Bladmuziek

Mira

Nieuwkomer
Ik krijg morgen mijn eerste digitale piano. Ik heb al wat kleine dingetjes geleerd via een vriend en wil nu veel zelf aan de slag gaan en oefenen.

Ik ben daarom op zoek naar bladmuziek van nummers van Yiruma en van mooie, leuke pop/ top 40 muziek. Eigenlijk gewoon lekker divers.

Ik wilde in eerste instantie de toetsen beplakken met cijfers. Maar een vriendin raadde mij aan om dit doen met letters omdat hiervoor meer bladmuziek beschikbaar is en de toetsen ook gebaseerd zijn op a tot en met g.

Heeft iemand een goede website waar je bladmuziek voorzien van letters voor dit soort nummers gratis kunt krijgen?

Er is niet veel bladmuziek waarbij de notennamen bij zijn geschreven. Als je de moeite kan en wil nemen raad ik je aan om ze uit je hoofd te leren. Het duurt even voordat je ze kent, maar je zal er alleen maar profijt van hebben.

Om je op weg te helpen heb ik een .pdf-je bijgevoegd met praktisch alle noten en hun bijbehorende toetsen. Ik zou zeggen: print deze uit en houd 'm er naast. Voor je het weet herken je de meeste noten!

Attachments

• NotenEnToetsen.pdf
    77,2 KB · Bekeken: 164
Zeker als je aan het begin staat loont het de moeite om gewoon zonder "nummertjes" op toetsen te gaan spelen. Zo ingewikkeld zijn de toets namen niet. Er zijn er ten slotte maar 12. (afgezien van het octaaf)

Binnen 2-3 maanden heb je dit onder de knie, in die zin dat je er niet meer bij hoeft na te denken. Misschien zelfs sneller. En je hebt er je muzikale leven lang plezier van. Daar ga je niet voor houtje/touwtje muziek lezen. Investeren dus.

Succes
Paul

het notenschrift; herkenbaar ende vertrouwt doch redelijk achterhaald...

Verklaar u nader?
Ik zie het notenschrift toch nog steeds als het beste middel om muziek op papier te krijgen.

Paul

ik vind het ook wel een beetje achterhaald en nodeloos ingewikkeld. Steeds allerlei voortekens om aan te geven in welke toonsoort je zit , dus of je noten een half hoger of lager moet spelen etc. Dan weer herstellingstekens enz. en ook nog verschillende voortekens die de notenbalk a.h.w. verschuift t.o.v. de grondtoon. Verder zijn er hulplijnen nodig om noten die te hoog of laag zijn aan te duiden.

het grote nadeel van het oude notenschrift is, is dat het een relatief schrift is. De toonhoogte veranderd door aangegeven voortekens, terwijl het nootje toch op dezelfde lijn staat. Dit maakt het, vooral voor beginners, nodeloos ingewikkeld. Waarom niet voor elke noot uit de toonladder een apart lijntje zodat je geen voortekens meer nodig hebt. Gewoon een vaste absolute plek voor iedere hele en halve noot. Dus 12 lijnen onder elkaar. Geen gedoe meer, gewoon een toonhoogte is een toonhoogte. Waarom zo ingewikkeld maken?

Het notenschrift heeft inderdaad een diatonische (toonladdergebaseerde) benadering.

Maar dit geldt ook voor de naamgeving van de tonen. Hoewel er 12 tonen in het octaaf zitten, gebruiken we slechts de eerste zeven letters van het alfabet om iedere toon een naam te geven. Voor de overige vijf zijn alsnog voortekens nodig.

Op een klavier worden deze zeven letters gerepresenteerd door de witte toetsen, terwijl tonen met voortekens naar zwarte toetsen verwijzen.

Van iedere majeur-toonladder is C de enige zonder voortekens. Voortekens (en dus zwarte toetsen) kunnen dus beschouwd worden als 'correcties' op de C-majeur-ladder (los van chromatiek).

Dus niet alleen het notenschrift, maar ook naamgeving van de tonen en de indeling van witte en zwarte toetsen op een klavier, kunnen als achterhaald beschouwd worden.

Zelf pleit ik voor het gebruik van de eerste twaalf letters van het alfabet voor iedere toon: geen gedoe meer met voortekens.

Af en toe duikt er eens iemand op die het notenschrift naar de archiefkast zal gaan verwijzen met een verbazingwekkend eenvoudige nieuwe opzet. Tot er eens een keer écht daad bij woord wordt gevoegd is er geen enkele reden om het achterhaald te noemen zou ik durven zeggen.

het huidige notenschrift is een systeem dat gebaseerd is op eeuwenoude gebruiken, en later doorontwikkeld is. achterhaald? denk het niet. er zijn ondertussen enkele alternatieven verschenen, maar daar hoor je niet veel meer van.

het is dus herkenbaar ende vertrouwt maar modern kan je de bolletjes, steeltjes en scribles niet echt noemen toch?
Het alfabet is ook niet zo modern... Maar het is zeer goed mogelijk deze vernieuwend toe te passen.... :-P

Back