Eerste song online

Aaah, dit doet pijn aan m'n oren..Volgens mij barst 't van de clipping, ik zou echt eens wat meer aandacht schenken aan de mix, want daar klopt niet echt veel van.

Wat betreft de rest moet ik zeggen dat ik 't een beetje een samenraapsel vind van allerlei soundjes, die niet echt bij elkaar passen. 't Gaat een beetje allerlei kanten op, kortom weinig richting.

In ieder geval succes verder!

Dank voor de kritiek. Constructief is alles welkom :)

Verklaar de term "clipping" eens nader? (nogmaals, n00b hier die net z'n eerste nummertje af heeft).

Wat vind je er zelf van?

Iig knap dat je IETS afkrijgt! :) Veel mensen blijven hangen bij leuke geluidjes maken enzo (ik ook...) ... dit kan je tenminste een nummer noemen :)

De geluiden zitten elkaar in de weg, ze vervormen elkaar als je het mij vraagt. Zoals mijn voorganger zegt: de geluiden passen niet goed bij elkaar.

Wat clipping is moet je maar even zoeken op het fourm, er is vanalles over te vinden. Kort gezegt: het geluid is te hard. Als digitaal geluid te hard gaat, dan gaat het kraken.

De herhalingen in het nummer zijn niet fijn om naar te luisteren. Dance muziek zit vol herhalingen, dat kan heel prettig zijn, maar in jou nummer wordt je er snel moe van.

Ook zit er geen 'groove' in he nummer. Alles is super strak, denk ik.

Als ik jou was zou ik dit nummer niet proberen af te maken, maar gewoon weer aan de volgende beginnen. In ieder geval noooooooit opgeven!

Origineel geplaatst door Svart Rose
Wat clipping is moet je maar even zoeken op het fourm, er is vanalles over te vinden. Kort gezegt: het geluid is te hard. Als digitaal geluid te hard gaat, dan gaat het kraken.

De herhalingen in het nummer zijn niet fijn om naar te luisteren. Dance muziek zit vol herhalingen, dat kan heel prettig zijn, maar in jou nummer wordt je er snel moe van.

Ook zit er geen 'groove' in he nummer. Alles is super strak, denk ik.

Als ik jou was zou ik dit nummer niet proberen af te maken, maar gewoon weer aan de volgende beginnen. In ieder geval noooooooit opgeven!

Clipping > ik zal er eens rustig wat dingen over lezen / bekijken hoe ik 't kan verhelpen.

Herhalingen > moe als in wat? Is het vervelend, klinkt het niet mooi als het herhaald wordt, of...?

Groove > Daar kan ik me idd goed in vinden. Strak omdat het idd veel herhalingen zijn. Tips hoe dit te verhelpen is?
Meer effecten toepassen bijvoorbeeld?

Thanks voor je advies/kritiek in ieder geval :) Op naar 't tweede nummer.

Origineel geplaatst door RMW
Clipping > ik zal er eens rustig wat dingen over lezen / bekijken hoe ik 't kan verhelpen.

Herhalingen > moe als in wat? Is het vervelend, klinkt het niet mooi als het herhaald wordt, of...?

Groove > Daar kan ik me idd goed in vinden. Strak omdat het idd veel herhalingen zijn. Tips hoe dit te verhelpen is?
Meer effecten toepassen bijvoorbeeld?

Thanks voor je advies/kritiek in ieder geval :) Op naar 't tweede nummer.

Herhalingen > Ta-tu-to Ta-tu-to Ta-t..... etc. Soms kan je zoiets doen, soms niet. Met de juiste melodie en de juiste manier van inspelen kan je zoiets soms eindeloos laten herhalen zonder dat het verveeld.
Er moet gevoel in zitten. Op welke manier heb je de melodie gespeeld? Zelf ingespeeld of met de muis de toontjes op de juiste hoogte neer gezet?

Groove > Een echte drummer speelt niet super strak. Een heel simpel ritme dat door een drummer gespeeld wordt, verveeld nooit. Als je het een computer laat spelen wordt je er op den duur gestoord van. Wat ik nu zeg hoort eigenlijk nog bij 'herhalingen', maar toch ook bij 'groove'. Zelf zo veel mogelijk inspelen met gevoel, dat maakt het mooi, vind ik.
Pas las ik dat er op een TR-808 (oude drum-computer) een functie die shuffle heet zit. Dat kom ik vaker tegen. Het zorgt ervoor dat niet elke keer de kick 9of iets ander) PRECIES op een bepaald tijdstip wordt afgespeeld maar er net iets na of er iets voor. Voor ons gehoor is dit prettig.

