Staand werken aan je knoppen, tips?

klinkske

boeketje voor de vrouw
Omdat ik veel te veel zit dacht ik mijn gear zo op te stellen dat ik staand moet knoppen draaien enz.
Ik heb echter bijzonder weinig plaats. Gelukkig ook nog niet zo erg veel 'groot' speelgoed.
Uiteraard zag ik de ikea topics al, zijn er dingen die iemand kan aan raden qua layout vd gear, maten, afstanden, ergonomie?
Ik heb al flink lopen googlen maar niet echt een idee vd juiste zoekterm. "ikea synth' en dan op afbeelding googlen, verder kwam ik niet.

Elke tip is welkom

Als je handig bent met een boormachine zou ik ook ff kijken naar de verstelbare variant van de het verstelbare plankendragersysteem hieronder.. :okdan: Sorry voor de reclame maar kon ff niks duidelijks vinden

1010223.gif

Hieronder de link met de verstelbare hoek versie..
http://dewinkelinrichter.nl/Interieursystemen/Elementsysteem/verstelbaredragers

En hieronder een beeld hoe het er ongeveer uitziet in een opstelling :)

attachment.php

ok dat is al iets :)
Nu nog plaats verzinnen... Als ik nu eens de woonkamer inpalm en mijn vrouw verban naar de studio ruimte met haar TV :smeris:

Had hilltree niet een wandsysteem wat in elkaar storte ofzoiets??
ziet er wel gaaf uit wand vol klavieren.. maar hmmm.. echt degelijk vind ik het er niet uit zien.

of zit dat gewoon in me hoofd??

heb hier een redelijk massief buro, waar ik me gedoe op heb staan.. vind het namelijk helemaal niet prettig muziekmaken als ik niet met me billen kan schudden, en beetje erbij kan dansen...

zo zwaar is mijn zooi niet hoor
in geval vd foto spreken we over ankerbouten :)

ok hier komt een domme vraag: speelt men zo op elk toetsenbord met 'lange' armen of werkt men dan met een master? - waarschijnlijk.

Ehm.. die plankendragers zijn echt rocksolid.. een apparaatje/synthje meer of minder is echt no problemo bij die dingen ;)
Het praktische is dat je ze in verschillende lengtes hebt en in verschillende hoeken kunt zetten, en zo dus een ideale sta of sta/zit combi kan maken..
de bovenste 3 etages zijn goed te doen zonder al te veel nek, rek en strekklachten..

'k Heb ze weleens ergens om de meter gebruikt zien worden en daar stonden echt zware jongens tussen ;)
Als je slechts 1 meter muur wilt gebruiken voor je spullen gebruikt je desnoods 3 van die bevestigingrailsen aan de muur.. 't is zwaar overdone maar dan kan er echt helemaal niks mis. :D

Je hebt die bevestigingrails voor aan de muur ook in verschillende lengtes en kunt het dus helemaal zelf invullen :mega:

342032.jpg

Volgens mij is dat Chinetti die zo'n systeem heeft

Het kan allemaal wel (al zou ik met zware jongens zoals Yamaha CS-50/60/80, Oberheim OB-X, Memorymoog etc. een beetje uitkijken en zeker niet onderdimensioneren).
Ik vind het alleen niet erg handig / ergonomisch werken (en ik spreek hierbij uit ervaring). Je zult toch al snel gebruik willen maken van een masterkeyboard, of de wandopstelling dient louter als 'werkvoorraad' die je desgewenst even erbij kan pakken.

In het geval van 'live gebruik' denk dan aan de handige 'modulaire' opzet; dimensioneren op een groep bij elkaar en deze handig aansluiting op een stroompunt / stekkerblok, de MIDI via een bijbehorende 8x8 interface of thru-box (minder aan te raden), de audio via een bijpassende audio interface (extensie) danwel ADAT converter danwel (line) rack mixer.

Gewoon je rack met dikke bouten aan houten profielen schroeven, dan dat tegen de muur, met klossen op het plafond zodat ze niet weg kunnen schuiven.

En hieronder een beeld hoe het er ongeveer uitziet in een opstelling :)

Hoe hou je de schuin liggende synthesizers tegen? Ik zie een soort blokjes aan de voorkant op je foto? Zelf dacht ik aan een aluminium hoekprofiel aan de voorkant van de planken, maar ik heb het idee dat misschien wat onhandig speelt.

Ik zit er zelf namelijk ook over te denken om dit systeem te gebruiken. Zou er dan ongeveer zo uit moeten gaan zien:

attachment.php

Op de onderste laag komt een synthesizer die ik tevens als masterkeyboard gebruik. Om daar prettig op te kunnen spelen komt die plank verder naar voren dan de rest, vandaar de poten onder de onderste laag (plank is ongeveer 2x zo lang als de liggers, anders gaat het doorbuigen en/of teveel wiebelen).

Attachments

• Keyboards wandmontage.jpg
    Keyboards wandmontage.jpg
    20,5 KB · Bekeken: 193
Ziet er goed uit.. :) Geen verkeerde oplossing ook met die strip over de hele lengte.
Maar niet te hoog laten uitsteken idd. ivm met slecht bij je apparaat kunnen, of misschien een diskdrive aan de voorzijde die je afdekt.

Had op de meeste planken strip gemonteerd zodat de rubberdoppen aan de onderkant blijven hangen.
Maar omdat ik nog weleens uitwissel en het door teveel naar voren komen uitsteekt over andere synths heb ik op sommige plaatsen gewoon stukjes hout geschroefd.
Best een beetje ugly natuurlijk.. denk dat ik het achteraf ook voor zoiets zou gaan.

Volgens mij hoef je er geen poten onder te schroeven.. tenzij je hele zware synths hebt.
De onderkant is trouwens erg goed te benutten als je voor de langste versie van de rails gaat.. en volgens mij zitten die poten zitten dan weer net in de weg ;)
Bij het monteren van de rails ben je dan tevens verplicht de vloer te volgen aangezien de onderste drager dezelfde hoogte als de poot moet hebben.. iets wat het daardoor ook wat lastiger maakt de profielen te monteren..
Maar goed het is natuurlijk wel helemaal safe dan.

Succes miig en benieuwd naar het resultaat :)

Laatst gewijzigd:
Het rack houdt het idd wel, de muur of pluggen is een ander verhaal
Meesta heb je op niet dragende muren (gibo of gipsplaat) dat bij te veel gewicht de bovenste pluggen al gaan wijken.
En als die eenmaal gaat dan gaat de rest v/d strip van boven naaar beneden zo mee
De strips, haken en planken zijn stevig zat, maar 50kg aan gear zou ik er never nooit niet opzetten.
Dan liever iets van Jaspers o.i.d. Waarbij de druk evenredig verdeeld is, ipv van zo'n hefboom aan de muur

zon rek systeem als hierboven afgebeeld is loeisterk, daar kun je letterlijk honderden kilos op zetten, geeft geen kik. Van een hefboom effect is al helemaal geensprake, het gewicht wordt evenredig verdeelt over de verticale strips, daar voelt de muur niets van.

Maar zoals gezegd, het valt of staat (letterlijk) bij de sterkte van de muur waarop bevestigd wordt.
Ik heb dit systeem in mijn garage tegen een constructieve betonnen wand aangeboord en daar kun je echt gigantisch veel gewicht op kwijt, je kunt aan de bovenste plank gaan hangen en trekken, geeft geen kik.

maar in mijn studio heb ik het (met speciale pluggen) tegen een ytong wand aan bevestidg, en daar kan het beduidend minder hebben (gevoelsmatig)

Back