RM1x tips, the sequel

Alleen zit je dan vast aan het aantal zwarte sectietoetsen... of zie ik dat mis?

Je hebt 10 zwarte toetsen (section a t/m j) maar 16 sections. De overige 6 sections (section k t/m p) kun je oproepen door te draaien aan de F2 draaiknop (onder het woord 'section' in het display). Als je wil werken met sections en phrases, zul je het beste een werkwijze (of beter gezegd 'opbouw') moeten vinden die jouw goed uitkomt. Je hebt in een style de keuze uit het wisselen van 256 phrases, 16 sections en 5 scenes en 5 mute events, dus je moet een heel eind kunnen komen.

Om verwarring te voorkomen is het wel handig om je tracks per liedje een beetje hetzelfde in te delen, en je phrases duidelijk herkenbare namen te geven. Gebruik bijvoorbeeld track 1/tm 8 voor je percussie, track 9 t/m 12 voor je baslijnen en 12 t/m 16 voor je melodien. Als je meerdere outs hebt, is het ook handig om die zo aan te wijzen dat je op de mixer een beetje dezelfde indeling aanhoud.

Laatst gewijzigd:
Ik lees net dat je kàn wisselen tussen uhm... styles zonder die vervelende pauze als je ergens iets uitschakelt. Dan laadt hij geen mixer, effect en voice instellingen. Wat houdt dit precies in? Als alle phrases wel veranderen, dan lijkt me dit eigenlijk geen probleem te zijn. Effecten laat ik zowiezo allemaal standaard staan denk ik (de normale delay en reverbs...)

Ik lees net dat je kàn wisselen tussen uhm... styles zonder die vervelende pauze als je ergens iets uitschakelt. Dan laadt hij geen mixer, effect en voice instellingen. Wat houdt dit precies in? Als alle phrases wel veranderen, dan lijkt me dit eigenlijk geen probleem te zijn. Effecten laat ik zowiezo allemaal standaard staan denk ik (de normale delay en reverbs...)

Zover ik me herinner (zit nu niet bij mijn RS in de buurt) onthoud de RS alle intsellingen per track, niet per phrase. Dus als jij op een willekeurige track een reverb of eq instelling gebruikt, onthoud hij die instellingen voor die willekeurige track ook als je van section of phrase wisselt. Dit alles binnen 1 style uiteraard, zodra je van style wisselt gelden de instellingen van die style.

Als je van style wisselt onthoud hij die instellingen niet nee, een style is een gewoon een 'liedje' of song; nieuw liedje, nieuwe instellingen. Sample banks uit style 01 kun je ook niet oproepen in style 02, bijvoorbeeld. Daarom kiezen sommigen er voor om nooit van style te wisselen en heel het optreden met alleen phrases en sections te doen. Ik doe dit zelf niet, ik heb gewoon sequences uit style 01 ook in style 02 zitten, maar dat is een keuze die je moet maken. Het is even proberen wat voor jou het fijnste werkt.

Toch nog even voor de duidelijkheid, dat we het wel over hetzelfde hebben: een style is je liedje, wat opgebouwd is uit max 16 sections. Sections zijn sequences die opgebouwd zijn uit max. 16 tracks. Iedere track gebruikt een phrase, bijvoorbeeld een drum phrase of een bas phrase.

Laatst gewijzigd:
Yes, we hebben het over hetzelfde...

Dus als ik juist ben, en je binnen één style in één van de sections een reverb op, bv track 1 (bv triangle phrase / ik zeg maar wat) zet, en je schakelt over naar een andere style (een ander liedje) dan hapert hij normaal gezien even omdat hij de reverb instellingen van die andere style moet laden... als je dan in het menu ergens iets uit zet zodat hij die instellingen NIET laadt bij het wisselen van een style, dan blijft die reverb op track 1 van de eerste style gewoon hetzelfde staan voor track 1 van de tweede style?

Dat lijkt mij nu meteen niet zo een probleem omdat, àls ik ingebouwde geluiden ga gebruiken, ze niet meteen ga tweaken om ze anders te doen klinken. Ik zal er eerder pas beginnen tweaken tijdens de performance...

Dat haperen in reverb en delay is minimaal, niet? Het is er wel, maar echt een probleem vind ik het persoonlijk niet. Maar dat is terzijde.