Maarja, ik maak ook amper iets en bak er eigenlijk nog niks van..... ik hoop dat er andere mensen zijn die er meer over kunnen vertellen.

Hier komt de BOEMAN hoor....hold your breath...

Hier komt de BOEMAN hoor....hold your breath...

Oke....ik steek van wal; en allereerst dus wat NIET deugt. (Ik zeg het gewoon, want ook een beginner moet niet voorgelogen worden)

Het is duidelijk dat je muzikale achtergond nihiel is. Er worden tonenreeksjes en loops door elkaar gebruikt die geen enkel verband houden binnen de harmonieën van 1 of meerdere accoorden. In de volksmond: het klinkt vals.
Verder lijkt het er daardoor sterk op dat je lukraak wat - los van elkaar- bedachte melodietjes gelayerd hebt.

Komt tip 1 om de hoek kijken: probeer iets te begrijpen van de essentie van muziek. Muziek is het tegenovergestelde van lukraak aan elkaar gebreide klanken en melodietjes; het is juist de verfijning van het samenhangend verband tussen allerlei losse componenten.
In de praktijk dus: zoek en luister naar klanken die elkaar aanvullen, of bij elkaar passen. Maak niet alleen gebruik van losse melodietjes die erg aanwezig zijn, maar onderzoek ook eens hoe je breed klinkende accoorden ( bv strings & pads) kan gebruiken....min of meer als cement tussen de losse melodiebouwstenen.

Tip 2: ga naast lekker door experimenteren ook eens een beetje op zoek naar bepaalde basistheorie van muziek. KLinkt misschien heel dom; maar je hoeft niet het wiel opnieuw uit te vinden, en een klein stukje basiskennis over accoorden en harmonieleer komt alleen maar van pas; wil je interessantere dingen gaan doen op korte termijn.

Dan het goede (de hoop!): Je bezit een excellent apparaat met ongekende mogelijkheden, zelfs voor de prof een machine om van te smullen. Dit biedt het voordeel dat je, zodra je het ding een beetje onder de knie hebt, al vrij makkelijk tekortkomingen in je werk kan verdoezelen. ( Zie het maar zo: een echt goede musicus/componist kan met de meest belachelijke apparaten iets maken wat klinkt; maar met een Korg Triton berikt ook al gauw een beginner goed resultaat.)

Persoonlijk ben ik geen liefhebber van de 'grote' instrumenten van de al net zo grote merken. Wat je krijgt is dat iedereen hetzelfde instrument gaat gebruiken, met als gevolg dat de diversiteit van klank in muziekproducties afvlakt. Ik heb het zelf gemerkt vanuit mijn JP8000 en mijn CS1x. Je komt die machines overal tegen,en ook als ik ze niet op TV zie, herken ik de klank in tientallen bands/producties. In een muziekwereld met een uitzonderlijk uitgebreid aanbod per genre, kun je je daarom vaak alleen nog maar onderscheiden door aan het geluid te gaan sleutelen waarmee je die stijl maakt.
Ik ga dan ( met blik op de toekomst) toch meer voor vreemde en zeldzame synths, niet van de grote merken. Maakt het niet makkelijker........wel leuker!

Zo ....uitgezeurd.......succes ermee!!:biertje:

Re: Hier komt de BOEMAN hoor....hold your breath...

Re: Hier komt de BOEMAN hoor....hold your breath...

Origineel geplaatst door Atlantis

Het is duidelijk dat je muzikale achtergond nihiel is. Er worden tonenreeksjes en loops door elkaar gebruikt die geen enkel verband houden binnen de harmonieën van 1 of meerdere accoorden. In de volksmond: het klinkt vals.
Verder lijkt het er daardoor sterk op dat je lukraak wat - los van elkaar- bedachte melodietjes gelayerd hebt.

Komt tip 1 om de hoek kijken: probeer iets te begrijpen van de essentie van muziek. Muziek is het tegenovergestelde van lukraak aan elkaar gebreide klanken en melodietjes; het is juist de verfijning van het samenhangend verband tussen allerlei losse componenten.
In de praktijk dus: zoek en luister naar klanken die elkaar aanvullen, of bij elkaar passen. Maak niet alleen gebruik van losse melodietjes die erg aanwezig zijn, maar onderzoek ook eens hoe je breed klinkende accoorden ( bv strings & pads) kan gebruiken....min of meer als cement tussen de losse melodiebouwstenen.

