een domme bezigheid. Laat eens een stukje van jouw muziek horen.

Belangrijk, nee, handig zeker!

waarvoor precies?
om de juiste noot in te zetten in een bandje?

het lijkt me superkut je steeds te storen aan "niet linear lopende platenspelers" of als iets "net niet juist gestemd is"..
"hee dat muziekstuk staat in Emineur" ja en?

met een referentietoon weet ik ook wat er daarna gespeeld wordt, ik gebruik het nooit..

het is wel leuk om mee te pochen naar anderen ja.... vrouwen zijn alleen niet echt onder de indruk meestal :D

"hee dat muziekstuk staat in Emineur" ja en?

Ja en notenleer en muziekkennis en weten welke noten en akkoorden nog meer in die toonladder passen en dus vlot kunnen meespelen en improviseren.

Ja en een instrument kunnen stemmen zonder referentie.

Zelf heb ik geen absoluut gehoor. Relatief valt het wel mee, maar ook niet echt goed. Met mij jammen is dus niet altijd een plezier. :)

Een absoluut gehoor lijkt mij handig. Wat ik echter verschrikkelijk vind is een absolute spraak, en daar hebben veel mensen last van. In sommige gevallen is het zo erg dat het woord "ja" uit hun woordenschat vervallen is.

Hoi, ben jij Leen? Absoluut!
Gaat het morgen regenen? Absoluut!
Kan jij eigenlijk vragen ook gewoon met "ja" beantwoorden? Absoluut!

brrrrr

Ik vind het wel fijn om goed in staat te zijn intervallen en toonhoogte te kunnen herkennen.
Maar als ik zou mogen kiezen zou ik liever geen absoluut gehoor willen hebben.
Het lijkt me bijzonder vervelend als het stoort dat een heel nummer een paar hertz lager of hoger is, of wat zwabbert.
(sterker nog, ik hou wel van zwabberende tonen :))

Verder vraag ik me altijd af hoe mensen met een absoluut gehoor oude klassieke muziek, uit de tijd waarin een A rond de 415hz lag, beleven.

als absoluut k*t :D

Trouwens, hoe weten ze dat ze in den ouden klassieken tijd den analogen synthesizers (denk aan een Moog - Little Bachy) op 415 Hz hadden getuned?

ik beleef oude muziek, waarbij de A 415 Hz is als ronduit vals...:D

nee hoor, maar ik kon toen ik nog erg veel gitaar speelde het ding wel spatzuiver stemmen zonder stemapparaat, ook met nieuwe snaren.

en als iets vals is, dan luister ik er niet naar, of ik vraag degene die vals is om even te stemmen, dan wel op te hoepelen met zijn/ haar instrument....

hebbik nu een absoluut gehoor?...:D

:koffie:

tja ik kan mn gitaar ook zuiver stemmen. Alleen de snaren onderling. Heb toch minimaal wel 1 zuivere referentie nood nodig. om een begin te hebben, dus relatief gehoor.

Als je dus geen referentie nood nodig heb dan is dat aardig absolute lijkt mij zo.

als absoluut k*t :D

Trouwens, hoe weten ze dat ze in den ouden klassieken tijd den analogen synthesizers (denk aan een Moog - Little Bachy) op 415 Hz hadden getuned?
Omdat die muziek toen goed klonk met de Big Ben en andere carillionen die nog steeds hangen. En vergeet ook de kerkorgels niet.

Het schijnt ook dat oude klassieke muziek veel langzamer werd gespeeld dan nu.

en als iets vals is, dan luister ik er niet naar, of ik vraag degene die vals is om even te stemmen, dan wel op te hoepelen met zijn/ haar instrument....

hebbik nu een absoluut gehoor?...:D

nee, een absoluut gebrek aan subtiliteit

Back