Dat uitzetten van die instellingen weet ik niet eens of dat wel kan :) Waar zou ik dat moeten vinden?
Ik denk eerlijk gezegd dat het niet kan ook al kan je het laden van bijv. effect instellingen uitzetten, zoals jij zegt. Zover ik de Yamaha logica ken zijn styles echt compleet geïsoleerde dingen: style 1 heeft nooit niets te maken met style 2. Dus zal een reverb (of om het even welke instelling) die jij waar dan ook toepast in style 1 nooit meegaan naar style 2. Hoogstens dat 'ie met die functie die jij noemt helemaal geen enkele instellingen laad zoals reverb en eq en filter tweaks, dus dat je per style met een 'schone lei' begint. Dat zou kunnen, maar zoals ik al zeg weet ik niet welke functie dat is. Ik vrees dat ik je hier dus geen uitsluitsel kan geven, als niemand anders dat kan zul je het simpelweg moeten proberen...

Staat pagina 261 van de handleiding. Deze functie op 'uit' zetten zou het 'haperen' oplossen... maar ik heb het nog niet geprobeerd. Ik heb dit trouwens van ergens één of andere guide met richtlijnen voor live spelen met de RS.

VOICE SETUP TO TG.......................................[Knob 2]

[Settings] OFF, ON

OFF...................Voices and effects are not changed
when a different style or song is
selected.
ON.....................The voice and effect settings stored
with each song or style are recalled
when a different song or style is
selected.

Determines whether or not the mixer, voice edit, and effect
parameters stored with each style or song will be recalled
when a style or song is selected.

Verhip :D Ik heb het even geprobeerd en je hebt gelijk, dan blijven alle instellingen (effect, voice, filters, etc) voor alle styles gelijk. Nadeel is dan wel dat er ook echt helemaal niets veranderd zonder dat jij het zegt; de voices ook niet. Dus stel je hebt in style 1 op track 1 een 909 kit, dan krijg je in style 2 ook een 909, ook al had je daar een 808 geplanned... Maar misschien dat dat met een program change is op te lossen, heb ik nog niet geprobeerd.

edit: heb het even geprobeerd nu en met een voorgeprogrammeerde program change (edit menu: edit change-> insert -> event type -> program change) is dat inderdaad op te lossen, net als control changes en weet ik wat niet meer. Handig, weer wat geleerd :)

Laatst gewijzigd:
ok, je kan via program changes de juiste voice selecteren...
maar als je in een volgende style andere effecten wil gebruiken gaat dat niet (tenzij je met sysex/NPRN een effect kan selecteren maar daar ben ik nog niet aan uit geraakt)

Toevallig gisteren mee zitten spelen. Ik wilde dus dat als ik van "section" wisselde mijn nova op een andere performance ging om dat haperen van de rs7000 te omzeilen. Werkt perfect in iedergeval. Wat seiko zegt (via nprn andere efx kiezen) moet volgens de hanleiding ook gewoon kunnen maar daar ben ik nog niet mee bezig geweest.

Wat ik er uit begrijp kan je elke instelling van elk knopje in je sequence programmeren.

Ik wilde dus dat als ik van "section" wisselde mijn nova op een andere performance ging om dat haperen van de rs7000 te omzeilen. Werkt perfect in iedergeval.

de hapering is bij mijn weten enkel bij veranderen van style, niet bij veranderen van section (bedoelde je dat ?)

de hapering is bij mijn weten enkel bij veranderen van style, niet bij veranderen van section (bedoelde je dat ?)

Daarom wilde ik ook sections gebruiken inderdaad. Ik denk dat voor ons 16 sections best veel is maar ik doe ook niet alles met de rs7000.

waarschijnlijk al 10x eerder gevraagd.... maar betrefende de rs ik heb het id dat de rs de stand van de knopjes mee neemt waneer ik een ander kanaal selecteer volgens mij ben ik wel eens tegen gekomen in de menus om dit uit tezetten weet imeand zo te vertelllen waar dat is?

waarschijnlijk al 10x eerder gevraagd.... maar betrefende de rs ik heb het id dat de rs de stand van de knopjes mee neemt waneer ik een ander kanaal selecteer volgens mij ben ik wel eens tegen gekomen in de menus om dit uit tezetten weet imeand zo te vertelllen waar dat is?