Tip 2: ga naast lekker door experimenteren ook eens een beetje op zoek naar bepaalde basistheorie van muziek. KLinkt misschien heel dom; maar je hoeft niet het wiel opnieuw uit te vinden, en een klein stukje basiskennis over accoorden en harmonieleer komt alleen maar van pas; wil je interessantere dingen gaan doen op korte termijn.

Muzikale achtergrond > Op synthgebied niets. Maar ik speel al 2 jaar intensief (lees: iedere dag) elektrische gitaar, helaas dat ik daar dus kennelijk geen steun aan heb ;)

Accoorden > Je hebt inderdaad gelijk als je zegt dat ik niet heb gelet op accoorden. Ik heb 't op gevoel gedaan, zonder enige theoretische insteek. Ik ga wel binnenkort, nadat ik succesvol op gitaar les heb gehad ook, wel wat lessen nemen qua toetsen (denk ik). Hoewel ik absoluut geen "noob" op dat gebied ben. Ik ken een deel van de "blabla" wel, waaronder intervallen (kleine secunde tot octaaf) en accoorden.

Ik snap alleen je verband tussen tip 1 en 2 niet. Ze komen ongeveer op hetzelfde neer, niet?

strak

strak

Het is erg strak statisch inderdaad en daardoor niet swingend.
En inderdaad de akoorden passen niet echt bij elkaar althans de overgangen zijn erg vreemd.
Maar inderdaal gewoon lekker door pielen. Hier wordt ten minste wat geprobeerd.
Het is in ieder geval 1000 keer beter dan een drum patern 100 keer kopieren en hier neer zetten.

Last edited by a moderator:
ik denk dat er een aantal elementen in zitten die wel de moeite waard zijn om verder uit te werken,
en inderdaad het is een geheel als een track te beschouwen, maar de geluiden "passen" niet samen in mijn oren.
als je dat al kan veranderen ben je met een eerste stap al goed op weg denk ik.

wat ook nog wel wil helpen is niet direct tevreden te zijn met je eerste ingespeelde part. Ook grootmeesters doen re-takes en zijn niet snel tevreden. Dus waarom jij wel? Hehe, ik bedoel alleen maar dat je kritisch moet blijven op je eigen werk. Ga voor je zelf na hoe snel je bepaalde melodien in andere nummers zat bent, en probeer dat te vertalen naar je eigen compositie. Als je goed luistert naar goeie platen dan hoor je vaak dat er veel verschillende melodien inzitten (en ook ritmes) die elkaar te pas en te onpas afwisselen. Dat is de kracht van zo een song. Check maar is Orbital bv, daar blijft geen 20 seconden iets hetzelfde...

Arv

De tracks in je directory zijn zeer zeker als een geheel te zien en dat was en iss nog steeds mijn probleem. Dat is zeker knap gedaan. Maar ik been het helemaal met de rest eens wat betreft de geluiden.
Ben ook net met de eerste tracks online gegaan, en ik kan enkel zeggen blijven doorgaan. Volgens mij had ik na 6 maanden "prutsen" zo'n 100-tal stukken bij elkaar, maar geen enkele was bij mij een song. En zonder notenkennis of een basis in audio terminologie heb ik dus een hoop rommel bij elkaar geëxperimenteerd. Maar dan, plots, zonder je't aanvankelijk beseft maak je iets waar je gewoon zelf wild van wordt en daar doe ik het voor.:) Het is een bonus als anderen het goed vinden maar eerst moet je'r zelf plezier aan beleven.
ik kan je weinig raad geven aangezien ik zelf nog steeds meer op "gevoel" werk dan met een bepaalde strategie in gedachte of op basis van theorie, maar ik herkende direct de situatie, en hoe een eerste track klinkt en wou daarom toch reageren (en hopen dat iemand een keer iets zegt over mijn eerste online tracks )
;)

SInds dinsdag heb ik een paar van mijn nummers op electrobel staan. Sommige zijn al meer dan 6 maanden af, maar ik durfde het nog niet aan. Hier is de link indien interesse. Stijl is wel meer electro-industrial.

http://www.electrobel.be/muzik.php?...SESSID=ad8c3b202c57ab6fb3ade18a22c69d73#songs

Knarruff

Goede songs! Maar Hurt is helemaal geweldig :)

Zelf ben ik ook maar wat aan het experimenteren... ik loop steeds tegen allerlei kleine diingen aan te hikken... en dan komt er maar niks van. Als ik een geluidje gemaakt heb, dan kouw ik dat geluid helemaal uit, net zolang ik er helemaal niks meer aan vind. Tja.. dat schiet ook niet op :)

Jezus wat gaaf.

