Ik kan de voorbeelden hier niet luisteren, maar ik heb veel techno platen van ongeveer '95 - '05. Ik begrijp wat je bedoelt. Ik hou enorm van de sound uit die periode. Veel wat tegenwoordig gemaakt wordt klinkt veel cleaner. Ik denk dat de voornaamste reden hardware vs software is. Puur qua geluid gaat het een rol spelen maar ook de manier van producen maakt een verschil.
De analoge factor wordt vaak serieus overschat. Veel techno producers hadden juist veel digitaal spul staan. Digitaal was in opmars en populair. Samplers (oude akai en emu), veel yamaha FM spul, later ook n virus of nord.
Ik ben het niet eens dat de meeste een goede console hadden, de meeste gebruikten een simpele Mackie mixer.
Ik denk dat de puurheid van het mixen een belangrijke rol speelt. Met de hedendaagse mogelijkheden kan je ieder geluid EQ'en, compressen en automaten. In veel techno platen uit die tijd, hoor je dat het vaak organischer is. Er werd toen ook veel minder compressie gebruikt als nu. Ofwel bekwam men dit door een kanaal te oversturen of een distortionpedaal te gebruiken. Dit compresst je signaal ook.
Over effecten gespoken, een DP4 is ook aan te raden.
Al die factoren samen brengt je al een eind.
En niet te vergeten, bijna alle platen werden gemasterd door Nilz van the Exchange in Londen. Ongelooflijk hoeveel die man gemasterd heeft. Hij is helaas niet zo lang geleden overleden.
Zelf kom ik al heel ver met een octatrack en een hoop samples. Veel gesampeld van platen uit die tijd. Loops choppen tot kleine percussie elementen en dan filteren, eq'n etc. Dat is al een pak beter dan al die sample cd's. Oh ja, er is wel een oude sample cd met tribal loops, waaruit ik enorm veel herken van die tijd. Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar ik denk wel dat veel producers die ook hadden en gebruikte. Wel bewerkten ze deze maar ik hoor toch bekende stukjes terug. De naam hiervan ontgaat me