patchbay inrichting?

@ Olaf Mol

Is het niet handiger om de alt 1-2 output te gebruiken als uitgang naar je soundcard input ?
Ik neem aan dat AuX 1 en 2 mono zijn ? Waarom zou je een submix maken d.m.v de auxes terwijl ook gewoon de main mix 1 voor 1 via de alt1-2 output kan opnemen ?

Als je om te beginnen eens al je synth en soundcard outputs door de patchbay laat gaan en genormaliseerd naar de mixer inputs laat gaan.

Dan je AUx's en alt 1-2 genormaliseerd naar je soundcard inputs

Alle effecten open op de patchbay aansluiten omdat je ze tijdens het opnemen tussen je mixer out en de soundcard in wil hebben en tijdens het mixen tussen je computer output en mixer inputs wil hebben (en bijv de SE-70 en SE-50 aan je aux sends wil hangen.)

zo zou ik het doen maar meestal merk je in de praktijk pas wat handig was en wat niet.

Gr.
Bert

Ja die laatste routing kabeltjes kunnen voor feedback zorgen. Inderdaad als je weer terug de mixer ingaat.

Met mijn Roland VS 1880 stuur ik wel bijv. output 1 naar input 1 van mijn mixer. output left mixer gaat bijv. de compressor in en de out van mijn compressor gaat weer in de VS 1880 waar ik op een ander spoor opneem. Met de VS stuur ik of kanaal 1 t/m 8 uit of 9 t/m 16 uit (je hebt maar 2 keuzes). Als ik 1 uitstuur en opneem op kanaal 15 veroorzaakt dit geen feedback.

Weet niet hoe dit met de ins en outs van je computer zit. Je zal wel feedback krijgen als je monitoren het (zelfde) signaal produceren. Wat ik zou doen is (nog even wachten met verbinden met de ins van je computer). Compressor instellen (via monitor). Bij opname monitoren uitzetten. Ik zou het gewoon proberen als ik jou was.

Na de compressor het signaal nogmaals nabewerken in de mixer is eigenlijk overbodig

Groet Erik

Verder heb ik nog twee insert send en returns genormaliseerd op een gate en een exciter die ik naar believen in m'n mengpaneel prik en nog twee die gewoon open zijn.

Origineel geplaatst door fuse
De outputs van gear bovenin en de inputs benedenin. En dan alle dingen die standaard bij elkaar horen (volgens je default setup) recht onder elkaar. Dan heb je het minste last van spaghettie en kun je snel zien wat waar gepatched zit.

Tjonge Fuse, korter en duidelijker dan dat had ik het niet kunnen verwoorden :okdan:

Ik heb eerst het hele forum doorzocht om daar achter te komen. Resultaat: :geslaagd:

Is het niet handiger om de alt 1-2 output te gebruiken als uitgang naar je soundcard input ?

mmm...ik geloof dat er iets was waarom ik dat niet zo heb gedaan..kweetnie meer wat precies.....volgens mij had het iets met monitoring en feedback te maken, maar dat weet ik nie meer zeker..zal het nog es overdenken...is idd wel de meest logische manier....

Als je om te beginnen eens al je synth en soundcard outputs door de patchbay laat gaan en genormaliseerd naar de mixer inputs laat gaan.

waarom niet de midi apparaten direct vast op de mixer en de insert send/returns normalised op de patchbay?

dat zou dan toch niet meer hoeven als ik de alt 1-2 outs gebruik om naar de soundcard 1/2 inputs te sturen? of bedoel je alt 1-2 naar input1-2 en aux1 en aux 2 naar input 3-4?

Olaf

Origineel geplaatst door High deciBel
- de patchbay staat geheel op "half normalized". Dit betekent dat als je aan de achterkant
van de bay een synth output op A1 zet, hij INTERN is doorgelust naar B1. Nu kun je aan
de voorkant nog de synth output A1 aftappen naar een andere plek, hij blijft dan toch
nog intern doorgelust. Steek je echter een stekker aan de voorkant in B1, dan is de
interne verbinding verbroken (bij half normalized dus).

Deze uitleg heb ik wat aan!
Al die moeilijke schema's snapte ik weinig van.

Thanks!

- waarom niet de midi apparaten direct vast op de mixer en de insert send/returns normalised op de patchbay?

Ja je hebt gelijk, ik had over de inserts heengelezen.

- dat zou dan toch niet meer hoeven als ik de alt 1-2 outs gebruik om naar de soundcard 1/2 inputs te sturen?
of bedoel je alt 1-2 naar input1-2 en aux1 en aux 2 naar input 3-4?
Ik bedoel dus dat laatste, als je vier soundcard inputs hebt is het zonde om ze niet alle vier aan te sluiten lijkt me.
En door mengpaneelout--> Patchbay-->soundcard in aan te sluiten kan je ook submixen door effect apparatuur heen sturen wat via de inserts niet kan. Als je hiernaast alle insert via de patchbay laat lopen heb je denk ik alle mogelijkheden
afgedekt.

mooi..ik denk dat ik het in mijn hoofd wel een beetje rond heb hoe ik het het beste kan doen.....thanx allemaal!

