90's techno

mitchel909

Nieuwkomer
Hoe komt het toch dat de techno tracks anno '90 tot en met weet ik veel zo vies en pompend klinken? En toch nog zo 'netjes' uitgemixt?

ik noem wat voorbeelden

Hoe komt het toch dat de techno tracks anno '90 tot en met weet ik veel zo vies en pompend klinken? En toch nog zo 'netjes' uitgemixt?

ik noem wat voorbeelden

Was het het analoge muziek maken? De sound processing van een analoge tafel tov in-the-box mixen in je DAW? Bepaalde distortion? Blijft een fascinerende sound (vind ik dan).

Ik wil zelf old school house maken. Toch wel een zeer nauwe variant van techno. Heb enkel een computer die midi zal sturen naar mn 909, synths en samplers. Bij techno gaat het om de klank van oude midi sequencers, en ook bij house van de jaren 90. Denk aan Atari, of Notator, een oude versie van Cubase, of 909 sequencer, Hardware compressors, die elk hun eigen klank met zich meebrengen, behoorlijk goede analoge consoles, 16 bit samplers die ook hun eigen "mojo" hebben (E-MU, Ensoniq, Akai). Je mixt ook live, en hebt meer feeling met je instrumenten waardoor alles natuurlijker klinkt. Je gaat mee met de golf zeg maar, ipv klikken, knippen, plakken, schuiven. Als je alles 100% analoog doet dan laat je je tracks ook ademen over tijd, want het kost nu eenmaal veel tijd, maar dat is net het mooie van de zaak. Analoge onverzadigde pure klankjes voor onze analoge oren. Alle componenten brengen ook harmonische ruis met zich mee, wat aangenaam is. Ah en DAT Tape, is een vrij grote factor voor die sound vind ik, namelijk de converters erin. Of 20/24 bit ADAT multi trackers. Goedkope reverbs zijn ook mooi meegenomen. Het onperfecte maakt het voor mij perfect, en voor jou ook waarschijnlijk.

Laatst gewijzigd:
Bij techno gaat het om de klank van oude midi sequencers, en ook bij house van de jaren 90. Denk aan Atari, of Notator, een oude versie van Cubase, of 909 sequencer,
Een sequencer heeft geen klank karakter van zichzelf maar je bedoelt waar de worklflow van een dergelijk apparaat je qua klank en arrangement brengt waarschijnlijk :)
De oudere Roland bakkies met gridsequencing zijn daar idd wel een mooi voorbeeld van.
Cubase op ST had natuurlijk wel iedereen... Notator heb ik zelf weleens wat mee gepuzzeld maar eigenlijk nooit wat knaps uit gehaald. :D

Voor de rest ben ik het wel met je eens.. analoge compressors en tafels.. zijn wel bepalend geweest voor de klank.. en vergeet de tape recorder niet natuurlijk.. :)

@liquid trust.

Een paar dingen kloppen toch echt niet in je verhaal.
1 een sequencer opzich maakt geen geluid en stuurt alleen maar dingen aan.
Wat je zegt over de vele verschillende componenten die er gebruikt worden in tegenstelling tot alleen 1 computer met 1 geluidskaart output. Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Verder denk ik ook dat juist de saturatie die die analoge tafels met zich mee brengen een groot deel van de sound bepaald.

@liquid trust.

Een paar dingen kloppen toch echt niet in je verhaal.
1 een sequencer opzich maakt geen geluid en stuurt alleen maar dingen aan.
Wat je zegt over de vele verschillende componenten die er gebruikt worden in tegenstelling tot alleen 1 computer met 1 geluidskaart output. Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Verder denk ik ook dat juist de saturatie die die analoge tafels met zich mee brengen een groot deel van de sound bepaald.

Tuurlijk dat weet ik, ik bedoel de feel van een midi sequencer, het precieze, maar ook het onprecieze tegelijk, bijna menselijk. Al die elementen spelen een rol. Had het verkeerde woord gebruikt :okdan: Word een lekkere soep.

Word niet alleen maar analoog als je met samplers werkt en naar DAT opneemt ofzo, bedoel dan eerder vuile half rotte hardware met muske vintage geur. Klinkt gewoon dik. Gooi er nog wat DCO synths bij die onder nul gaan, dan knal je de ramen uit het schrijnwerk.

