mc 505

tragmadat

vioo eh 'l
Stel je kan zo'n ding kopen voor 125€
Is het dat waard, wat voor geluiden heeft het ding zelf,
en hoe zit het met de midi interface qua livegebeuren???

125 is een mooie prijs, meestal kost ie het dubbele.

Alle andere info, googlen zou ik willen zeggen, Sonic State, Vintage synth explorer, Youtube. Het is op zich een mooie bak, maar ik werd zelf helemaal ziek van de dunne klank.

Als sequencer voor externe synths of als arpeggiator voor andere synths vind ik hem wel tof. Als synth zeker niet. Als drumcomputer kan ie er nog wel mee door, aan samples van hihats, snares en claps kan weinig fout gaan.

Het lijkt me juist een uitdaging dit ding over zijn nek te gooien.
Schijnt nogal Ibiza te klinken, kijken vanaf daar en verder lijkt me prima!

Voor 125 euries, doen! Lekkere bak! Voor mij best als solobak, vanaf ie moet meedoen met "echte" oude bakken, wordt ie wat schraal, maar in zijn ukkie! Top

Probleem bij MC505 is het LCD scherm, die gaat langzaam dood.... met een strijkbout de flatkabel van het LCD schermpje opnieuw verhitten en vastplakken is de oplossing.

Ik zou hem niet Ibiza willen noemen. Alle grooveboxen hebben er last van dat alles uit 1 bak een beetje "plastic" klinkt. Of een beetje kartonnen dozerig....

Ik had een MC505, nieuw uit de winkel, en heb nu een EMU XL7, en die laatste vind ik een stuk beter klinken.

Mmm doodgaande schermen klinken niet best.
Plastik daartegen weer prima, man!
Kartonnen dozerig :) lol daar hebben we een mengmaneel met terugvoedlusjes toch ;)

Ik heb destijds, toen de MC-505 uitkwam, mijn MC-303 daarvoor ingeruild. Vooral vanwege het feit dat die distortion had en de onhandige manier waarmee je de MC-303 via Midi aan moest sturen als geluidsmodule. Het eerste wat me toen opviel was toch wel dat de sounds niet echt best klonken, idd plastic, nep. Dat idee had ik bij de MC-303 toch minder.

Ik heb later nog geprobeerd om de 505 als master in een livesetup te plaatsen, maar merkte af en toe dat de timing opvallend zwabberde. Aangezien andere zeggen dat ie strak is lag het misschien aan mijn exemplaar. Ook vond ik het een gemiste kans dat je met de RPS functionaliteit alleen interne sounds kon triggeren. Het zou 'm erg handig maken als dat ook naar externe apparaten kon.

Ik vind het geen aanrader maar voor 125 euro kun je er geen bult aan vallen, je kunt 'm makkelijk voor dat bedrag weer kwijt. Maar meer dan de 175 euro waarvoor ik de mijne heb verkocht zou ik er zeker niet voor geven...

Dat mc-303 beter dan 505 klinkt "verhaal' ben ik al eerder tegen gekomen inderdaad.
Het verschil is vooral in, denk ik, dat ik me helemaal niet iets geweldigs voorstel van dit apparaat.
Misschien is het inderdaad niet "je van het" maar er komen Roland beats uit en er zitten een hoop schuifjes en knopjes op!
Ik hoop alleen niet dat dat scherm al te snel de geest geeft...

Het display vd MC505 gaat idd stuk. Ik Heb er al is één vervangen en da's niet zo moeilk
Maar je hebt wel een dremel nodig. Het replacement display is iets anders van afmetingen,

Momenteel kick ik op m'n MC307,, Wel dankzij m'n Syntctrl Plugin features maar dat kan in theorie ook met sounddiver,
De MC307 heeft dezelfde sound engine als de MC505.. maar nog meer ROM waveform sounds
De MC505 is wel bruikbaar als stand alone,, met z'n 8 control sliders,

strikt gezien gaat het LCD scherm niet kapot, alleen de flat cable. Deze hangt aan het scherm. Door de hitte in de MC505 gaat de lijm o.i.d. los en maakt de kabel geen contact meer. Door de kabel met een warme strijkbout weer aan te drukken wordt de verbinding hersteld. Nieuw schermpje erin zetten kan ook, dan moet je inderdaad de behuizing wat aanpassen om het passend te krijgen. Op youtube staan filmpjes over deze reparatie.

Back