Welke synth voor mij?

Mar&Co (andere)

Nieuwkomer
Ja, ik weet dat deze vraag al vaak gesteld is, maar toch kan ik niet echt een geschikt antwoord voor mij vinden en tijden veranderen, zo ook de synths die op de markt zijn.

Ik speel in een bandje dat vooral pop / rock / ska muziek speelt en doe dat tot nu toe met een Roland E-28 keyboard (niet lachen).

Nu ben ik dus van plan een syntheziser aan te schaffen voor het gebruik bij de band, maar naast de gewone klanken die ik daarvoor nodig heb (pads, leads, strings, hammond, piano, brass) lijkt het mij ook heel leuk om wat meer met zo'n apparaat te vogelen / puzzelen (inderdaad: puzzelen, want ik weet (nog) helemaal niets van het gebruik van synthesizers in de praktijk af, ik ken ze alleen van recensies en handleidingen).

Nu ken ik natuurlijk wel een aantal apparaten, zoals de Roland JV-90 (waar hele leuke klanken in zitten) van de lokale muziekschool en heb ik eens op een K-station gespeeld bij een zaak met synthesizers.

Na een aantal recensies te hebben gelezen, kwam ik tot de volgende conclusie voor mij:

- Voor de klanken die ik nodig heb (o.a. brass, hammond), zijn er synthesizers met een aantal basisklanken, die naar eigen wens aan te passen zijn (zoals de JV-90).

- Echter lijkt mij een Novation KS5 leuker, omdat hier de klanken helemaal vanuit "niets" opgebouwd kunnen worden. Dit zou misschien dan ook eens leuk zijn om met een oscilloscoop te bekijken? Echter is een nadeel ervan dat de "natural" klanken hier niet inzitten (hammond, brass).

Klopt dit, en moet ik dus een afweging maken tussen het eerste en het tweede type synthesizer (hoe heten dit soort types?). En zijn er misschien nog andere synthesizers die binnen deze categorie en prijsklasse (ongeveer €900 - €1000) vallen?

En nog 1 punt: zijn ze makkelijk in gebruik om het mee te leren?

Bij voorbaat dank,

Marco

Re: Welke synth voor mij?

Origineel geplaatst door Mar&Co (andere)
Ik speel in een bandje dat vooral pop / rock / ska muziek speelt en doe dat tot nu toe met een Roland E-28 keyboard (niet lachen).

Nee, doen we niet :). Als ik hoor waar sommigen hier mee begonnen zijn... of ikzelf (dik truttig electronisch huiskamerorgel).

Na een aantal recensies te hebben gelezen, kwam ik tot de volgende conclusie voor mij:

- Voor de klanken die ik nodig heb (o.a. brass, hammond), zijn er synthesizers met een aantal basisklanken, die naar eigen wens aan te passen zijn (zoals de JV-90).

- Echter lijkt mij een Novation KS5 leuker, omdat hier de klanken helemaal vanuit "niets" opgebouwd kunnen worden. Dit zou misschien dan ook eens leuk zijn om met een oscilloscoop te bekijken? Echter is een nadeel ervan dat de "natural" klanken hier niet inzitten (hammond, brass).

Klopt dit, en moet ik dus een afweging maken tussen het eerste en het tweede type synthesizer (hoe heten dit soort types?). En zijn er misschien nog andere synthesizers die binnen deze categorie en prijsklasse (ongeveer €900 - €1000) vallen?

De eerste soort heet een 'rompler' - ofwel een sample-playback synthesizer (volledige naam : sample-playback synthesizer gebaseerd op subtractieve synthesis). De tweede soort heet een "virtual analog" of "VA" synthesizer.

De stemmen die je met een K-station wil doen - zijn dat monofone leads of polyfone toestanden? M.a.w., wil je het synth-equivalent van scheurende gitaren, of speel je brede pads (langzaam opbouwende en dan langzaam wegstervende geluiden) op de achtergrond? Als je het eerste wil kun je al met een kleine synthesizer genoeg hebben.

Wat budget betreft - Roland XP-30 lijkt me helemaal niet zo'n slechte keus. Die zou je moeten hebben voor een euro of 700-750, 2e hands. Je verrekt dan al van de geluiden (stuk of 1400).

