Welke studio microfoon?

Manic

Ouwe rot
Ik ben van plan om binnenkort een keer een studio microfoon aan te schaffen.. Nu heb ik hier alleen echt de balle verstand van...

Dus hierbij vraag ik jullie om wijze raad :)

Ik wil de microfoon gebruiken om vocalen op te nemen.
En dan het liefst voor max 100 euro met een zo goed mogelijke geluidskwaliteit (maar dat is vrij logisch :D)

Waar moet ik op letten? Ik las dat er al verschil is tussen condensator / dynamisch etc (wat houdt dat in?) en ik zag ook dat er USB microfoons zijn, is dit aan te raden? Ik heb wel een externe geluidskaart met microfoon ingangen, dus het hoeft niet.

Hebben jullie goeie voorstellen? :okdan:

Thnx! Heb even beetje rondgekeken en lijkt me idd een goeie (lees er veel goeie verhalen over).

Maar hij is alleen 2ehands voor rond de 100 euro te krijgen.. Nieuw kosten ze bijna 200.. Gaat eigenlijk beetje buiten mijn budget..

Zijn er nog iets goedkopere alternatieven?

en geluid die iedereen herkent sm58 of sm57

Thnx! Heb even beetje rondgekeken en lijkt me idd een goeie (lees er veel goeie verhalen over).

Maar hij is alleen 2ehands voor rond de 100 euro te krijgen.. Nieuw kosten ze bijna 200.. Gaat eigenlijk beetje buiten mijn budget..

waarom zou je niet 2ehands kopen dan?
dan verkoop je m zonder verlies als je toch iets anders wil
en je haalt wat betere kwaliteit in huis dan iets van nieuw voor 100

Ik zou zeggen gewoon doen! Ik gebruik deze en ben erg tevreden. Heb de mijne ook tweedehands op mp gekocht (iets duurder maar toch) en tot nu toe werkt die uitstekend :okdan:

smetvrees bijvoorbeeld.

Ja ik ben daar altijd een beetje voorzichtig mee.. Heb een aantal keer iets 2ehands gekocht wat bijv (in tegenstelling tot wat de verkoper beweerde) niet 100% functioneerde.. En je hebt geen garantie.. Voor hetzelfde geld is hij na een maand kapot..

Maar je hebt wel gelijk, het is wel te overwegen inderdaad..

echt goedkoop is de Samson C01. heb prima opnames mee gemaakt:

http://www.chromelegs.nl/mp3s/Roald_EitherWay.mp3

inmiddels heb ik een Rode (NT3), minder ruis, helderder sound. Heb je het geld, koop een Rode, anders een C01 een prima startermic. Een andere "merk" mic is de AudioTechnika AT2020. Kijk maar eens op Thomann, plenty opties.

Dat lijken mij niet echt studio microfoons, toch?

Wat is jouw definitie van een studio microfoon dan?

Een SM58 is een prima mic en voor allerlei doeleinden in te zetten. Meer all-round bestaat er nauwelijks. En je kunt hem prima in een studio gebruiken. En ook live. Alleen goed letten op hoe je hem gebruikt ivm het proximity effect (geldt voor de meeste dynamische mics).

De randvoorwaarden mbt je vraag zijn trouwens ook niet erg duidelijk. Je weet het verschil niet tussen condensator en dynamisch, maar kunt wel zeggen dat een SM58 geen studio mic is....?
Je weet wel dat je voor een condensatormicrofoon fantoomvoeding (+48V) nodig hebt? En heeft jouw interface dat? Dit moet je wel even van tevoren checken.

Een USB mic lijkt me niet zo raadzaam. Daar zal weer een driver voor nodig zijn, en dan kun je met ASIO in ieder geval niet gelijktijdig je interface gebruiken. Het is dan óf de één, óf de ander.

Wat is jouw definitie van een studio microfoon dan?

Een SM58 is een prima mic en voor allerlei doeleinden in te zetten. Meer all-round bestaat er nauwelijks. En je kunt hem prima in een studio gebruiken. En ook live. Alleen goed letten op hoe je hem gebruikt ivm het proximity effect (geldt voor de meeste dynamische mics).

