Ik heb hier een aantal oude analoge synths e.d. staan waar iets aan defect is. Zijn er dingen die ik zelf kan doen om één van onderstaande problemen op te lossen? Ik zeg er eerlijk bij dat ik niets-nada-noppes van elektronica weet, maar iets openschroeven en schoonmaken o.i.d. moet lukken als ik weet wat ik moet gebruiken (behalve een schroevendraaier
. Of zijn er mensen die andere tips hebben om dit op te lossen?
Mocht dit op niets uitlopen: Kent iemand een goede reparateur of ben je zelf reparateur? Zo ja, dan ook graag een globale prijsindicatie voordat ik over ga tot reparatie. Ik ga er eerlijk bij zeggen dat het afhangt van prijs en slagingskans of ik het op dit moment allemaal laat uitvoeren. Maar dan gaat het meeste hiervan sowieso wel een keer gerepareerd worden.
Op volgorde van belang en liefde:
Arp Solina String Synthesizer:
Stringgedeelte produceert sinds vorige week geen geluid
Je hoort alleen een doffe tik van de toetsaanslag. Het synthgedeelte werkt wél naar behoren.
Farfisa Synthorchestra:
Bijna alle presettoesten maken slecht tot geen contact. Soms moet je hard indrukken en dan hoor je even geluid, tot je de knop weer loslaat. Het bloedmooie apparaat lijkt verder prima te werken. Kan ik zelf iets doen om die contacten goed te krijgen?
Moog MG-1:
Basistoon glijdt continue van heel hoog naar laag. Een soort mega-portamento glijbaan. Het was ooit m'n eerste synth back in the eighties
Roland Paraphonic 505:
Enkele schuiven (cutoff e.d.) kraken. 't Probleem is niet heel ernstig omdat ik nooit schuif tijdens het spelen, maar toch. Is dit iets dat ik zelf kan schoonmaken? Hoe?
Linndrum 2:
Sommige drumgeluid-knoppen maken slecht contact. Ze doen het alleen als je ze flink induwt, sommigen willen helemaal niet meer. Kan ik hier zelf iets mee?
Roland RE-501 Chorus Echo (broertje van de bekende RE-201 Space Echo):
Chorus en reverb werken prima, maar de tape-echo produceert geen enkel geluid.
Korg PS900:
Tuning instabiel. Hij zweeft een beetje.
. Of zijn er mensen die andere tips hebben om dit op te lossen?Mocht dit op niets uitlopen: Kent iemand een goede reparateur of ben je zelf reparateur? Zo ja, dan ook graag een globale prijsindicatie voordat ik over ga tot reparatie. Ik ga er eerlijk bij zeggen dat het afhangt van prijs en slagingskans of ik het op dit moment allemaal laat uitvoeren. Maar dan gaat het meeste hiervan sowieso wel een keer gerepareerd worden.
Op volgorde van belang en liefde:
Arp Solina String Synthesizer:
Stringgedeelte produceert sinds vorige week geen geluid
Je hoort alleen een doffe tik van de toetsaanslag. Het synthgedeelte werkt wél naar behoren.Farfisa Synthorchestra:
Bijna alle presettoesten maken slecht tot geen contact. Soms moet je hard indrukken en dan hoor je even geluid, tot je de knop weer loslaat. Het bloedmooie apparaat lijkt verder prima te werken. Kan ik zelf iets doen om die contacten goed te krijgen?
Moog MG-1:
Basistoon glijdt continue van heel hoog naar laag. Een soort mega-portamento glijbaan. Het was ooit m'n eerste synth back in the eighties

Roland Paraphonic 505:
Enkele schuiven (cutoff e.d.) kraken. 't Probleem is niet heel ernstig omdat ik nooit schuif tijdens het spelen, maar toch. Is dit iets dat ik zelf kan schoonmaken? Hoe?
Linndrum 2:
Sommige drumgeluid-knoppen maken slecht contact. Ze doen het alleen als je ze flink induwt, sommigen willen helemaal niet meer. Kan ik hier zelf iets mee?
Roland RE-501 Chorus Echo (broertje van de bekende RE-201 Space Echo):
Chorus en reverb werken prima, maar de tape-echo produceert geen enkel geluid.
Korg PS900:
Tuning instabiel. Hij zweeft een beetje.