Staand werken aan je knoppen, tips?

Ja, ervaring mee.
Wij hadden in onze oude studio dezelfde strips gebruikt en een hele muur vol met grote zware vintage synths.
Het is denk ik meer de muur en de bouten die je gebruikt die belangerijk zijn dan die strips.

Je moet er geen Rhodes of CS80 op zetten natuurlijk :D.. Heb idd vaker gehoord dat mensen 't niet vertrouwen.. dat de hele zooi naar beneden komt.. Maar je zet meestal de wat diepere en zwaardere synths onder en niet bovenin waar de zwakke plek zit.

Bovenin kan het gebeuren dat de pluggen geen grip hebben.. Had zelf ooit op die bovenste plank jaren een redelijk diepe doos met PA-drivers staan van een dikke 25 kg.. al het gewicht op een drager.
Zag naar verloop van tijd dat er iets van ruimte tussen de muur en die strip was gekomen, maar wil het fout gaan moet die hele strip dus of knikken, of alle andere schroeven ook geen grip hebben... vrij onwaarschijnlijk.

De zwakke plek is dus eigenlijk de muur en hoe veel houvast de plug in die muur heeft. Maar alle pluggen en schroeven geven de strip juist onderling stevigheid.
Wil je het helemaal goed doen kun je ook voor keilbouten (bovenin) gaan.

Ik heb van oude stijgerplanken een rack gemaakt wat niet in de muur zit maar gewoon recht op de grond staat.
Beetje timmeren/schroeven/zagen en je kan het helemaal op maat maken voor weinig geld.
Als je iets wijzigt in de setup is het met enig timmerwerk ook netjes aan te passen.
Als je 10 keer iets moet aanpassen gaat je hout uiteraard achteruit door de grote hoeveelheid schroeven, maar dan kan je het altijd in de open haard gooien en nieuw hout kopen voor een nieuw rack.

Als het goed is staat op een drager het maximale gewicht dat het kan dragen.
Prima systeem degelijk en goedkoop voor werkplaats en studio.

:eureka: -> Als je toch twijfelt kan je de bovenste bevestigingspunt vastzetten met een 'chemische plug', dan kan het zooitje nooit naar beneden donderen of het moet de stenen mee uit de muur trekken.

edit:
Als je meer zekerheid wil, ga dan voor het merk 'Element Systems' o.i.d.

Dat idee van BIAM met de chemische plugs is misschien ook wel een goed idee.. maar succes iig.. gaat vast goedkomen :)
De verstelbare dragers zelf kunnen 55 kg hebben.. :D
Heb onderin gewoon de lange bouwmarkt versie van 60cm.. geen enkel probleem... en daar hebben toch al redelijk zware exemplaren op gestaan de laatste jaren (Oberheim, Yamaha CS70..)
200104295-17313.jpg

Wow.. had idd ergens de rumor gelezen maar nog niet het echte verhaal.. da's echt schrikken en vooral balen als zoiets gebeurd.

Ik heb aan een kant een stenen, dragende muur en de andere muur is gasbeton.. het moge duidelijk zijn dat dat niet zo sterk is.. Die muren staan soms ook niet verankerd aan het plafond..
Met een dragende muur is een plaatje zoals ik heb gepost geen enkel risico maar zelf heb ik aan de andere zijde niet zoveel gewicht hangen... alhoewel ik er toch alweer 'n jaar een CS70 had staan..

Ga je er echt flink gewicht aan hangen, doe het aan een stenen, dragende muur.. :)

4D-145B.jpg

ik heb zoiets vam ultimate sinds 1991 super degelijk, komt niet opeens vam de muur vallen. had ook mijm antike loeizware mixer er in hangen.

Thanks Hilltree, nu twijfel ik weer...

Ach , nu gebruik ik eigenlijk hetzelfde systeem weer
Zelfde beugels , maar dan wat meer ,.
Goed nadenken over gewicht verdeling , zwaarste onder met extra poten eronder geschroefd.
Alle gaten in het rail gebruiken voor muurbevestiging.
En gewoon je gezonde verstand gebruiken .

4D-145B.jpg

ik heb zoiets vam ultimate sinds 1991 super degelijk, komt niet opeens vam de muur vallen. had ook mijm antike loeizware mixer er in hangen.

Ik zag zag ze bij Thomann ja, goedkoop is het niet.

Ach , nu gebruik ik eigenlijk hetzelfde systeem weer
Zelfde beugels , maar dan wat meer ,.
Goed nadenken over gewicht verdeling , zwaarste onder met extra poten eronder geschroefd.
Alle gaten in het rail gebruiken voor muurbevestiging.
En gewoon je gezonde verstand gebruiken .

En bedankt voor wat meer hoop! :)
Alle gaten in de rail? (Is het echt; het rail?) hou je dan nog wel een muur over?

Ik buig me er nog even flink over. Heb gelukkig een maat die hier veel meer van af weet dan dat ik doe.

Bedankt voor alle reply's en hulp mensen! Fijn.

Bij twijfel gewoon een rails extra aan de muur. Goed pluggen gebruiken ( B.v Fischer). Hier niet op bezuinigen en ook niet te kleine nemen. Juiste diameter boren. Rails vastzetten met een schroef in elk gat. Niet de zwaarste en diepste apparatuur boven. Dit geeft een moment in je constructie. Voor de rest zal vooral sprake zijn van een dominante verticale belasting, naar beneden gericht. Als je muur van normale kwaliteit is, dan zou ik mij niet te druk maken. Dit houden de pluggen en schroeven echt wel.

er komt echt niks naar beneden. mijn hele studio hangt in mijn huis al 16 jaar aan dat racksysteem. en dan hebben we het over een aardig partijtje fullsize analoge synths, drummachines, en zelfs mijn d&r mixer hangt er gedeeltelijk op. zelfs aan 1 gipsmuurtje werken een berg synths, een partij rack fx en mijn monitors prima zo. als er iets in mijn studio zich wel heeft bewezen, is het did systeem. en het is lekker flexibel, goedkoop en veruit het minste qua ruimte dat het in beslag neemt..

Back