Ja bedankt weer wat er van opgestoken nu maar stickertjes gaan wegkrabben.

Origineel geplaatst door shortwave
Tjonge Fuse, korter en duidelijker dan dat had ik het niet kunnen verwoorden :okdan:

Ik heb eerst het hele forum doorzocht om daar achter te komen. Resultaat: :geslaagd:

En als je dan dat genormaliseerde verhaal (plus die andere modi) bijpakt dan scheelt je het een bult patchkabels ook nog.
Tenzij je wild gaat patchen natuurlijk.

Maar voor bijv FX gaat dat onder elkaar verhaal niet zo op. Dan moet je die weer naast elkaar zetten bijv.
Wel vind ik het zelf handiger om B1 tm B16 naar de mixer te routen en A1 tm A16 dan in te delen voor alle inputs van synths FX etc. Dan houd je die overige 16 (ik ga ff uit van een PX2000) over voor ander zoals FX, computer IO, Bussen, sends etc.

En zelf heb ik zo'n 19"rack boven m'n mixer hangen zodat de kabels van patch naar mixer ook patchkabels kunnen zijn.
En dan ook nog weer FX gear daarboven. Erg praktisch en overzichtelijk.

Ik moet binnenkort toch alles weer omgooien, dan ga ik weer eens lekker een middagje patchen. :D

Origineel geplaatst door fuse
......zodat de kabels van patch naar mixer ook patchkabels kunnen zijn.

hoe bedoel je dit?

Origineel geplaatst door olafmol
hoe bedoel je dit?

Fuse bedoelt dat de afstand tussen de inputs van zijn mixert en de outputs van de patxchbay zo klein is, dat hij voor een verbinding tussen de twee makkelijk van die korte (vaak gekleurde) patchkabeltjes kan gebruiken.

:geslaagd:

Origineel geplaatst door High deciBel
Ikzelf kwam toch ruimte te kort dus, heb ik nog een patchbay gekocht. Daar komen nog
wat inputs van synths aan te hangen, en alle outs van mijn S3000XL.

En hier raak ik even verward in de patchbay-uitleg-spaghetti en het antwoord op mijn vraag is waarschijnlijk te logisch... maar goed. Het enige nut (voor mij) van een patchbay is wanneer je meer outputs (synths e.d.) hebt dan inputs (mixer).

Ik heb 24 inputs op mijn 01v. Kanaal 1-12 mono, 13/14 stereo, 15/16 stereo en dan een MY8-AD card met 17-24 mono. Alle kanalen zijn nu in gebruik. De eerst volgende aankoop kan ik dus niet kwijt of ik moet bijvoorbeeld een output-paar van de Virus B opofferen.

Dat is opzich niet erg maar de ene keer gebruik ik meer sounds uit de Virus en de andere keer uit de KS5. Weer een andere keer gebruik ik de Pulse niet en wel een JD800 etc. Nu wil ik niet iedere keer opnieuw gaan lopen omprikken op de mixer, dus een patchbay.

Maar hoe werk ik met bijvoorbeeld twee patchbays? Een Behringer heeft 24 aansluitingen aan de achterzijde om de verbinden met de 24 inputs van de 01v. Aan de 24 inputs aan de voorzijde van de Behringer heb ik dus niet voldoende want dan kan ik ze net zo goed rechtstreeks aansluiten. Moet een tweede patchbay nu op de eerste aangesloten worden? Zo ja, hoe?

:confused:

Ha die Mike,

Je doet het volgende.
Je zorgt dat de patchbay zo aangesloten is dat er geen interne verbindingen zijn.
Dan ga je vrolijk de uitgangen van synths en evt ingangen netjes aansluiten.
Als je dan deze extra synths wil gaan gebruiken hoef je alleen een patchkabeltje van de ene patchbay
met de uitgang van je synth naar de input van een willekeurig kanaal op je andere patchbay te routen.
die automatisch is aangesloten op je mengtafel.

suc6:okdan:

Nee,

Je eerste patchbay die rechtstreeks op de tafel staat aangesloten die moet intern verbonden
zijn.
Op die manier kun je dus altijd patchen naar de input van een willekeurig kanaal op je mixer.

Origineel geplaatst door shortwave

volgens mij staat dit zo letterlijk in de 4 pagina handleiding van de behringer
of te wel volgens mij moet Olaf beter lezen ... :D
dit is namelijk zeker de beste setup voor synths e.d.

ik heb hem ook zo voor me synth en drumshit naar me tafel

Ik heb btw ook een gebalanceerde (ook bij thoman gekocht)
die bestaat uit verwisselbare modules en een frontplaat waarbij je andere modulles kan kopen (voor gebalaceerde inserts kabels)
super handig en net zo duur als die behringer

Die gebruik ik voor al me outboard en effecten gerouteerd door me 8 subgroepen
(ik heb me 6 auxen direct op effect apparatuur aangesloten btw) :

Zodat ik gebalansceerd heb voor me pre-amp en compressers die dat leveren

Back