Synths gebruikt door Queen

pimpelpizz

Nieuwkomer
Welke synths gebruikte Queen op bijv: I want to break free, Who Wants to Live Foreve

Ik dacht eens gelezen te hebben dat ze een enorme hekel hadden aan synths bij Queen.
Veel geluiden zouden zijn gedaan door May met z'n gitaar een een stapel effecten....

De solo in de intro van I want to break free is inderdaad May met een gitaar-synth.

Verder heb ik ze in een stukje video eens een string-ensemble achtig ding zien bespelen.

Verder weet ik er helemaal niks van, iemand wel?

R.

in Who wants to live forever zittten wel veel synths. die basslijn (waarbij de resonantie ergnes in het nummer voluit wordt gezet) lijkt een moog maar het kan ook net zo goed wat anders zijn :confused:

google: "Brian played a Yamaha DX-7 on Who Wants To Live Forever."

de eerste synth die ze gebruikte was de OB-X (hadden ze er 2 van!) op het album "The Game" eind jaren 70
daarvoor hadden ze een strikt "no synthesizer policy".
verder hoor je na 1981 de OB-Xa vaak terug.

gedetaillerd overzicht van Queen gear:
http://members.fortunecity.com/enoky/keyboards.htm

't Lijkt me sterk dat ze 'Radio Ga Ga' gedaan hebben puur met gitaar & effectjes.

Heb even gezocht, dat hebben ze ook door een ander laten doen, ene Fred Mandel.
En dit komt uit de Wikipedia:

In the 1970s Queen enforced a strict no-synthesizer policy, as evidenced by the famous "No Synthesizers were used on this Album" sleevenote included on their early LPs. The first album to feature a synthesizer was The Game, although the change in policy came about during the earlier recording of the music for the movie Flash Gordon which was released as an album after The Game.

En in de sleevenotes van The Game:
This album includes the first appearance of a Synthesizer (an Oberheim OBX) on a Queen album.
...inderdaad een OBX dus.

En nog iets dat ik niet helemaal thuis kan brengen:
Mack: Demolition fairlight programming on 'Machines'
Wellicht dus ook een Fairlight?

<EDIT>Tja, had nog niet in de link van bounce gekeken. Sorry...

Laatst gewijzigd:
Hallo

Op de oude albums "A night at the opera" en "A day at the races" prijkt inderdaad de tekst "NO SYNTHS"
Maar als je de latere nummers hoort dan wordt er wel degelijk gebruik gemaakt van deze apparaten.
Welke?
Helaas moet ik je dit antwoord schuldig blijven

Kareltje

Laatst gewijzigd:
Dat was toch later toen die knakker erbij kwam die toetsenist was en eigenlijk zo'n beetje 5e lid werd?

Toch wel vreemd voor een anti-synth band.

Wijsheid komt met de jaren. :) (en soms te laat, maar dat hoort er ook bij)

*kick*
Ben zelf groot Queen fan!

One Vision intro is de Dx7
Basslijn in Radio Gaga is de Jup8
Synth Solo in I Want To Break Free is de Jup8
op de albums The Miracle/Innuendo werden de D-50/M1 heel veel gebruikt(Zowel voor de sounds als de Sequencer)
Who Wants To Live Forever is de DX-7
Ze gebruikte een hoop Yamaha en Roland, Eigenlijk geen moog(Dacht dat alleen Staying Power een Mini was)...

Verder gebruikte Brian May z`n effecten pedaal overduidelijk op Delilah(Miauw , Miauw etc etc)

Roger Taylor gebruikte vaak de LinnDrums(Is te horen op I Want To Break Free en Radio Gaga bijvorbeeld)..

John Deacon vond de Wurlitzer 200A heerlijk(is te horen op Your My Best Friend)

En voor het geval mensen hier dachten dat die brassband sounds op Seaside Rendezvous een synth/sampler was, FOUT!, dat waren Freddie en Roger....

In de jaren 70 en 80 huurden de grote namen gewoon een peperdure sjieke studio waar alles wat je maar kunt verzinnen aanwezig was.
Queen zal zelf geen Fairlight CMI III gehad hebben. Die krengen waren toen iets van een kwart miljoen gulden. Was gewoon aanwezig in de studio allemaal.
Radio Ga Ga was meer een synth-plaatje: Linn voor de beats en volgens mij hoor ik voor de sequence een Arp 2600. Vette Oberheim voor de strings.

Eurythmics met Sweet Dreams. Ik vroeg me altijd af waar die sequence mee was gemaakt.
Toen zag ik ze live een keer op de tv met Sweet Dreams gewoon met een hand bespeelde Arp 2600 P; die ik notabene zelf had staan.

Heeft niets met Queen te maken maar kwam ik tegen omdat ik naar Synclavier (uit het Sweet Dreams filmpje) zocht.
Al DiMeola, Ponty enzo hadden allemaal een Synclavier omdat die de beste snaren naar Midi-converter had in die tijd. Denk dat May die ook gebruikte.
Ponty is hoe dan ook uit je dak gaan toch?
Vette Oberheim 8 voice en Arpjes in dit filmpje.

May gebruikte helemaal geen Midi-Converter voor snaren..
Die haalde alles uit z`n Red!

Enne, Queen heeft NOOIT een Arp gebruikt, Het is allemaal Roland/Yamaha wat je hoort(Heel misschien wat pads van Korg/Oberheim)

Hun eerste album kwam uit in `73 en ze hebben tot Flash Gordon in `80 nooit synths gebruikt, Flash Gordon zit overigens wel vol met Jupiter 8 en Oberheim Ob-Xa

Shjit vond ik deze ook nog:

Het beste nummer aller tijden uit hetzelfde concert. Eindelijk staat ie op de tube.

John Deacon vond de Wurlitzer 200A heerlijk(is te horen op Your My Best Friend)

Dat dacht ik ook totdat iemand zei dat het een Hohner Pianet was.
Nu wordt er enorm veel geluld, zeker als iemand iets te koop aanbiedt.
Maar ik heb 'm zelf (althans de T) en ik moet zeggen dat dat helemaal niet onwaarschijnlijk is. Dan is het overigens wel weer de vraag welke Pianet het is.

Het is zeker GEEN Pianet...
Het is overduidelijk dat het een Wurlitzer is, Het staat zelfs op de Credits van A Night At The Opera dacht ik...

(Je hoeft me niks te vertellen over Queen, ben er al bijna 6 jaar fan van, En heb heeeel veeeel research gedaan afgelopen paar maanden, want ik wil voor mezelf ook een groot deel van de Queen sound in huis halen):)

Ik heb net geluisterd naar het nummer...dat is denk ik geen Pianet T.
Ik ga mijn hand niet in het vuur steken door te zeggen welk instrument het WEL is.
Maar ik weet behoorlijk zeker dat het geen Pianet T is en durft te zeggen dat het waarschijnlijk een Wurlitzer is.

Op het album innuendo worden erg veel fabriekspresets van de Korg M1 gebruikt.

Back