MKS70 / JX 10 CPU upgrade in ontwikkeling

Meer en snellere Envelopes! Meer LFO's met free run.. en echte PWM!! Je gelooft het bijna niet he? :)

Heb dankzij forumlid VIC onlangs een Collin Fraser upgrade voor mijn JX10 mogen ontvangen :okdan: op zich natuurlijk een mooie upgrade al.
Maar was nogeens wat aan het zoeken op de JX10 op google en stuitte ineens op een wel heel interessant draadje op gearslutz.

http://www.gearslutz.com/board/elec...upgrade-modification-beta-testers-wanted.html

In eerste instantie ging het om een CPU upgrade voor de MKS 70 waar beta testers voor werden gezocht.. maar er is sinds kort ook hoop voor JX10 bezitters. :okdan:

Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe en wat er allemaal vervangen moet worden.. lees het ook maar net.. maar ik word hier wel blij van :{

Some update.

The JX10 code is now almost complete, and includes support for the keyboard (duh!), the pedals and the controllers. As a bonus, I already added support to tune tone parameters with C1 or C2 sliders for those without a PG800.

I also improved the midi implementation on the JX10. The parameters for aftertouch, bender, etc.. which were ON/OFF are now OFF/RECV/SEND/ON, so you can decide what gets received and what gets sent (or both). Per tone is still supported...

There are still a few minor issues that I need to fix, but the code is now really usable on the JX10. The MKS70 is of course still supported, and is sharing the same code base.

I must say a big thanks to Dave, who has been beta-testing with me. Without him, the code wouldn't be where it is now.

We are now about to start adding new features. I have yet to decide if more RAM is required on the sound board. Roland's implementation (which is surprisingly good compared to the assigner) uses almost all RAM, and the 80C320 only provides 128 bytes extra. So will be just the 80C320 or maybe more RAM and also a new crystal to get even more cpu cycles...

Finally, to answer a previous question : yes, you can update the sound boards to the 80C320 and still use the old Roland code on the assigner. You will need the new code (same as Roland for now, but with adapted timing to support the faster CPU).

-Fred

Laatst gewijzigd:
Natuurlijk :okdan: .. maar als er echte PWM wordt beloofd willen we natuurlijk ook PWM per oscilator. :D
dat is waar maar om nou ten alle tijde PWM te moeten hebben en daarbij nog een extra osc komt ook niet zo heel vaak voor toch?
ik ben ook wel benieuwd hoe ze dat bij die upgrade pcies doen dan...

dat wordt voor de jx10 dan toch ook wel een flinke soldeerklus....:D

( 4 vco´s per stem, dat zijn er in totaal 24, voor pwm 3 aansluitingen per vco....)

en aangezien de jx10 al aardig vol zit, is dat geen kattepis.

:koffie:

I just don't wanna hear this.. maar als jij het zegt vrees ik dat die PWM geen optie gaat zijn ;{

Die PWM is in de JX10 natuurlijk een combi binnen de crossmode.. 2 osc's die elkaar moduleren..
nou nee, gewoon sync... en maar ook want dus, dat beide oscs dezelfde tuning en wave hebben en de slave osc word gemoduleerd met de LFO waarvan de diepte regeling naar de osc toe niet al te groot is (want anders valt het pseudo PWM effect buiten de range van de master wave cycle nutuulk)...
en aangezien de jx10 al aardig vol zit, is dat geen kattepis.
da's eerder kittypus idd :D

@ six: Ehm sync.. mijn PG800 vind dat het cross mod heet.. ach zolang het effect iets heeft van pulse breedte modulatie zitten we op dezelfde golflengte.. :okdan:

@ j.baars: en dan te bedenken dat de mod in eerste instantie bedoeld is voor de MKS-70. We wachten gewoon af :)

Ik ben helemaal niet technisch, lijkt me leuk als ze na elke stem (6 dus of 12 in een 10) een hardware env maken ala sh-101 of system 100 .. :D :W verder heb ik niets te melden. utopische gedachte natuurlijk.

