ua726hc doormeten

je kan de transistors die erinzitten gewoon met een multimeter doormeten.
het oventje niet, maar als die het niet doet dan blijft het ding koud......

:mega:

Niet écht een antwoord op je vraag, maar in mijn ervaring gaan ze heel zelden stuk. (en ik had er op een gegeven moment zo'n 10 tegelijk draaien hier :))

je kan de transistors die erinzitten gewoon met een multimeter doormeten.
het oventje niet, maar als die het niet doet dan blijft het ding koud......

:mega:

geinig dat er een oventje inzit, misschien dat ouwe oscillatoren daarom zo warm klinken ;)
maar als ie koud blijft terwijl de spanning enz goed is, is ie dus kapot..

Niet écht een antwoord op je vraag, maar in mijn ervaring gaan ze heel zelden stuk. (en ik had er op een gegeven moment zo'n 10 tegelijk draaien hier :))

toch mooi om te weten.. het gaat om een stukke vco, en dit is een verdachte..
als de ua726 stuk is, geeft de vco dan geen enkel geluid meer, in het algemeen ?

dank Jeroen en Nicolas, voor jullie antwoorden

er zitten best wel wat onderdelen in een kawai vco.

ik zou als ik jou was eerst even de andere onderdelen nakijken.

( als de dubbeltor 2sc1583 stuk is dan kan je die met gemak vervangen door 2 x bc547)
en de fet door een bf245 en ic3 daar kan zoongeveer iedere dubbele opamp in.

:koffie:

Met een kapotte tor in een uA726 zal de gemiddelde VCO het moeilijk krijgen om nog klank te maken. Dat torrenpaartje geeft de stuurspanning als output als ik het goed heb.

Uiteraard de elco's bekijken, die zijn heden ten dage allemaal verdacht bij een 100f. En verder wat j.Baars voorstelt is zo goedkoop dat ik het na een recap allemaal eens zou vervangen vooraleer ik nog maar zou denken aan het uitsolderen van een uA726.

ALS het er na voorgaande stappen op begint te lijken dat de ua726 stuk is, zou ik er even 2 torren in mikken in de plaats van de 726 alvorens een dure nieuwe 726 te bestellen. Met 2 torretjes zal de tracking een drama zijn, maar zou er wel klank uit moeten komen. Dan weet je zeker dat je oude 726 dood was.

een 726 voor 14,- lijkt mij een beetje een fake...

de 726 was origineel bijne 100 gulden, en de productie is ik dacht begin jaren 80 gestopt.

de originele daar is niet meer aan tekomen, en verder zijn er alleen fakes te koop, voor dit soort fantasie prijzen....:D

ow, en wat je ook vervangt in de vco, de originele sound blijft er echt wel inzitten.....

:peukie:

De originele uA726 is gemaakt voor militaire applicaties en heeft gouden pootjes. Erg moeilijk te vinden, erg duur. Ik had er nog 2 liggen maar die zijn samen met de modular verkocht.

Je hebt in totaal volgende uA726:

-gouden pootjes, origineel. Goed, duur.
-gouden pootjes, fake. Sommige werken, sommige niet. Komen héél weinig voor.
-zilveren pootjes, fake. Deze bestonden eerst vooral in niet werkende vorm.
-zilveren pootjes, fake, maar werkend. Voor zover ik begrepen heb zijn de meesten die je nu op ebay koopt deze.

Dus koop je er voor 14€ op Ebay zijn ze zeker fake (hoewel sommigen zeggen dat het "echte maar niet mil spec" zijn, neen dus), vaak werken ze maar geen garantie.

Fijne collectie verdachte verkopers heb je daar..... Hoewel ik moet zeggen dat ik een keer een paar SSM2044's heb gekocht bij zo'n "elcheapo chinese seller" en die doen het prima, een beetje een gok dus.
Maar als de andere twee ervaren forumleden dit al niet vertrouwen, zou ik het risico niet zo snel nemen denk ik.
Bij zo'n prijsdumper (maar niet in China) heb ik wel eens een partijtje CA3080's gekocht voor weinagh, maar die konden zo de ton in.

In een thread op muffwiggler forum werd iets genoemd over een ideetje om een moderne dual tor te gebruiken met een grotere transistor als verwarming, niks van gekomen lijkt het (of je zou het met een CA3046 kunnen proberen, maar dan moet je wel echt hannessen om hem op het zelfde plekje als een 726 te krijgen, misschien recht overeind zetten?).

fairchild..

hier staan ze: http://www.ebay.com/dsc/i.html?_sac...3.m570.l1313.TR0.TRC0&_osacat=0&_odkw=sck+104

ik denk als ze garanderen dat ie werkt/ getest is / niet goed geld terug/ 99% pos feedback etc dan durf ik -indien nodig- de gok wel te wagen voor dat geld

de originele fairchilds waren begin jaren 80 toch echt helemaal opperdepop....

het lijkt mij toch echt sterk dat ze die die in china opeens weer volop in overvloed aanbieden...:D

maar je kan het altijd proberen.
op matrixsynth hadden ze er eentje getest en vergeleken, en die deed het....

:koffie:

Ga er maar vanuit dat het complete namaak is, maar het relevante punt is dat tegenwoordig vele namaak het dus wel doet. In hoeverre de specs even goed zijn als een origineel weet ik niet.

Een jaar of 3 geleden was het echt een drama met simpelweg niet werkende namaak, maar ondertussen lijken ze door te hebben dat de klant wel graag iets heeft dat het doet. :)

Maar het blijft een gok als je die Chinese Failchilds koopt, doet ie het of doet ie het niet.

Ik had veel geluk dat ik een paar jaar geleden de laatste 2 échte (gouden pootjes) voor een normale prijs heb kunnen kopen.

20€ per stuk denk ik, in ieder geval heel goedkoop naar huidige normen voor echte NOS. Waarbij de verkopende winkel me bij levering meldde dat ze er nog konden leveren, maar die zouden dan véééél duurder worden. Ik had dus de laatste 2 gekocht die nog gewoon in voorraad lagen. Dat zal zo'n 3 jaar geleden zijn. Ik heb er heel veel winkels voor afgezocht. Natuurlijk kan het altijd dat een elektronicawinkeltje ergens er per ongeluk nog wat op het rek heeft liggen.

Back