ua726hc doormeten

Dat verklaart waarom ik me er vierkant aan gezocht heb. :) En ik had ze niet nodig, het was gewoon voor het geval dat ik ze ooit eens nodig zou hebben...

Ik heb het gecheckt: in 2009 gekocht voor 11€ per stuk. Da's goedkoper dan Chinese namaak.

Ze konden er overigens geen meer leveren na die 2, ook niet aan hogere prijs.

haha, en uiteindelijk nooit nodig gehad..:P

ik moet zeggen, ik bestel wel vaker onderdelen in China, al zijn dat meer schakelaars, pots connectors enz, nooit problemen mee gehad, toen een keer een pakje niet aankwam werd zonder gezeur een nieuw pakje opgestuurd. volgens mij is het gewoon het zelfde spul als wat je bij de electronicaboer haalt maar 10x zo goedkoop incl verzenden.
obscure onderdelen zal vast wel nep tussen zitten

De nepper van Ebay heeft zelfs een naam: uA726HC.

Links de nepper uA726HC, rechts een echte uA726

6792368443_2435bd9189_b.jpg

De neppers werken vaak (wel de vco opnieuw afregelen, wat bij al te afwijkende exemplaren van de clone niet zal lukken maar meestal wel) en de echte is heel lastig te vinden, dus gewoon doen als je hem nodig hebt.

Maar eerst uitvinden of de 726 wel de oorzaak van je probleem is!

Maar, in hoeverre is er nog sprake van een "nepper" als hij het gewoon doet en alleen maar afwijkende specs heeft? Of zou het een andere dual tor zijn (en daarom wel iets doen) met een nieuw label, dan hebben ze nog aardig hun best gedaan.

ja, dat kun je wel stellen.

maar de gedachtengang van een gemiddelde chinees komt wel overeen met deze bevinding...

eerst gewoon enkele jaren absoluute crap verkopen wat het niet doet, en aangezien de vraag maar blijft komen om deze parts het ding uiteindelijk gewoon dan maar namaken.....:D
alleen die fairchild stempel, die moeten ze nog even vervangen door 雜波

Maar, in hoeverre is er nog sprake van een "nepper" als hij het gewoon doet en alleen maar afwijkende specs heeft? Of zou het een andere dual tor zijn (en daarom wel iets doen) met een nieuw label, dan hebben ze nog aardig hun best gedaan.

vind ik ook, als ie het doet maakt mij verder niet uit dan of die nep is
los van het morele aspect altans, maar dat maakt in dit geval ook niet veel uit
hoe dan ook een mooi component om te zien, jammer dat ie aan de binnenkant zit

morgen overdag heb ik weer tijd om er mee verder te gaan, zal eens checken of die lekker warm wordt, en dan maar hopen dat ik een andere oorzaak ontdek, rotte elco ofzo

er zitten best wel wat onderdelen in een kawai vco.

ik zou als ik jou was eerst even de andere onderdelen nakijken.

( als de dubbeltor 2sc1583 stuk is dan kan je die met gemak vervangen door 2 x bc547)
en de fet door een bf245 en ic3 daar kan zoongeveer iedere dubbele opamp in.

:koffie:

wat moet dat heerlijk zijn trouwens als je dit soort kennis gewoon paraat hebt :okdan:

Noem het een clone. Blijkbaar kunnen ze bij de productie van deze clones de specs van de 2 torren (het blijft tenslotte een transistorpaar dus die wil je zo identiek mogelijk hebben) dicht genoeg bij elkaar krijgen om het meestal een functionerende vervangen voor het origineel te maken. En da's best knap.

Dat Fairchild logo, dat is het echt fake gedeelte. :)

Ik denk trouwens dat de eerste fakers gewoon relabels waren van andere compontenten die in dit soort behuizing zitten, en daarom dus niet werkten. Blijkbaar heeft men nu wel dubbeltorren en oventjes gevonden om er in te stoppen.

Dat zou heel goed kunnen. En een oventje met thermostaat zullen ze ook wel kunnen maken. Met een verkoopprijs van 12€ per stuk kan je dan wel een lijntje opzetten.

Blijf opletten bij welke seller je ze van Ebay haalt, want ik lees dat er ook nu nog steeds niet werkende fakes in omloop zijn.

Maareuh, kijk eerst maar eens wat er stuk is aan de vco.

dat is de spirit !

die van mij blijft iig koud ondanks de juiste spanning dus het zou wel eens kunnen dat ik zo'n kloon
ga bestellen, ik hou jullie op de hoogte

offtopic ; ik ben nog niet verder gekomen dan het meten van de voedingsspanningen, en alle elco's capaciteit, dit was allemaal ok. het viel me wel op dat de spanningen op de meetpunten volgens het schema niet allemaal overeenkwamen, maar zonder service manual is het lastig af te stellen vooralsnog. als volgende stap ga ik alle weerstandjes, diodes, transistors in het VCO circuit doormeten en hopen dat ik dan wat tegen kom.
ik ben blij dat de rest; env, lfo, filters het wel goed doen. een vorige eigenaar had sommige dingen wel heel maf aangesloten van binnen =(:stupid

dattie koud blijft zegt niets, dan zou het transistorpair erin nog steeds werken.

je moet bff verder meten, of om te beginnen gewoon een nieuw opamp erin prppen.

:mega:

Hij blijft koud, maar krijgt de oven spanning? Hoeveel ohm geeft de oven?

maw eerst checken of de oven dan wel het omliggende circuit stuk is. En met enkel een stukke oven zou je klank hebben.

je kan aan een 726 zo even niet voelen of de oven het doet.
het is geen pizzaoven...:D

alleen het substraat wordt warmgemaakt, en dat voel je aan de buitenkant niet.

:mega:

Back