Ik ben helemaal niet technisch, lijkt me leuk als ze na elke stem (6 dus of 12 in een 10) een hardware env maken ala sh-101 of system 100 .. :D :W verder heb ik niets te melden. utopische gedachte natuurlijk.

Dat zou wel mooi zijn idd.. maar dan wordt het minstens een Oberheim piano behuizing.. :mega:
Maar met software kun je ook tot mooie resultaten komen.. Vind bv zelfs een OB8 erg goed te doen qua .. doet niet heel veel onder voor een OB-Xa.. En da's dus (OB8) software vs (OB-Xa) hardware envelopes..

Even een kleine, maar niet onbelangrijke, update voor deze thread:

De nieuwe, volledig herschreven, ASSIGNER ROM (v3.0) is hier http://www.vecoven.com/superjx/superjx.html te bestellen.

Deze update blaast je JX-10 een nieuw leven in, o.a.:
- de midi implentatie is zoals ie altijd al had moeten zijn,
- er zit een arpeggiator in je JX i.p.v. de onbruikbare sequencer.
- de algehele werking/bediening schijnt een stuk sneller te zijn.

Even een kleine, maar niet onbelangrijke, update voor deze thread:

De nieuwe, volledig herschreven, ASSIGNER ROM (v3.0) is hier http://www.vecoven.com/superjx/superjx.html te bestellen.

Deze update blaast je JX-10 een nieuw leven in, o.a.:
- de midi implentatie is zoals ie altijd al had moeten zijn,
- er zit een arpeggiator in je JX i.p.v. de onbruikbare sequencer.
- de algehele werking/bediening schijnt een stuk sneller te zijn.

Zojuist de ROM besteld. Ik laat het wel weten als alles naar behoren werkt.

Keek laatst ook nog even... de PWM gaat em idd niet worden wat ik zo snel las.. maar als ie lekker snappy wordt.. zoals wordt ook de Prophet 600 bv is overkomen.. vind ik het alleen daarom al de moeite..

Tof als je je bevindingen laat weten. Hoe is het met bestellen? weet dat die verzendkosten vanuit USA nogal onvoorspelbaar zijn boven een bepaald bedrag.

weet dat die verzendkosten vanuit USA nogal onvoorspelbaar zijn boven een bepaald bedrag.

De ontwikkelaar van de rom woont in Luxemburg, dus de verzendkosten zijn nihil. I.p.v. 40 euro+verzendkosten (ongeveer 43 euro) heb ik gewoon 50 euro overgemaakt; deze upgrade is dit meer dan waard.

Let wel: de man heeft dit allemaal in z'n vrije tijd gedaan en niet voor het geld, maar gewoon omdat ie het interessant vind. :halleluja

Dat PWM verhaal is de volgende stap; hij schijnt het al werkend te hebben, alleen het vergt wel een CPU-upgrade & wat soldeerwerk. Volg de thread op Gearslutz maar.

Had ff vlug door de Gearlutz thread heen gescrolled maar dat ie gewoon uit Luxemburg komt wist ik niet. :) Maar wat 'n held idd. :okdan:
Qua soldeerwerk had ik al begrepen dat het geen beginners gevalletje is (of was dat die CPU upgrade waar ik over las??).. anyway.. gelukkig heb ik nog een redelijk vaste hand en een loupe voor het kleinere werk :)

Ga ff kijken of ik op korte termijn er ook de tijd voor ga hebben om em ook te bestellen maar vooral in te bouwen natuurlijk :D maar post zeker je bevindingen.. dat geeft mij en misschien andere JX10 bezitters de kriebels om de upgrade te gaan doen :mega:

Jawel mensen, de nieuwe ROM is binnen & geinstalleerd. 8)

Er is een duidelijke handleiding te vinden/downloaden op de website van Vecoven.
De installatie was relatief simpel; ooit heb ik al eens de 3 ROMS (2xvoice + 1xassigner/os) vervangen met de laatste officiele van Roland (2.3). Het enige dat even aandacht vereist is of de pins wel goed uitgelijnd zijn met de socket. De onderste pinnen van de ROM zijn moeilijk te zien, want die zitten aan de onderzijde. Dan is het een kwestie van voorzichtig aandrukken en hopen... anders ben je de :L