Je zou er dan misschien een Nord Micromodular bij kunnen doen - klein kastje met weinig knoppen maar met veel synth-power erin, zeker voor die scheurende leads; of een A-station - de KS5, alleen afgeslankt, in een 1U hoge rack dat stikt van de knopjes. Die zijn ook absoluut niet duur meer. Die A-station kan dus wel van die brede pads maken, de Micromodular is door zijn aantal stemmen meestal als monofone bak te gebruiken.

En nog 1 punt: zijn ze makkelijk in gebruik om het mee te leren?

Ligt eraan hoeveel tijd je er in steekt en hoeveel affiniteit je er mee hebt. De XP-30 kan intimiderend zijn omdat je vrijwel niks met draaiknopjes doet maar alles uit menu's moet lezen. Maar : dat moet je bij vergelijkbare machines (Korg N5ex, Yamaha S-30, Yamaha CS6x) ook.

Een andere optie is een E-mu Vintage Keys (nieuwe versie). Die kost ook nog maar 750 euro (feedback.nl) en stikt van de sounds - en belangrijker, die heeft ook die typische klassieke synthesizer sounds gecombineerd met je Hammonds en zo. Daar kun je dan alsnog een A-station bij doen (2e hands, er komen er hier soms voorbij voor 250 euro).

Dus :). Er zijn genoeg mogelijkheden.

Dankje

Dankje

Dankje, voor je snelle reactie!

Toch nog even een vraagje, omdat ik toch graag genoeg / veel uitdaging wil hebben als ik zo'n (voor mij) grote investering doe.

Zo'n XP-30 zal waarschijnlijk wel heel nuttig zijn voor mij, omdat het erg veel (mooie) klanken bevat die ik zal gaan gebruiken, maar ben ik daar niet (te) snel op uitgekeken, omdat je eigenlijk "alleen" (net als met een keyboard) die 1406 klanken kan gebruiken.
Daarnaast trekt zo'n KS-5 mij toch erg aan, omdat het zoveel mogelijkheden bevat en alles naar wens is aan te passen.

Nu de drie vragen:

- Kun je zoveel aanpassen aan bijv. de KS-5 zodat je echt leads en strings uit bestaande nummers kunt immiteren (mits je er genoeg tijd insteekt natuurlijk)?

- Bevat zo'n type synthesizer als de KS-5 genoeg uitdaging of heb je deze ook binnen 1 a 2 weken (zeg voor mij als beginner 3 a 4 weken) door en ben je dan min of meer "uitgekeken" op het editten en werk je er dan hetzelfde mee als een keyboard of XP-30?

- Wat zijn synthesizers die ongeveer overeenkomen met de KS-5?

BVD,

Marco

Eigenlijk bijten die 2 dingen elkaar een beetje: een knoppensynth waarmee je in je studiootje lekker kan freaken en tweaken en een bak waar je je geluiden uithaalt op het podium. Op het podium is het snel, snel van sound wisselen tussen 2 nrs, terwijl je thuis de tijd kunt nemen om eens fijn te rotzooien.

Ik gebruik op het podium een keyboard en een rompler, gewoon vanwege de snelle bereikbaarheid van je sounds. Ik heb er wel eens over gedacht om ook een echte synth te gebruiken met memories, maar dan moet je wel je bandleden vervelen met langdurig aan knopjes draaien tot je de sound hebt die bij de rest van de band past. Ik weet wel, dat is maar eenmalig (per nummer), maar we kennen ook allemaal de ongeduldigheid van m.n. drummers en zangers.

Een synth kiezen waarmee je makkelijk sounds van bestaande nummers kan imiteren, moet je zowiezo vergeten. De sound moet bij de rest van de band passen. Jullie drummer heeft ook vast niet dezelfde sound als de drummer van de band die je coverd.

Mijn keyboard is trouwens een Roland E-16 (dan kan jij ook 'n keer lachen ;) )

Bevat zo'n type synthesizer als de KS-5 genoeg uitdaging of heb je deze ook binnen 1 a 2 weken (zeg voor mij als beginner 3 a 4 weken) door en ben je dan min of meer "uitgekeken" op het editten en werk je er dan hetzelfde mee als een keyboard of XP-30?

Misschien als je 24 uur per dag met het apparaat gaat spelen. Anders is het vrijwel onmogelijk.

En dan nu ook maar mijn mening. Ik denk dat je beter voor een synth kan gaan dan voor een rompler zodat jouw geluid juist beter in de band past. romplers hebben vaak heel veel en ook goede geluiden, maar naar mijn smaak is het net niet 'HET' geluid wat je zoekt. Met een synth is het idd wat lastiger om dat geluid eruit te halen en dat te vormen naar je smaak, maar dat is ook een kwestie van oefenen (dus het kost wel wat tijd om een synth te leren kennen).