Dat hoort 'ie standaard niet te doen. Wat de RS standaard (helaas) wel doet is instellingen per track opslaan, in plaats van per voice. Dus als je op track 1 loopt te pielen met de filters en envelopes van een preset of sample en je besluit even later een andere preset te nemen, dan wordt al je gepiel ook toegepast op 't nieuwe presetje.

Wat jij noemt kan voor zover ik weet het volgende zijn:

A) je hebt (per ongeluk) filter tweaks opgenomen in je phrase op track 1, en die phrase vervolgens gekopieerd naar track 2. Dan moet de sysex info weghalen in 't edit menu

of

B) je hebt de TG (tone generator) van track 1 ook toegewezen aan track 2. Als je dan op track 1 met de filters gaat kloten, dan wordt dat geklooi ook toegepast op track 2, de 2 tracks gebruiken tenslotte dezelfde TG (tone generator).
Je kunt de TG out instellingen veranderen: *set up -> *midi out channel -> #out select: TG out -> *Out channel: # om het even welk kanaal je wil (er zijn er 16). Dit kun je per track doen (*track select + track nr).

Misschien dat dat 't is? Ik heb anders ook geen idee wat er gaande is :)

(edit: als ik 't zo nalees vraag me af of ik mezelf wel begrijp :D)

Dat hoort 'ie standaard niet te doen. Wat de RS standaard (helaas) wel doet is instellingen per track opslaan, in plaats van per voice. Dus als je op track 1 loopt te pielen met de filters en envelopes van een preset of sample en je besluit even later een andere preset te nemen, dan wordt al je gepiel ook toegepast op 't nieuwe presetje.
Op de Rm1x bestaat een Undo-Redo functie waarmee je de laatse edit, dus sjorren aan de knoppen nadat je de style de laatste keer had geaccesseerd, kunt teniet doen. Dat gaat door de [SHIFT]+[Job] buttons in te drukken; de eerste keer is Undo, de tweede keer Redo.
Het staat ergens in de handleding. Ik weet niet of dit ook geldt voor de RS, maar waarschijnlijk wel.
Ik vind het best wel handig dat de instellingen per track zijn; dan kun je patches vergelijken voor dezelfde phrase. Ik begin vaak met een patch en ik verander als ik meerdere phrases erbij verzonnen heb toch van patch.

Wat bedoel je met kanaal?

Mischien is het dit wat je gelezen hebt in een menu :

Quote van se7en
Staat pagina 261 van de handleiding. Deze functie op 'uit' zetten zou het 'haperen' oplossen... maar ik heb het nog niet geprobeerd. Ik heb dit trouwens van ergens één of andere guide met richtlijnen voor live spelen met de RS.

VOICE SETUP TO TG.......................................[Knob 2]

[Settings] OFF, ON

OFF...................Voices and effects are not changed
when a different style or song is
selected.
ON.....................The voice and effect settings stored
with each song or style are recalled
when a different song or style is
selected.

Determines whether or not the mixer, voice edit, and effect
parameters stored with each style or song will be recalled
when a style or song is selected.

Ik zou als het echt niet over gaat zou ik eens een reset doen. moest ik ook laatst omdat ik een midiloop had gemaakt en dat vond de rs niet zo fijn. Ik schrok me dood omdat ik dacht dat me liveset vern#$kt was. Na een reset werkte alles weer gelukkig.

Restoring the Initial Factory Settings :
1. Turn the power OFF.
2. Turn the power ON while holding the [OCT DOWN], [OCT
UP] and [STORE] buttons. blz. 25

Is trouwens het "slicen" nog gelukt?

Grts,
decay

als jullie een sampler bij de rm1x hebben hoe hebben jullie die dan aangesloten qua audio?
het is enige tijd geleden dat ik deze spullen had (tussendoor een mpc1000 gehad) en zit er aan te denken deze spullen weer aan te halen, of een rs7000.
want de rm1x heeft geen input ofwel, als ik me goed herinner?
zodat je de sampler, en de rompler van de rm1x tegelijkertijd kan gebruiken.
hebben jullie er een paar kanaals mixer bij ofzo?

De RM1x heeft geen input inderdaad. Een klein mixertje is het makkelijkste in jou geval.

Back