FX returns... best practices.

Waarom zal ik niet reageren, het is tenslotte een forum.
In het topic wat je hier aanhaalt is jouw reactie in mijn optiek gewoon vreemd.
Je dagdroomt over een product wat allang bestaat en als dat opgemerkt wordt is het plotseling te uitgebreid.

Als je niet tegen replies kan op een forum is het denk ik verstandiger om niet te posten en gezellig mee te lezen.

volgens mij is er vooral een persoon die zich stoort aan een ander, en dat ben jij.
en dat uit je ook duidelijk. tis niet de eerste keer. dit soort reacties naar mij toe.
dit wordt een beetje hetzelfde gedoe als met Raphie...
als je zo'n probleem met me hebt dan:
reageer niet of druk op de REPORT knop.
ga klagen bij de moderators, maar ga er niet zelf een spelen en mij morele prietpraat verkopen.

als je het inhoudelijk niet eens bent of iets wilt toevoegen aan wat ik schrijf:

prima! maar ga me niet lastig vallen met wat ik wel en niet mag doen op dit forum zolang ik me gewoon netjes gedraag.

en je leest mijn berichten los van de context. daar kan ik verder niets mee. is alleen maar vervelend.
bij patchpanels heb je te maken met mono en stereo en FX unitss...ik heb als reactie op die ene post van DUb-meneer willen zeggen wat ik wou zeggen. en klaar!

dank u !

Rustig an...
Mijn punt is alleen dat stereo input op een FX processor bij de meeste onzin is omdat het intern direct naar 1 input gaat, mono dus. Uitzonderingen daar gelaten. Daarnaast zijn er niet veel mengtafels die ook stereo sends hebben. Ook hier vind je die alleen in de pro tafels.

Mijn SSL heeft een stereo send en zo kan ik de galmt of echo met dezelfde panning insturen als het geluid en het komt dan ook aan dezelfde kan in de totale mix, dus niet een gecentreerde galm van een hard links gepannende piano bijv

volgens mij is er vooral een persoon die zich stoort aan een ander, en dat ben jij.
en dat uit je ook duidelijk. tis niet de eerste keer. dit soort reacties naar mij toe.
dit wordt een beetje hetzelfde gedoe als met Raphie...
als je zo'n probleem met me hebt dan:
reageer niet of druk op de REPORT knop.
ga klagen bij de moderators, maar ga er niet zelf een spelen en mij morele prietpraat verkopen.

als je het inhoudelijk niet eens bent of iets wilt toevoegen aan wat ik schrijf:

prima! maar ga me niet lastig vallen met wat ik wel en niet mag doen op dit forum zolang ik me gewoon netjes gedraag.

en je leest mijn berichten los van de context. daar kan ik verder niets mee. is alleen maar vervelend.
bij patchpanels heb je te maken met mono en stereo en FX unitss...ik heb als reactie op die ene post van DUb-meneer willen zeggen wat ik wou zeggen. en klaar!

dank u !

Ik stoor me niet aan jou persoonlijk,........
Als er hier iemand zegt wat een ander wel en niet mag/moet doen dan ben jij het wel in bovenstaande post.
Een hele fijne dag verder:)

Rustig an...
Mijn punt is alleen dat stereo input op een FX processor bij de meeste onzin is omdat het intern direct naar 1 input gaat, mono dus. Uitzonderingen daar gelaten. Daarnaast zijn er niet veel mengtafels die ook stereo sends hebben. Ook hier vind je die alleen in de pro tafels.

er zal wel een en ander mono zijn maar heel veel units zijn toch echt stereo (parallel FX of true stereo FX) en daar krijg je dan ook mee te maken bij AUX, FX sends en patchbays. (zoals ik al eerder blabalbal-de in een post)

bij mij is 3/4 van mijn FX apparatuur stereo.

het houd uteindelijk niet veel meer in dan dat alles via twee kabels gaat. en ook dat je veel sneller door je auxen heen bent.
en insertie (send return) punten zijn meer bedoeld voor EQ en compressie..dus daar heb je ook niet veel aan.

er zal wel een en ander mono zijn maar heel veel units zijn toch echt stereo (parallel FX of true stereo FX) en daar krijg je dan ook mee te maken bij AUX, FX sends en patchbays. (zoals ik al eerder blabalbal-de in een post)

het houd uteindelijk niet veel meer in dan dat alles via twee kabels gaat. en ook dat je veel sneller door je auxen heen bent.
en insertie (send return) punten zijn meer bedoeld voor EQ en compressie..dus daar heb je ook niet veel aan.

