Groovebox zoeken

Acid-e

Stamgast
Yoo,

Ik heb momenteel een xoxbox, electribe emx1sd en distortion pedal. Hiermee maak ik acid en tekno. Nu maak ik wel leuke muziekjes maar ik mis toch nog wat eigen inbreng.
Daarmee bedoel ik dat de electribe een libary heeft waar je uit moet kiezen qua drums.

Ik wil wat eigen samples er bij gooien, daarom zit ik meteen al te denken aan de yamaha rs7000, een mpc of de electribe esx1sd, omdat ik de werkwijze van een electribe zeer handig en eenvoudig vind.

Wat zijn jullie ervaringen met deze 3 of hebben jullie betere voorstellen, ik wil wel maar gemiddeld 500 euro uitgeven dus roland gear zit er niet meteen aan te komen.

Alvast bedankt,
Acid - e

Als je de EMX gewend bent dan zou ik sowieso dezelfde stijl interface aanhouden. Koop een ESX en je kunt direct aan de slag zonder dat je eerst met de handleiding van het apparaat moet stoeien.

Als je de EMX gewend bent dan zou ik sowieso dezelfde stijl interface aanhouden. Koop een ESX en je kunt direct aan de slag zonder dat je eerst met de handleiding van het apparaat moet stoeien.

Dit is zeker een voordeel maar heb al verscheidene keren gelezen dat de electribes zeer beperkt zijn tegenover de yamaha rs7000, al weet ik niet waarom. Daarom zou ik graag nog iemand horen die ze allebei heeft gehad en zo de pro's en con's kan opnoemen.

Ik wil gewoon van de eerste keer de juiste machine kopen zodat ik niet later nog moet upgraden want dan sta je daar weer met een andere machine die je nooit meer gebruikt :).

Ik heb ze beide gehad... de RS pist totaal over die ESX heen...

Op de RS kan je op elke tracks een sample over je hele keyrange spelen, stereo of mono OF je kan phrase samples gebruiken: voor elke key een andere sample. Met dei ESX moet je kiezen: 2 synth parts 9 drum parts etc., moeilijk gedoe.

Ok qua sequencer is die RS superieur.. noten naar voor en achter schuiven, snare rolls inprogrameren etc.

Je kan ook een jaren 90 rack sampler kopen voor 20 euro of wat kosten die dingen tegenwoordig AKAI S2000, Emu ESI32 en die aansturen met je EMX

Je kan ook een jaren 90 rack sampler kopen voor 20 euro of wat kosten die dingen tegenwoordig AKAI S2000, Emu ESI32 en die aansturen met je EMX

Daar heb ik al aan zitten denken maar dan verlies ik toch mijn drums en synths van de emx?
Ik ging later nog een jomox mbase met mijn emx aansturen, en ik vind de akai s2000 wel wat verouderd en daardoor ook onhandig zoals bijvoorbeeld dat het nog steeds met een diskette werkt :(.

Daar heb ik al aan zitten denken maar dan verlies ik toch mijn drums en synths van de emx?
Ik ging later nog een jomox mbase met mijn emx aansturen, en ik vind de akai s2000 wel wat verouderd en daardoor ook onhandig zoals bijvoorbeeld dat het nog steeds met een diskette werkt :(.

met een rs7000 zit je geloof ik ook te kutten met verouderde zipdrives, of moeilijk verkrijgbare antieke geheugenkaartjes (weet even niet meer welke van de 2)

vind het moeilijk keuzes voor andere te maken. wat een goede groovebox is voor iemand, is eigenlijk net zo persoonlijk als een goede gitaar uitkiezen voor een gitarist. het heeft allemaal voor en nadelen. ik ben helemaal idolaat van me mc909, dat vind ik na de 10jaar dat ik m heb nogsteeds een pracht-aparaat.. 2de hands komt dat mischien ook nog wel in je budget..

die mc909 is eigenlijk net zo simpel als een electribe, maar bijna net zo krachtig als een rs7000
wat minder grote midi-trukendoos als ik me niet vergis.

die racksampler-tip.. vind ik niet eens een slechte... zoek een el cheapo op ebay/what ever.
teveel sequencers bij elkaar, kan ook weer zijn nadelen hebben (het heeft pas voordeel als je op elke sequencer heel goed beheerst.. )

met een rs7000 zit je geloof ik ook te kutten met verouderde zipdrives, of moeilijk verkrijgbare antieke geheugenkaartjes (weet even niet meer welke van de 2)

vind het moeilijk keuzes voor andere te maken. wat een goede groovebox is voor iemand, is eigenlijk net zo persoonlijk als een goede gitaar uitkiezen voor een gitarist. het heeft allemaal voor en nadelen. ik ben helemaal idolaat van me mc909, dat vind ik na de 10jaar dat ik m heb nogsteeds een pracht-aparaat.. 2de hands komt dat mischien ook nog wel in je budget..