Daarnaast raak je op een goede VA (zoals de KS5) nooit uitgekeken. En ook de geheugplaatsen die erin zitten zijn waarschijnlijk met 2 drukken op een knop op te vragen.

Je kan eens kijken op www.vintagesynth.org Daar staan veeeeeeeeeeuuuuuuuuuuul synths.

Succes

Iedereen dank

Iedereen dank

Iedereen bedankt voor zijn / haar bijdrage!

Ik weet wat ik ga doen, ik ga namelijk morgen eens lekker langs een aantal zaken en dan luisteren naar de klanken en kijken wat mij aanspreekt. Weet iemand nog zaken rondom flevoland?
Die bij mij bekend zijn:

Big One Music - Zwolle
FeedBack - Apeldoorn
Sound House - Hoogeveen
Oostendorp - Wezep
Van Putten - Wezep

Als ik jou was zou ik toch eerst een "rompler" kopen en daarna een keer een va-synth. Uit een rompler kun je vergeleken met een VA-synth namelijk veel realistischere piano's, brass geluiden, violen, hammond orgels, saxen, koren, etc. kunen halen. Daarnaast kun je een rompler ook programmeren zodat je ook daaruit typische synth-geluiden kunt halen. Alleen zal het programmeren van eigen geluiden aanmerkelijk stroever gaan zonder een overdaad aan draaiknoppen, maar da's een ander probleem.

Een VA-synth lijkt me daarnaast ook wat minder bij de muziek die je speelt (pop-rock-ska) te passen, tenzij je op de een of andere manier toch nog arpeggiators, vocoders, langzaam opkomende filterbasejs en phaser-strings wilt gebruiken. VA-synths zijn wel veel "leuker", maar in jouw geval zou ik toch vooral voor praktisch gaan.

Of een CS6x met een PLG150-AN bordje. En leuke rompler synth en een stukje VA.

Triton LE met MOSS bord kan ook en lijkt hier erg veel op, is wel duurder.

Een synth scoren scheelt je wel flink sjouwen als je weer op moet treden. :)

Of doe eens gek en ga met een Karma klooien.

En die expansions kun je evt altijd later kopen mocht je twijfelen (of sparen).

Er is veel keuze, maar je moet echt (moet ja) gewoon eens in winkels of bij vrienden/kennissen gaan luisteren naar de verschillende klanken van de beestjes en dan wordt je al metteen een stuk wijzer. (Wat veel mensen die deze tip al eerder hadden gekregen kunnen bevestigen)

Re: Iedereen dank

Re: Iedereen dank

Origineel geplaatst door Mar&Co (andere)
Iedereen bedankt voor zijn / haar bijdrage!

Ik weet wat ik ga doen, ik ga namelijk morgen eens lekker langs een aantal zaken en dan luisteren naar de klanken en kijken wat mij aanspreekt. Weet iemand nog zaken rondom flevoland?
Die bij mij bekend zijn:

Big One Music - Zwolle
FeedBack - Apeldoorn
Sound House - Hoogeveen
Oostendorp - Wezep
Van Putten - Wezep

Flevoland ?

Nederland Muziek in Almere :okdan:

Oh ja, die kende ik ook, maar die heeft alleen de XP-30 staan op moment ... Dat is niet makkelijk vergelijken :).

Maar misschien toch een bezoekje waard aangezien deze juist ontbreekt bij FeedBack ...

Geen antwoord

Geen antwoord

Hier is feitelijk helemaal geen antwoord op te geven. Ieder zal zijn eigen persoonlijke benadering geven. Dat doe ik dus ook. Wat mij is opgevallen is dat vroeger de synthesizers hun eigen karakter hadden, elk merk gebruikte zijn eigen vorm van synthese en dat gaf het instrument een kenmerkende klank. Beroemde namen hierin zijn oa; Mini Moog, Casio CZ-5000, Roland JX-8p, Yamaha DX-7 en de Korg M-1 die door muziekanten heel specifiek om hun geluid werden gekocht. Soms bepaalde de gekochte synthesizer zelfs de klank van de band en daarmee een stukje herkenning.

Ik heb zelf het gevoel dat de klank de laatste jaren een beetje een eenheidsworst is geworden. Alle synthesizers van de bekende merken kunnen en klinken allemaal hetzelfde, een uitzondering daargelaten. Softsynths wil ik al helemaal niet over praten met een zeer onbetrouwbaar medium als een hedendaagse computer.