De hoeveelheid "echte" stereo apparaten valt vies tegen. en is ook vaak niet nodig.

veel apparatuur slikt mono in en barft "stereo" eruit.

Psies dat probeer ik dus ook te vertellen.
En Raphie.. ik zei ook uitzonderingen daar gelaten. Ik had het ook over pro mixers zoals bijv die SSL van jou. Maar ik heb nog geen mackie, a&h.. etc mixers gezien met stereo sends.

De hoeveelheid "echte" stereo apparaten valt vies tegen. en is ook vaak niet nodig.

veel apparatuur slikt mono in en barft "stereo" eruit.

tja, raar hoor..bij mijn apparatuur is heel veel parallel stereo en ook true stereo..

of iets mono of stereo wordt in een opname en uiteindelijk mix met eventueel FX heeft alles te maken met de functie en doel in de totaal mix. stereo is net zo belangrijk als mono in de muziek.

in mijn studio-setupje hou ik met alles rekening met de stereo-mogelijkheden.
alles op mijn patchbay is stereo in / uit.
ik baal dat ik niet meer auxen heb vanwege stereo mogelijkheden.

ik ga nooit uit van mono-situaties omdat ik die ook uit de stereo-routings kan halen als het nodig is.

tja, raar hoor..bij mijn apparatuur is heel veel parallel stereo en ook true stereo..

of iets mono of stereo wordt in een opname en uiteindelijk mix met eventueel FX heeft alles te maken met de functie en doel in de totaal mix. stereo is net zo belangrijk als mono in de muziek.

in mijn studio-setupje hou ik met alles rekening met de stereo-mogelijkheden.
alles op mijn patchbay is stereo in / uit.
ik baal dat ik niet meer auxen heb vanwege stereo mogelijkheden.

ik ga nooit uit van mono-situaties omdat ik die ook uit de stereo-routings kan halen als het nodig is.

Ehm, maar L en R is niet gelijk aan stereo. Of bedoel je dat ook?

En om die reden heb ik dus mijn 6 aux sends aangesloten op een patchbay. En de inputs van al mijn (toevallig ook 6) FX processors ook.
Één van mijn FX processors heeft alleen maar 1 ingang.
De meesten hebben 2 ingangen en zijn te kiezen stereo of dual mono (dual-processor). ze hebben allemaal stereo out. Ze komen bij mij terug in stereo returns op de tafel of stereo op de line-mixer, van waaruit ze ook naar de tafel gaan. Zo kan ik altijd kiezen welke FX processor ik op welke send wil gebruiken, en of ik hem stereo of (dual) mono in wil zetten. Op die manier heb ik het meeste flexibilteit.

Ehm, maar L en R is niet gelijk aan stereo. Of bedoel je dat ook?

lees mijn eerdere posts over wat voor mij L R en Stereo en mono betekent! :-)

ik heb me nu juist op dit gebied goed georiënteerd. en ook al mijn FX units (al moet ik er weer een paar nieuwe checken) bestudeerd op wel of niet stereo in, uit en echt stereo FX is.

het hangt helemaal van de muziek en productie af hoe je met L, R en stereo en effecten omgaat.
als je met heel weinig instrumenten/ partijen werkt dan kan te veel mono een hele dunne mix opleveren.
stereo kan subtiel of extreem gebruikt de boel ook voller en dikker maken.
of dat nu true stereo is of parallel of mono to stereo maakt niet uit...maar je personal professional home studio moet dan wel er op zijn ingericht. toch? niet dan? jawellus...

Back