Groovebox zoeken

Ik bedoelde vooral qua mogelijkheden en workflow enzo. Wat betreft zaken als 'geluidsdruk', daar kan ik niet zoveel mee, maar dat neem ik dan maar van je aan.

Kwa mogelijkheden is een DAW altijd uitgebeider dan een hardware bak, daar is geen twijfel over mogelijk.....maar wat voegt Maschine dan toe?

Voor mij is het vooral de combinatie van de 'groovebox-stijl' interface (geheel vanaf de hardware te bedienen, je kunt je computerscherm desnoods op screensaver zetten) met de oneindige bibliotheek aan geluiden, instrumenten en effecten die je er aan kunt koppelen. Je kunt er je eigen samples in gebruiken of kits of libraries maar ook VSTs etc. Het is een soort 'best of both worlds' ding tussen groovebox en DAW in, dus daarom dat ik hem hier zeker wilde noemen als optie. Van alle groovebox achtigen die ik ooit heb gebruikt, vind ik de Maschine qua workflow met kop en schouders boven de rest uitsteken.

Ik heb veel verschillende van die groovebakskes gehad:

roland mc-303,505,909

Yamaha rm1x en rs7000

machinedrum

korg electribe esx en emx

Je moet alles overwegen natuurlijk,maar bij mij was de rs7000 veruit de beste.

Met interne geluiden ga je nie veel doen,daarvoor heb je sample functie.

Sequencer is mega en uniek en zeker voor techno en acid genre.

je moet wel werken met de sm kaartjes of zipdrive,wat op zich geen groot probleem is.

Ik werkte met een sm adapterje waar je een sd kaartje kon insteken (koste mij 25 euro)

De esx is niet slecht,maar echt wel zeer beperkt!

van de Rolands komt bij mij enkel de mc 909 in aanmerking,maar veel minder dan de Rs 7000

Roland haal je zo uit een productie kwa geluid. persoonlijk zijn de interne sounds super zwak voor mij. natuulijk als het voor samples is dan heb je er wel wat aan.

Ik werkte ook met een akai apc40 met ableton live. Je kunt er veel meer en gemakkelijker mee,maar dan zit je weer met die laptop wat voor mij niet echt leuk werkt.

tip is om de tijd te nemen de manual door te nemen en niet snel opgeven,alles heeft leertijd nodig.

En de rmx1 is dat de moeite waard?

Bedankt trouwens voor de handige info :)

RM1x is een heel fijn apparaat om mee te werken, maar de ingebouwde geluiden zijn wat magertjes.

En er zitten wat eigenaardigheden aan de manier hoe die werkt......interne geluiden zijn gewoon ruk.
RS-7000 is al stukken beter, maar die is dan weer van plastic/

als de EMX polyfoon zou kunnen sequencen zou die helemaal briljant zijn ;{

Ben zelf een MPC fan :)

het is mn main sequencer / timing device in mn volledig hardware setup.
wat ik er fijn aan vind, is dat je 64 sporen hebt, een maximale sequence lengte van 64 maten en een interne sampler die simpel is maar goed klinkt.
Je kunt zowel je externe midi gear aansturen als de interne engine gebruiken per spoor, je drumt ff heel makkelijk iets in op de pads en je zit niet aan de beperking dat spoor 1-5 altijd drum is en 6-8 synth (dat is bij de electribes ongeveer zo toch?).

Omdat hij zo open is (geen vaste definities van welk spoor wat wel en niet kan doen) is hij flexibel inzetbaar :)

-C-

Groove edit van de rm1x is gewoon geniaal
De mpc klinkt retedik
Echt solid
Ik had eerst n 2kxl
Echt gave in je smoel sound
De 2500 was cleaner maar ook compact hoor hee, DIK
Alleen...
Dat GEDOE man
Ik ben echt heel blij met maschine voor drums
Vooral in combi met DAW(protools)
Pattern slepen, editten. Toptoptop