Hier komt de BOEMAN hoor....hold your breath...
Hier komt de BOEMAN hoor....hold your breath...
Oke....ik steek van wal; en allereerst dus wat NIET deugt. (Ik zeg het gewoon, want ook een beginner moet niet voorgelogen worden)
Het is duidelijk dat je muzikale achtergond nihiel is. Er worden tonenreeksjes en loops door elkaar gebruikt die geen enkel verband houden binnen de harmonieën van 1 of meerdere accoorden. In de volksmond: het klinkt vals.
Verder lijkt het er daardoor sterk op dat je lukraak wat - los van elkaar- bedachte melodietjes gelayerd hebt.
Komt tip 1 om de hoek kijken: probeer iets te begrijpen van de essentie van muziek. Muziek is het tegenovergestelde van lukraak aan elkaar gebreide klanken en melodietjes; het is juist de verfijning van het samenhangend verband tussen allerlei losse componenten.
In de praktijk dus: zoek en luister naar klanken die elkaar aanvullen, of bij elkaar passen. Maak niet alleen gebruik van losse melodietjes die erg aanwezig zijn, maar onderzoek ook eens hoe je breed klinkende accoorden ( bv strings & pads) kan gebruiken....min of meer als cement tussen de losse melodiebouwstenen.
Tip 2: ga naast lekker door experimenteren ook eens een beetje op zoek naar bepaalde basistheorie van muziek. KLinkt misschien heel dom; maar je hoeft niet het wiel opnieuw uit te vinden, en een klein stukje basiskennis over accoorden en harmonieleer komt alleen maar van pas; wil je interessantere dingen gaan doen op korte termijn.
Dan het goede (de hoop!): Je bezit een excellent apparaat met ongekende mogelijkheden, zelfs voor de prof een machine om van te smullen. Dit biedt het voordeel dat je, zodra je het ding een beetje onder de knie hebt, al vrij makkelijk tekortkomingen in je werk kan verdoezelen. ( Zie het maar zo: een echt goede musicus/componist kan met de meest belachelijke apparaten iets maken wat klinkt; maar met een Korg Triton berikt ook al gauw een beginner goed resultaat.)
Persoonlijk ben ik geen liefhebber van de 'grote' instrumenten van de al net zo grote merken. Wat je krijgt is dat iedereen hetzelfde instrument gaat gebruiken, met als gevolg dat de diversiteit van klank in muziekproducties afvlakt. Ik heb het zelf gemerkt vanuit mijn JP8000 en mijn CS1x. Je komt die machines overal tegen,en ook als ik ze niet op TV zie, herken ik de klank in tientallen bands/producties. In een muziekwereld met een uitzonderlijk uitgebreid aanbod per genre, kun je je daarom vaak alleen nog maar onderscheiden door aan het geluid te gaan sleutelen waarmee je die stijl maakt.
Ik ga dan ( met blik op de toekomst) toch meer voor vreemde en zeldzame synths, niet van de grote merken. Maakt het niet makkelijker........wel leuker!
Zo ....uitgezeurd.......succes ermee!!