ua726hc doormeten

als hij aan de buitenkant heet wordt dan is de oven verkeert ingesteld.
het substraat moet iets van 45 tot 50 graden worden, meer is zinloos.

en als hij te heet wordt, dan gaat ie eerder stuk.....:D

:mega:

Dat laatste is zeker waar. Het hoeft ook niet heet te zijn in dat ding, het idee is dat de temperatuur stabiel is. En alles boven een redelijk aan te nemen kamertemperatuur kan een oven+thermostaat constant houden. 45° is dus een mooie setting. Zeker boven kamertemperatuur, niet onnodig heet.

De Moog Source pakt het anders aan: die zet een heel deel van de synth op een gezellige 35°C. Hij is op die manier ook erg constant in pitch. Eerder had men bij de Minimoog nog de 726 toegepast. Ten tijde van de Source (81) was die misschien al niet meer te krijgen, of het alternatief met heel de synth op te warmen was goedkoper, of beiden. Er zal wel goed over nagedacht zijn.

De 726 heeft zo te zien je 15V en -15V lijnen nodig. Zijn die present aan de 726?

+ en - 15 V zijn present
komende week heb ik helaas weinig tijd om ermee verder te gaan, misschien heb ik vanavond nog de fut ervoor

dat jullie meedenken en meeleven wordt zeer gewaardeerd :biertje: echt super en ik hou jullie op de hoogte !

ok, dan gaan we meten...

op pin 9 van e 728 moet een verschil van enkele mVolts te meten zijn wanneer je aan de pitchrangeknop draait.
als de spanning continue hoog is ( bijna +10 Volt) dan kan stuk zijn, de fet of de tor die aan de +10 volt en het kruispunt van de fetgate en pin 9 zit.

de source van de fet als die hoog is, dan moet de uitgang van de comparator ook hoog zijn.
dat is de dualtor 2sc1583, en de tor die dan aan de fetgate en de +10 volt hangt moet dan èen soort van 0 zijn, ( in ieder geval niet +10 volt, eerder iets tussen de -3 en +5 volt)

ow, en kijjk ook even naar de C die aan de gate van de fet hangt, als die niet goed is, dan werkt het geheel ook niet.

sucses....:okdan:

yeps, en vco zijn allemaal lastige krengen om te repareren, dit omdat het een teruggekoppeld systeem is.

je hebt de expo converter, die is altijd na te meten door de collector van de Idrain even los te koppelen ( pin 9 van de 726) en te kijken of er een paar mv verschil te meten is door aan de grove pitch of de range selector te draaien.

dan heb je de vco zelf, die bestaat eigenlijk uit twee blokken , de switch met C en de high impedance source volger ( kan ook een ic zijn) en de comparator, dat kan ook een ic zijn, en in jou geval een dualtor.

om de comparator te testen kan je eigenlijk het beste even de high impedance sourcevolger weghalen ( ic trekken of de fet even de source loshalen) , en dan kijken of hij goed omschakelt, een 0 of - spanning op de ingang moet op de uitgang een + of - spanning geven, en resp. andersom)
de switch tor moet dan meeschakelen ( + of -)
als je dit allemaal gedaan hebt, dan vis je zo het kapotte onderdeel eruit.....

Er zit geen oven in een 3046 *D

3046 komt veel in vcf's voor ook

Er zijn tegenwoordig heel wat low noise / ultra low drift dual op amps te krijgen met de klassieke pinout. (tot 20nV/c° drift tegen 10uV/c° voor bv een tl082)

Ik vraag me af of dat wat uitmaakt, het zijn kleine getalletjes ?

:biertje:

maakt in een vco geen hol uit....

alles vanaf een 741 werkt perfect, alleen voor de hi-imp sourcevolger moet je iets met een hoge ingangsimp. nemen.

Er zijn tegenwoordig heel wat low noise / ultra low drift dual op amps te krijgen met de klassieke pinout. (tot 20nV/c° drift tegen 10uV/c° voor bv een tl082)

Ik vraag me af of dat wat uitmaakt, het zijn kleine getalletjes ?

:biertje:

ok, dan gaan we meten...

op pin 9 van e 728 moet een verschil van enkele mVolts te meten zijn wanneer je aan de pitchrangeknop draait.
als de spanning continue hoog is ( bijna +10 Volt) dan kan stuk zijn, de fet of de tor die aan de +10 volt en het kruispunt van de fetgate en pin 9 zit.

de source van de fet als die hoog is, dan moet de uitgang van de comparator ook hoog zijn.
dat is de dualtor 2sc1583, en de tor die dan aan de fetgate en de +10 volt hangt moet dan èen soort van 0 zijn, ( in ieder geval niet +10 volt, eerder iets tussen de -3 en +5 volt)

ow, en kijjk ook even naar de C die aan de gate van de fet hangt, als die niet goed is, dan werkt het geheel ook niet.

sucses....:okdan:

ik had weer even de tijd om hiermee verder te gaan, het gekke is, ik meet 0,00 V op pin 9, als ik aan de pitchrange draai, heeft dat geen effect..
ik heb ook de tor eruit gehaald en gemeten, ook 0, maar als ik torren uit mn voorraad meet , ook 0
dus ik denk dat de Hfe sectie van mn meter ws niet deugd
de C's in de VCO meten wel ok.. misschien moet ik de tor en dualtor maar preventief vervangen, als het qua sound toch niet uitmaakt..

Back