XLR naar XLR of XLR naar JACK

Ensorceler

Stamgast
Ik ben best een noob als het gaat om de hele aansluiting van mn gear, kabeltjes, routing etc.

Nou heb ik op de main out van mn mixer xlr en jack

nou vraag ik me af of het veel verschil maakt wanneer ik xlr>xlr naar mn monitoren gebruik t.o.v xlr>jack.

tevens zie ik hier http://www.soundxplosion.nl/kabels---connectors/audiokabeltjes/0.html
mono en stereo, maar xlr ingangen verwerken toch ook mono signalen? dus waarom dan meer uitgeven aan zo een stereo kabeltje?

Stereo of balanced?

Ik zoou op XLR werken. Als je XLR naar balanced jack gebruikt is er geen verschil. Dat is, als je monitor jack input balanced is. Ander XLR gebruiken. Scheelt ruis en 3 dB.

Het is niet stereo maar gebalanceerd.
Je kunt je monitors zowel van XLR -> XLR alsook XLR -> gebalanceerd jack alsook gebalanceerd jack -> gebalanceerd jack aansluiten. Wat jij wilt............

XLR -> XLR is altijd mono.
XLR -> gebalanceerd jack is altijd mono
gebalanceerd jack -> gebalanceerd jack kun je als zowel gebalanceerd mono alsook als stereo gebruiken.:okdan:

XLR is een systeem van extra goed beschermde kabel (tegen storing en dergelijke).

volgens mij bedoeld voor podium met lange kabels. maar in prof studio natuurlijk ook
niet gek. extra afscherming tegen storing.

XLR werkt met drie aders in de kabel. er zitten twee kleine raden in en een afscherming. gevlochten dunne koperdraad.

XLR slaat eigenlijk op dat systeem dacht ik.

die plug is gewoon de standaard plug die bij XLR het meest wordt gebruikt maar een jack kan ook.
en daarom is de jack ook een stereo-plug.
niet omdat hij stereo qua geluid is maar hij moet de drie aders kunnen doorzenden. mono jack heeft contacten voor slechts twee aders..

XLR of jack (stereo) maakt dus verder geen verschil

zoiets?

Duidelijke taal, kortom, xlr-xlr is beter als je kijkt naar bescherming van je kabels, bijvoorbeeld tegenruis.

Dat is best gewenst natuurlijk. Denk dat ik dan maar xlr naar xlr ga aanschaffen, ik maak nu gebruik van rca naar jack, maar heb bij opnemen toch soms nog wel wat ruis.

de xlr-xlr van dap audio (rond de 6eu per kabel) een beetje een goeie, of kan ik beter voor een iets duurdere gaan?

ik werk zelf nooit met XLR tussen effecten, computer, mixer, speakers, enzvoort.
in de praktijk heb ik nog nooit verschil gehoord en wat een gedoe al die XLR pluggen met al die apparatuur!
en als ik ruis hoor bleek XLR het niet te verbeteren en was het de ruis uit het apparaat zelf.
het is dus niet zo dat je geluid nu in een keer beter wordt. jack is ook prima wat mij betreft...

XLR kabels heb ik alleen voor microfoons. condensator-mics moeten via XLR voor de fantoom-voeding.

XLR plug naar Jack stereo is dus gewoon XLR naar XLR

Duidelijke taal, kortom, xlr-xlr is beter als je kijkt naar bescherming van je kabels, bijvoorbeeld tegenruis.

niet helemaal waar, XLR is exact dezelfde kwaliteit als Jack (zolang ze beiden gebalanceerd zijn)

bij een gebalanceerd inverteer je een van de twee plussen, zodat alle interferentie die je in de kabel oploopt weg weggestreept en het signaal sterker wordt (nadat je aan de andere kant het signaal weer inverteert)

zit hem dus niet in de kabel, en ook niet in de connector, maar puur in de gebruikte techniek.

http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio

Ik werk gebalanceerd met opnemen en vanuit m'n geluidskaart. Geloof niet dat m'n 808 gebalanceerd is :D

Back