De randvoorwaarden mbt je vraag zijn trouwens ook niet erg duidelijk. Je weet het verschil niet tussen condensator en dynamisch, maar kunt wel zeggen dat een SM58 geen studio mic is....?
Je weet wel dat je voor een condensatormicrofoon fantoomvoeding (+48V) nodig hebt? En heeft jouw interface dat? Dit moet je wel even van tevoren checken.

Een USB mic lijkt me niet zo raadzaam. Daar zal weer een driver voor nodig zijn, en dan kun je met ASIO in ieder geval niet gelijktijdig je interface gebruiken. Het is dan óf de één, óf de ander.

Mijn definitie van een studio mic is dat deze gebouwd is voor zo loepzuiver mogelijk geluid, terwijl een gewone mic voor optredens meer gebouwd zijn om met veel omgevingsgeluid toch alleen het stemgeluid van de zanger 'op te vangen' en te versterken.

Ik denk dat dit ook iets te maken heeft met dat dynamische enzo, maar hoe dat precies zit hoor ik graag van jullie!

Ik heb wel fantoomvoeding op mijn interface.

Oke, ja USB mic leek me ook al niet echt geschikt..

Maar bedankt mensen, ik denk dat ik voor die Rode ga :)

Tsja, 'loepzuiver' hangt denk ik meer van de bron af ;)

Wat veel mensen in een mic zoeken is juist vaak niet dat 'loepzuiver' zoals jij het noemt.
Velen zoeken naar 'dat warme geluid' en dan kom je toch vaak uit in het duurdere tot vintage segment.

Van wat ik over de Rode (NT1A) hoor is dat ze toch wat scherp/schel in het hoog zijn.
De NT3 is een kleinmembraam microfoon en de vraag is of je dat zoekt. Die pakken toch minder op dan grootmembraam microfoons.

Zelf ben ik zeer tevreden over mijn (low budget) sE Electronics 2200a.
Tweedehands is zoiets misschien wel voor rond de € 100 te vinden.
Verder zijn vele grootmembraam condensator mics in de middenklasse tegenwoordig niet verkeerd. Ook voor € 100 zul je mazzel kunnen hebben en wat fatsoenlijks kunnen vinden.

Een voor de 'kenners' echt goede mic voor rond de € 100 kun je vergeten.
Zet achter dat bedrag nog een '0' en je komt in de buurt. Denk dan aan gerenomeerde mics als AKG414 en Neumann TLM103 etc.

Wanneer je alleen vocalen wil opnemen zou ik wel voor een grootmembraan condensator gaan.
SM 58 en 57 zijn prima mics maar voor zang opname zou ik ze niet gebruiken. Zijn prima voor amp opnamen en ik vind een 58 zelfs heel fijn op bijv trompet.

Wat betreft dat omgevings geluid opvangen heeft niets te maken met dynamisch of condensator, ribbon.
Dat is nl weer afhankelijk vd richtings karakteristiek. Bijv Cardoid (nier vorm) meest dynamische mics, Hyper cardoid, figure 8 (meeste ribbons). Veel wat betere condensator mics zijn schakelbaar betreft richtings karakteristiek.

Persoonlijk vind ik de Rode mics niet echt prettig, finke piek in het hoog max spl ook niet echt geweldig waardoor je zanger wanneer die met veel dynamiek zingt verder weg van de mic moet.
En wordt voor andere instrumentatie zoals bijv blazers dan ook lastiger.
Ik zou gewoon even doorsparen voor iets goeds.

Ik gebruik in mijn studio voor gitaar opnames bijna altijd een SM57, prima mic voor dat doeleinde.
Voor 100 euro ga je geen loepzuivere microfoon vinden denk ik.

Ik heb een tijdje geleden deze 2e hands op de kop getikt voor de helft van de prijs (is dus 99 EYPO) incl. koffertje, spin, kabel.
Klinkt nog aardig ook :D.
http://www.thomann.de/nl/the_tbone_sct800_tube_mic.htm
Als je een beetje uitkijkt vind je wel wat interessants voor die prijs ;).

Cheers,
Exo. :mega:

Laatst gewijzigd:
Back