die mc909 is eigenlijk net zo simpel als een electribe, maar bijna net zo krachtig als een rs7000
wat minder grote midi-trukendoos als ik me niet vergis.

die racksampler-tip.. vind ik niet eens een slechte... zoek een el cheapo op ebay/what ever.
teveel sequencers bij elkaar, kan ook weer zijn nadelen hebben (het heeft pas voordeel als je op elke sequencer heel goed beheerst.. )

Zowel RS7000 als MC-909 gebruiken de moeilijker verkrijgbare SmartMedia kaarten.

Als ik zou moeten kiezen tussen die 2 is het lastig:

RS-7000: bediening + samplen, etc. SUPERsimpel
MC-909: interne geluiden vind ik mooier + bouwkwaliteit is beter (metaal) en digital in/uit

Lastig dus, maar denk toch dat IK voor de RS-7000 zou gaan: bedieningsgemak staat bij mij best wel hoog op m'n lijstje.

Zowel RS7000 als MC-909 gebruiken de moeilijker verkrijgbare SmartMedia kaarten.

Goed punt, totaal niet aan gedacht... heb dat smartmedia kaartje er ooit eens ingedrukt, en er eigenlijk nooit meer uitgehaald ..

Bedankt iedereen voor de info.

Ik heb besloten om dan toch maar voor de esx te kiezen, want ik heb geen zin in dat gedoe met een smartmedia kaart
en zoals dreammer al zegt een groovebox kiezen is persoonlijk en nu dat ik toch goed over weg kan met een electribe
waarom zou ik dan nog veranderen :).

Alleen jammer dat deze niet meer in de winkel liggen, dit komt door de komst van de volca's zeker?

Als je een computer kunt gebruiken zou ik voor een Maschine gaan, die blaast iedere 100% hardware groovedoos finaal omver.

Als je een computer kunt gebruiken zou ik voor een Maschine gaan, die blaast iedere 100% hardware groovedoos finaal omver.

Dat is waar maar heb een eind geleden besloten de computer volledig uit te sluiten want voor live sets vind ik het veel leuker helemaal analogue te gaan. Ik wil mijn computer wel nog gebruiken om samples te maken waar maar niet. Heb nog drumpads gehad voor de pc maar mijn pc was gewoon te traag om alles op tijd te kunnen verwerken waardoor het dus waardeloos werd.
Heb ook nog een nieuwe pc die ik gebruik om op internet te gaan en schoolwerk te doen zoals presentaties en verslagen mar ik wil die pc niet vergallen door daar ook van alles op te downloaden.

Mijn grote probleem met de rs is dat je niet live kan schakelen tussen write en play mode zonder te stoppen. Dat was iig op mn rm1x zo destijds. Of lul ik uit m'n nek?

Mijn grote probleem met de rs is dat je niet live kan schakelen tussen write en play mode zonder te stoppen. Dat was iig op mn rm1x zo destijds. Of lul ik uit m'n nek?

Wat ik zo heb gelezen geld dit zowel voor de Yamaha RM1x alsook voor de RS7000. Dat maakt beide machines toch wel beduidend minder "groove-achtig" als bijvoorbeeld een Electribe of iets uit de Roland MC-serie (505, 808, 909, etc.).

Ik heb veel verschillende van die groovebakskes gehad:

roland mc-303,505,909

Yamaha rm1x en rs7000

machinedrum

korg electribe esx en emx

Je moet alles overwegen natuurlijk,maar bij mij was de rs7000 veruit de beste.

Met interne geluiden ga je nie veel doen,daarvoor heb je sample functie.

Sequencer is mega en uniek en zeker voor techno en acid genre.

je moet wel werken met de sm kaartjes of zipdrive,wat op zich geen groot probleem is.

Ik werkte met een sm adapterje waar je een sd kaartje kon insteken (koste mij 25 euro)

De esx is niet slecht,maar echt wel zeer beperkt!

van de Rolands komt bij mij enkel de mc 909 in aanmerking,maar veel minder dan de Rs 7000

Roland haal je zo uit een productie kwa geluid. persoonlijk zijn de interne sounds super zwak voor mij. natuulijk als het voor samples is dan heb je er wel wat aan.

Ik werkte ook met een akai apc40 met ableton live. Je kunt er veel meer en gemakkelijker mee,maar dan zit je weer met die laptop wat voor mij niet echt leuk werkt.

tip is om de tijd te nemen de manual door te nemen en niet snel opgeven,alles heeft leertijd nodig.

Back