Het enige nuttige wat ik over jou probleem kan zeggen is: investeer veel tijd.
Ga zoveel mogelijk zaken af en bespeel diverse instrumenten. Als het kan, bespeel de instrumenten bij iemand die veel edit (zelf klanken maken), dit omdat de preset (standaard fabrieks) geluiden niet bij elk merk even goed zijn en meestal niet representatief zijn voor wat de synthesizer werkelijk in huis heeft. En, schrik niet af van een tweedehands synthesizer. Bijvoorbeeld een ding als de Korg M-1 zou wel eens heel bruikbaar kunnen zijn voor jullie.

In tegenstelling van wat sommigen wel eens beweren, ben ik van mening dat een klank niet verouderd. Geluid op zich is dan wel aan mode onderhevig, maar geen enkele synthesizer zal ouderwets worden omdat hij een achterhaald geluid zou hebben. Sterker nog, ik vind sommige moderne synthesizers die op een sample basis werken wel eens te schoon. Een leuk voorbeeld hierin is de Yamaha DX serie waarvan ik ooit de DX-27 had. Deze synths klonken wel eens wat vies, maar als je tot het uiterste van de instelingen van de 4 oparators ging dan kan je van juist die vieze bijklanken zoals ruis en gepingel de meest bizarre effecten maken welke met een schone synth niet of heel moeilijk zijn te maken. Het feit dat en klank niet ouderwets kan worden bewijst Jean Michel Jarre, die nog steeds heel oude synthesizers gebruikt en vaak ook nog samen met low budget instrumenten.

Ga niet af op het "gemakkelijk editten" van het geluid waar een instrument nog wel eens op wordt aangeprezen. Als het er op aan komt dan blijken vrijwel alle synthesizers moeilijker te editten dan menigeen denkt, vooral als je je eigen kenmerkende klank wil maken.

Investeer dus tijd, en speel veel, kies een synthesizer die bij jou past, die je mooi vind in klank en uiterlijk, die jou de mogelijkheden geeft die je zoekt en je niet finaal verzuipt in toeters en bellen die je wel betaald maar nooit zal gebruiken. Verder raad ik je aan om een instrument met een ze sober mogelijk uiterlijk te kopen. Geen flitsende kleuren en gekke vormen. Een goede en serieuse synthesizer is zwart en strak en heeft een gebrek aan "onzin", elke knop zit op de juiste plaats en de indeling is logisch. Maar dit is mijn persoonlijke mening. schrijf eens op wat je precies zoekt en werk het eerst uit op papier. Een verkeerd gekocht instrument kan altijd weer worden verkocht, maar je schiet er hoe dan ook geld bij in en dat is zonde als je al niet veel hebt te besteden.

Mijn persoonlijke aanrader is de Korg X5D.
Waarom?
Omdat dit instrument waarschijnlijk de beste low budget synthesizer ter wereld is op dit moment en hij is voor rond de 725 euro nog steeds nieuw te koop. Vergeleken de Roland D5, een low budget synth vanuit begin negentiger jaren is het een slap apparaat dat gemakkelijk 2 centimeter kan worden getordeerd. Het is dus van belang dat hij op een stevige ondergrond staat. Het best is om hem in een flightcase te zetten waarvan je het bovenste gedeelte kan verwijderen en hij in principe nooit uit het onderste gedeelte hoeft te worden gehaald.
Deze X5D is opzettelijk zo gemaakt en de stevigheid is niet echt des Korgs, toch speeld het toetsenbord goed. Korg heeft met deze synth alles op het geluid gezet en dat is dan ook letterlijk luid en duidelijk te merken. De preset geluiden zijn al redelijk goed, het op elkaar leggen van 8 verschillende klanken, vele nuttige editmogelijkheden en zijn M-1 achtige uiterlijk maken hem een goede synth. De geluiden uit dit apparaat zijn helder, ruisvrij en voor zijn prijs zeker overdonderend en kan zelfs zeer dure concurrenten verslaan. Hij zit stampvol met bekende geluiden en waveforms uit de 01W, DW-8000, Poly 800, M-1 en de Wavestation. Hij is rechtstreeks aan te sluiten op een pc. Het instrument is klein en licht in tegenstelling tot zijn volle zware klank.