IK heb echt met genot zitten luisteren.Ik lag ook echt helemaal in een scheur vanwege die switch in 0:48 haha lol. Muziek met humor en de onbevangenheid van een kind. Je muziek klint echt al iemand die gewoon lekker lol heeft in muziek maken en geen zin heeft om conventies te doen aan bestaande muzieknormen. COOOL

Het heeft me geinspireerde om weer muziek te gaan maken

Doorgaan jij:biertje:

Origineel geplaatst door bobaphat
Jezus wat gaaf.

IK heb echt met genot zitten luisteren.Ik lag ook echt helemaal in een scheur vanwege die switch in 0:48 haha lol. Muziek met humor en de onbevangenheid van een kind. Je muziek klint echt al iemand die gewoon lekker lol heeft in muziek maken en geen zin heeft om conventies te doen aan bestaande muzieknormen. COOOL

Het heeft me geinspireerde om weer muziek te gaan maken

Doorgaan jij:biertje:

Idem.

RMV kan je je laatste post even verduidelijken, ik snap hem niet.

Het "doorgaan jij" spreekt, in de ironische zin, toch zeker wel boekdelen (die smiley erbij dan)... Dan krijg je de simpele "actie reactie" factor, niet? Kan btw zijn dat ik het totaal verkeerd opgevat heb, sorry in dat geval.

Maar goed, genoeg woorden aan vuil gemaakt. Als iemand nog commentaar wilt leveren op de derde track, graag... hij is muziektheoretisch denk ik in ieder geval al een hele stap voorwaarts.

Tja sorry maar niet echt mijn ''piece of cake'' alle 3 niet maar goed dat is persoonlijk..
Ik vind het allemaal wat te statisch klinken (houterig).
Misschien een tip (buiten die anderen al gegeven hadden) als je nog wat geld over hebt kijk dan eens voor een audioeditor (Wavelab bijv. veel gratis VST Plug Ins voor te krijgen) Hiermee kun je wat truukjes met de geluiden mee uit halen zodat het misschien niet allemaal meteen zo ''Triton'' klinkt (niets mis met de Triton overigens)
Wat ik dus wil zeggen maak die geluiden wat spannender (bijv. lo-fi,veel compressie,filters,chorus enz.enz.) of maak ook wat gebruik van sommige GRATIS VSTi's (als je ze nog niet hebt of misschien ligt het niet in je straatje weet ik natuurlijk ook niet) Triangle,Crystal,JP8 enz.enz. of als je nog steeds geld teveel hebt zou ik voor Reaktor gaan....
Hiermee ben je dan niet meer alleen afhankelijk van je Triton en heb je geluiden met een ander karakter..
Kijk maar of je er iets mee kunt !

Nee man, zo zit ik helemaal niet in elkaar joh. Wat ik hoorde bij jouw track, was iemand die nog niet zolang muziek maakt, en iemand die heel conventieloos te werk gaat.
Terwijl verruit de meeste mensen die net beginnen met muziek maken gewoonweg andere dingen immiteren.
Op een of andere manier heb je een aanpak die best wel uniek is. Dat melodietje aan het begin die zo abrupt kapt,,,, de orgel die er zo in meegaat, en dan die switch op 0:45. Die keiharde drums een beetje overstuurd.

Wat ik probeerde te vertellen is dat je de onbevangenheid waarmee je dit nummer hebt gemaakt, moet zien vast te houden. Als je dit verder ontwikkeld op jouw manier, zou je nog weleens een heeeel bijzonder meesterwerkje kunnen maken. en dat meen ik aaaighht

Origineel geplaatst door RMW
Het "doorgaan jij" spreekt, in de ironische zin, toch zeker wel boekdelen (die smiley erbij dan)... Dan krijg je de simpele "actie reactie" factor, niet? Kan btw zijn dat ik het totaal verkeerd opgevat heb, sorry in dat geval.

Maar goed, genoeg woorden aan vuil gemaakt. Als iemand nog commentaar wilt leveren op de derde track, graag... hij is muziektheoretisch denk ik in ieder geval al een hele stap voorwaarts.
:kimono:

Back