De nieuwe ROM doet inderdaad alles wat beloofd is: het eerste dat opvalt is dat alles sneller/directer aanvoelt. Aangezien de JX ook m'n master-keyboard is, staat ie bij mij altijd in local-off mode en gebruik ik midi-out/in (via een Roland A880) om geluid te krijgen. Door de nieuwe ROM reageert de JX aanmerkelijk sneller op midi-in data en voelt het spelen gewoon directer aan. Het verschil is subtiel, maar merkbaar.

Er zijn een hoop nieuwe Midi menu opties veranderd/bijgekomen, waarvan optie 42 een belangrijke is als je een PG800 hebt (zoals ik); hier kun je instellen hoe de JX ge-edit gaat worden; via de PG800, via de C1/C2 sliders of via SysEx (of een combo van dit alles!). Leuk detail: de data die de PG800 genereert kan ook uitgezonden worden via Midi-Out. De JX10 kan nu eindelijk goed ge-edit worden via bijv. een app op je iPad. :halleluja

De arpeggiator moet ik nog uitproberen. Overigens kan de arpeggiator ook via Midi-out andere synths aansturen, maar dit moet ik nog testen.

Ik ben nog geen 'vreemde' zaken/bugs tegengekomen, maar heb nog niet erg lang gepield met m'n nieuwe JX.

Conclusie: heb je een JX10 of een MKS-70, dan is dit echt een MUST HAVE. :mega:

is de sound ook anders of moet daar die mod voor worden ge installeert..

is de sound ook anders of moet daar die mod voor worden ge installeert..

De sound is NIET anders; wat mij betreft gelukkig niet, want een JX10 moet wel blijven klinken als een JX10!

De ontwikkelaar is wel bezig met een PWM-mod (+andere zaken als nieuwe ENV's & LFO's etc), maar dat gaat nog wel even duren en vereist een hoop soldeer-werk, waar ik me dus niet aan ga wagen...
Als je bijv. snellere ENV's wilt, koop dan een synth met retesnelle ENV's <- mijn persoonlijke mening.

Hey.. thanx voor de update.. ga over een maandje ermee aan de slag.. ga ik een grote vakantie hebben.. pff... :D

Dat ie iets directer reageert is wel goed nieuws.. er zat idd een soort van vergelijkbaar plug-in latency iets in het reageren van de geluiden..
Heb ik dan verkeerd begrepen dat de envelopes sneller zouden worden? of is ie toch stiekem iets snappier geworden?? oftewel minder attack :)

Heb ik dan verkeerd begrepen dat de envelopes sneller zouden worden? of is ie toch stiekem iets snappier geworden??

Als je snellere ENV's wilt moet je (waarschijnlijk) de uitgebreide mod doen; dan wordt de CPU vervangen door een snellere, waardoor er meer rekenkracht beschikbaar is en er allerlei zaken mogelijk worden.
Wat ik begrepen heb van het PWM-verhaal is dat Roland wel van plan was dit te implementeren, maar er waren eenvoudigweg geen CPU-cycles over om het voorelkaar te krijgen...
Maarja met OSC-sync kun je ook een heel aardig PWM-effect krijgen, die me overigens erg doet denken aan de sound van het spel Obliterator op de Amiga (vanaf 1:23)

Ah okey.. dat is dus die andere, meer intensievere upgrade zeg maar.. :)

Die PWM truuk ken ik idd.. maar vind de 2 zaagjes met subtiele dosis detune persoonlijk nog het lekkerst.
Zou wel bereid zijn die upgrade te doen voor meer snappy envelopes.. Moet me er, als ik meer tijd heb ff instorten.. alhoewel de ROM upgrade ook best al interessant is en volgens mij niet zo heel veel tijd kost..

Thanx iig :)

Back