Om even op je "uitlachen wegens het gebruik van een Roland E-27" terug te komen. Ik lach niet om bandjes die met een gewoon keyboard beginnen. Een en ander is afhankelijk van het budget en de Roland keyboards zijn bepaald niet een verkeerde keuze. Ik lach wel om de vele honderdduizenden bandjes over de wereld die knotsen van kapitale synthesizers hebben staan en nooit verder komen dan een standaard preset piano en orgel klank. De meeste mensen kunnen helemaal niet editten. En editten heeft niets met spelen uit te staan. Ik kan niet niet goed op de toetsen spelen en al helemaal geen maat houden. Ik ken een stuk of 6 akoorden en een halve toonladder. Noten lezen kan ik ook niet en tertsen en mollen zeggen me totaal niets. Maar ik kan wel programmeren en de sequenser neemt via het programmeren het spelen van mij over. Ik krijg uit elke synthesizer het geluid wat ik wil, ik durf te zeggen dat ik redelijk kan editten. Wees dus niet teleurgesteld als het blijkt een veel moeilijker klus te zijn dan je dacht. Vandaar ook, kies een sober instrument, hoe soberder, hoe beter.

Ten eerste: een XP-30 is ook een synth hoor, en geen keyboardje!

Maar goed ter zake: als je weinig van synths en hoe ze (intern) werken afweet is het denk ik niet zo nuttig met een VA-synth te beginnen. Bij VA (virtueel analoge)-synths heb je namelijk niet zoveel presets en vaak weinig 'klassieke' klanken (zoals orgels, akoustische instrumenten (piano, blaasinstrumenten (hout en koper), strijkinstrumenten, percussie, noem maar op), maar vooral synthleads (solo's, melodieën), pads en strings (meer achtergrond). Bij zo'n synth word je geacht die presets als uitgangspunt te nemen en dan vooral lekker te gaan tweaken en je eigen sounds te maken. Dat is echter best wel moeilijk, al helemaal voor een beginner, en de 'klassieke' klanken kun je dan wel vergeten (hoewel een ervaren gebruiker die ook wel kan maken met veel geknutsel). Klanken uit het niets opbouwen en tot iets goeds komen is echt een kwestie van ervaring, en geen uitgangspunt. Vandaar dus trouwens dat VA-synths veel draaiknoppen en weinig menu's hebben. Wat bovendien niet ideaal is voor een band: vaak zijn VA-synths weinig polyfoon, en dus niet bedoeld voor layers en splits. Ofwel: VA-synths zijn niet zo geschikt om als enige synth te hebben in een band; het zijn eerder leadsynths in die context.

Wat jij dus, in ieder geval, dat denk ik, zoekt, is een synth met veel, goede, en gevarieerde presets, maar toch een synth. In dat geval is de XP-30 toch wel een aanrader. Hij heeft inderdaad zo'n 1400 geluiden, waaronder goede in alle categorieën (behalve electronische piano's eigenlijk), maar het is en blijft een synth. Inderdaad, geen VA, dus (bijna) alles via het menu, maar dat is echt niet zo ingewikkeld. Om het even persoonlijk te maken: ik zocht 2,5 jaar geleden een instapsynth met veel geluiden (was toen ook m'n eerste synth), en toen heb ik de XP-30 genomen. Ik speel ook in een band en het bevalt uitstekend: het menu heb ik in no-time geleerd (gewoon een keer de handleiding doornemen en gebruiken, dat leer je echt snel), de geluiden zijn best goed (vind ik, maar dat blijft toch persoonlijk), en natuurlijk altijd te tweaken (precies het geluid dat je wilt bestaat uiteindelijk toch niet in presets), en in performance mode kun je lekker layeren. Maar in de XP-30-klasse zijn er natuurlijk nog wel meer synths, hoewel er helaas niet zoveel recente zijn. Tegenwoordig maken ze in het digitale alleen nog maar uitgebreide workstations (fantom, motif, triton), of echte budgetbakken waar je niet direct vrolijker van wordt (S03 of zo), lijkt wel. Alleen de S90 zit er wat tussenin, maar die is direct weer veel duurder door zijn hamerklavier. Maar goed, dat zijn nieuwe synths, dus altijd duurder dan 2e-hands, dan kun je beter kijken naar synths uit de jaren '90; maar een mooi rijtje vergelijkbare synths opsommen (zoals die Korg X5D) kunnen de meesten hier veel beter dan ik, geloof ik...

