[tip gevraagd] Loop software

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Ik wil snel wav's kunnen loopen en organiseren,
en daar zoek ik een geschikt programma voor.

Met wat fx'jes zou ook wel fijn zijn.
Maar met de nadruk op loops kunnen zetten en het geheel weer naar wav kunnen exporteren. Wat zou daar geschikt voor zijn? Fruity loops?

Ik zou zelf voor Cool Edit Pro 2.0 gaan. In het edit-gedeelte kun je de loops mee inelkaar knippen en plakken en in het multitrack-gedeelte kun je prima loopen. Er zit een ingebouwde loop-functie in waar je praktisch hetzelfde mee kunt als met ReCycle. Effecten zijn ook geen probleem: hoop goeie zitten ingebouwd in Cool Edit en daarnaast kun je DX effecten gebruiken (real-time).

HW

Hey thnx, dat Ableton is te gek!

Heb ff zitten kutten met de demo versie, en de basics zijn wel precies zoals ik het graag wilde zien. Ik heb nog geen handleiding hoeven te raadplegen en ik heb al lol met dit prog'je.... en zie al veel mogelijkheden :)
dat belooft goeds.

Allright!

Ableton rules de pan uit, niet normaal, ik ben een eigen track aan het verbouwen in de demo versie, gewoon 1 spoor verneuken zoals ik dat graag doe, en OF ik heb toevallig de perfecte track erin geladen voor wat ik graag wil doen, OF Ableton is op mijn lijf geschreven.

Ik hoor weer nieuwe sounds uit mijn koptelefoon komen :)
En ik vind het misbruiken van sampleloops weer vet!

THNXDextr....

Ableton is leuk.

Het timestretch algoritme echter ben ik niet zo kapot van.

Dan is dat van Acid (Sonic Foundry) stukken beter. Alleen dat programma schijnt niet zo populair in .nl te zijn. Onterrecht IMHO want in de studio is het fijner om mee te werken dan Ableton.

ableton live is vet, acid 4 is ook vet..en nog mooier: ze ondersteunen allebei rewire2 ;)

Ik vond juist van Acid de timestretch bagger.... maar dat was geloof ik wel versie 1 ofzo....

Nouja Ableton bevalt me erg goed. Als deel van het geluidspad.

Alleen moet je er wel pro-tools voor hebben? Dat "Challenge" nummer, dat is toch iets van pro-tools?

?
Je hebt natuurlijk de laatste versie .
Ik heb hem nog niet geupdate .
Zag in de Ableton Nieuwsbrief dat de nieuwe funkties hoofzakelijk Rewire was voor samenwerking met Protools/Cubase etc .
Mischien dat ik in de toekomst nog eens SX aan Ableton ga hangen op het podium , maar voorlopig prop ik gewoon een zooi loops in Ableton en zie wel wat er gebeurd .
Zoals ik al zei ik vind het niet echt een studio tool omdat er geen midi seq inzit en geen vsti ondersteund . Maar dat is mijn mening .
Ik zou dan eerder Acid gebruiken als ik op PC werkte . Die ondersteund nu wel Vsti en heeft een simpele bruikbare midi seq .
Een maat van mij werkt met Acid en een Creamware kaart ... Ben altijd weer erg onder de indruk wat hij daar mee maakt .

okay........

nou wat ik zo tof vind in Ableton is dat je een sample importeert, je zet hem in de goede maat (het verbaast me hoe snel je dat fixt met grafische software, gewoon met de ruler schuiven, doei sampler!!

En vervolgens kun je per "module" in de sequencer zeggen waar hij moet starten, waar hij moet loopen, hij lockt op de maat.... en het zooitje blijft gewoon doorlopen.
Werkelijk, ik heb gisteren beats zitten knippen ermee, en het gaat me al bijna beter af als in de midi sequencer. Nou snap ik hoe Amon Tobin, Squarepusher en AFX die over-de-top en niet-meer-van-deze-planeet-feel in hun beats krijgen zonder het ritme kwijt te raken. Dat is niet meer met midi en een sampler.

Maar uhm gaat dat ook net zo gemakkelijk met Acid dan? Dat je 4 maten copieert, naar de volgende 8 maten plakt, en zegt: okay, nou wil ik alleen van de orginele sample (die dus in mijn geval een heel nummer is) 4 maten terug, beginnend vanaf de 3e tel, telkens terug loopend naar de 1e in een loop van 3 tellen, en dat 6 maten, zodat ik nog 2 heb voor een break. En dan wat met loops schuiven, startpunt, eindpunt, etc. terwijl de audio doorloopt.... en dat je dan in 20 seconden een vette nieuwe breakbeat hebt staan.
Want zo snel ben je binnen 1 avondje Ableton. Zonder handleiding.... Ik vind dit prog'je echt waanzinnig intuitief.

Ik kan gewoon zonder de handleiding gelezen te hebben al een nummer compleet reorganiseren ermee en versteld staan van mezelf. En het nummer daardoor 10 keer roffer maken. Supervet. Ik heb met dit programma weer de lol met loops die ik sinds mijn eerste hardware sampler niet meer gehad heb! Het is precies op die manier grafisch, modulair en intuitief zoals ik het zelf gebouwd zou hebben.
Okay, het heeft beperkingen, nauwelijks fx, maar die zitten al genoeg in de orginele sample. In mijn geval dan.
Maar dat is 100% goed, daardoor verdwaal ik niet binnen Ableton in het bos van mogelijkheden maar blijf ik mezelf pushen creatief te zijn met dat wat ik heb. En zo moet het zijn!

Kan iemand me adviseren inzake geluidskaart, trouwens? Ik ben weer totaal fan van digitale shit!!

Origineel geplaatst door dob

Okay, het heeft beperkingen, nauwelijks fx,

ableton live ondersteunt gewoon VST (en ook directX?) plugins, dus no limits ;)

Acid 4 heeft geen Rewire support volgens de SonicFoundry site hoor.

Maar ik zou zeker de demo eens uitproberen.
Net het knipselen en plakselen is ook erg relaxed.

Live is ook OK maar de 2.0x versies waren allemaal bagger. Vanaf 2.1 is het weer wat beter geworden.
Het steunt ook sterk op een DirectDraw dus een goede grafische kaart is ook een must. (tenzij je hapering in het geluid voor lief neemt als je hem als rewire slave gebruikt)

Origineel geplaatst door fuse
Acid 4 heeft geen Rewire support volgens de SonicFoundry site hoor.

vanaf versie 4.0d wel

Origineel geplaatst door olafmol
vanaf versie 4.0d wel

Ja zegtie!

Ze bouwen er wel veel in. Toch dat ze door kregen dat er veel concurrentie was.
Deze versie kan dan erg interessant worden.

Origineel geplaatst door olafmol
ableton live ondersteunt gewoon VST (en ook directX?) plugins, dus no limits ;)

Maar geen vsti . Dus als enige tool is het onbruikbaar . Of je moet van die voorgekauwde samples gaan gebruiken .
Maar het is een te gek programma .
Sinds ik Ableton heb aangeschafd vind ik optreden weer leuk .
Lekker onvoorspelbaar . Geen gesleep meer met flightcases . Dag van te voren je set voor bereiden .. Echt te gek .
En geen baggage personeel op het vliegveld zien gooien met je apparatuur die op de extra voorzichtig kar stond .
Ja erg blij mee . (tot nu toe )

Back