In ieder geval: als eerste synth en voor gebruik in een band zou ik geen VA-synth nemen (hoewel ze er wel gaaf uitzien en ook zo klinken, dat blijft toch...), maar een 'gewone' digitale (eigenlijk zijn VA-synths gewoner: die lijken meer op de oorspronkelijke synths... 8) ). Vintage-synths zijn ook leuk, maar een beetje beperkt qua sounds en mogelijkheden denk ik(erg gedefiniëerd), terwijl ze vaak niet echt goedkoop zijn (Promega 3?).

Re: bands met stapels synths: ik ken een band waarvan de toetsenist een XP-60, XP-80 en GEM Equinox heeft. Staat leuk, maar wat voegt een XP-60 aan een XP-80 toe? En vooral: hij speelde alleen maar strings, bass, een keer een square-lead (drie patches dus) en een keer een mellotron (zag ik op zijn lijstje, maar slecht geknusteld blijkbaar, want ik had 'm niet gehoord, en zoiets ontgaat me normaal écht niet). Leuk hoor, drie grote bakken, maar met één had hij het ook met gemak overleefd. Ik zie dan toch liever een realist dan zo'n patser. Sowieso: veel synths nodigt uit tot luihead, want je hebt bijna altijd wel ergens een goede preset zitten, dus je komt veel minder aan lekker tweaken toe.

Misschien eens kijken naar de Clavia electro 2, denk dat je ook goed met een Nord (mini) Modular kan werken.

De laagtse prijs voor een nieuwe Korg X5D was bij Musik Produktiv voor 444 EUR.
Bij Feedback hebben ze'm voor 545 EUR geloof ik.

Das dan wel een leuke instapprijs.

Marco thumbs up, zoiezo weer gaaf om een mede live muziekant te begroeten op dit forum wat soms een beetje door al het dance en techno geweld wordt overspoeld. Zelf speel ik ook in een band en gebruik een Korg Karma, Roland JV1080 en een Yamaha S90. In de combinatie van deze zoek ik naar de beste brass sounds (Roland), beste orgel en piano sounds (Yamaha S90) en de korg gebruik ik voor strings, pads ed. Ik zou je zeker niet aanraden om een analoge synth of ingewikkeld synthese board zoals een oberheim of access te kopen, in een band heb je daar vrij weinig aan. Ook softsynths, al door een collega hier zojuist opgemerkt is niet echt betrouwbaar live.

Je hebt al heel veel advies gekregen over diverse synths en merken, dus ik zal daar verder niets meer aan toevoegen. Laat je niet gek maken door verkoper, die leven op provisie, maar ga lekker een middagje met een koptelefoon op bij Feedback ofzo stoeien met alles wat er staat en kijk wat bij je past. Nog wel 1 tip: Mocht je in je muziek gebruik (gaan) maken van pianos raad ik je wel een gewogen toetsenbord aan, want het is vrijwel onmogelijk een gevoelig pianonummer te spelen op een 61-key standaard keyboardje. Je betaald daar wel wat meer voor (duurdere klasse synths) maar het bespaard je wellicht later een aanschaf.

Ik zou voor de Korg Triton LE gaan. Vol met (naar mijn mening de mooiste) strings en pads en andere prachtige geluiden. Hier kan je niet op uitgekeken raken, want je kan hem updaten met bijvoorbeeld het MOSS board en een sampler. Met het MOSS board kan je zelf geluiden maken zoals de keystation en met de sampler kan je dus vrijwel alles maken. Kost alleen kaal wel €1200,- . Dus een 2e hands trinity is ook goed of 2e handse triton LE. Zoek dus naar een goede combinatie met zowel veel goede presets en goede mogelijkheden om zelf geluid te maken.

Jawel, mijn keuze is gemaakt, Ik ben dus afgelopen zaterdag naar Feedback geweest (hadden ze geen XP-30 op voorraad) en dus naar Big one music waar ze die wel hadden. Daar heb ik (bijna) alle toetsenplankjes afgegaan om te beluisteren, en kwam daarbij tot de conclusie dat de Korg Triton Le het beste aansluit bij mijn behoeftes en naar mijn smaak het leukste klinkt ... Daarnaast bevat hij (voor mij) genoeg edit-mogelijkheden en ben ik helemaal te spreken over de pads en hammond-simulaties die erin zitten.

Wat betreft de prijs: € 1099,- dus die sloot toch nog redelijk aan bij mijn budget.

Iedereen bedankt voor de reacties en adviezen!

Back