Laatst gewijzigd:
Ik kan de voorbeelden hier niet luisteren, maar ik heb veel techno platen van ongeveer '95 - '05. Ik begrijp wat je bedoelt. Ik hou enorm van de sound uit die periode. Veel wat tegenwoordig gemaakt wordt klinkt veel cleaner. Ik denk dat de voornaamste reden hardware vs software is. Puur qua geluid gaat het een rol spelen maar ook de manier van producen maakt een verschil.

De analoge factor wordt vaak serieus overschat. Veel techno producers hadden juist veel digitaal spul staan. Digitaal was in opmars en populair. Samplers (oude akai en emu), veel yamaha FM spul, later ook n virus of nord.
Ik ben het niet eens dat de meeste een goede console hadden, de meeste gebruikten een simpele Mackie mixer.

Ik denk dat de puurheid van het mixen een belangrijke rol speelt. Met de hedendaagse mogelijkheden kan je ieder geluid EQ'en, compressen en automaten. In veel techno platen uit die tijd, hoor je dat het vaak organischer is. Er werd toen ook veel minder compressie gebruikt als nu. Ofwel bekwam men dit door een kanaal te oversturen of een distortionpedaal te gebruiken. Dit compresst je signaal ook.
Over effecten gespoken, een DP4 is ook aan te raden.

Al die factoren samen brengt je al een eind.

En niet te vergeten, bijna alle platen werden gemasterd door Nilz van the Exchange in Londen. Ongelooflijk hoeveel die man gemasterd heeft. Hij is helaas niet zo lang geleden overleden.

Zelf kom ik al heel ver met een octatrack en een hoop samples. Veel gesampeld van platen uit die tijd. Loops choppen tot kleine percussie elementen en dan filteren, eq'n etc. Dat is al een pak beter dan al die sample cd's. Oh ja, er is wel een oude sample cd met tribal loops, waaruit ik enorm veel herken van die tijd. Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar ik denk wel dat veel producers die ook hadden en gebruikte. Wel bewerkten ze deze maar ik hoor toch bekende stukjes terug. De naam hiervan ontgaat me

In die tijd werd ook veel de analoge sequencer van de 909 gebruikt. Een totaal andere groove heb je dan meteen in tegenstelling tot de Atari toen.

Ik kan de voorbeelden hier niet luisteren, maar ik heb veel techno platen van ongeveer '95 - '05. Ik begrijp wat je bedoelt. Ik hou enorm van de sound uit die periode. Veel wat tegenwoordig gemaakt wordt klinkt veel cleaner. Ik denk dat de voornaamste reden hardware vs software is. Puur qua geluid gaat het een rol spelen maar ook de manier van producen maakt een verschil.

De analoge factor wordt vaak serieus overschat. Veel techno producers hadden juist veel digitaal spul staan. Digitaal was in opmars en populair. Samplers (oude akai en emu), veel yamaha FM spul, later ook n virus of nord.
Ik ben het niet eens dat de meeste een goede console hadden, de meeste gebruikten een simpele Mackie mixer.

Ik denk dat de puurheid van het mixen een belangrijke rol speelt. Met de hedendaagse mogelijkheden kan je ieder geluid EQ'en, compressen en automaten. In veel techno platen uit die tijd, hoor je dat het vaak organischer is. Er werd toen ook veel minder compressie gebruikt als nu. Ofwel bekwam men dit door een kanaal te oversturen of een distortionpedaal te gebruiken. Dit compresst je signaal ook.
Over effecten gespoken, een DP4 is ook aan te raden.

Al die factoren samen brengt je al een eind.

En niet te vergeten, bijna alle platen werden gemasterd door Nilz van the Exchange in Londen. Ongelooflijk hoeveel die man gemasterd heeft. Hij is helaas niet zo lang geleden overleden.

Zelf kom ik al heel ver met een octatrack en een hoop samples. Veel gesampeld van platen uit die tijd. Loops choppen tot kleine percussie elementen en dan filteren, eq'n etc. Dat is al een pak beter dan al die sample cd's. Oh ja, er is wel een oude sample cd met tribal loops, waaruit ik enorm veel herken van die tijd. Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar ik denk wel dat veel producers die ook hadden en gebruikte. Wel bewerkten ze deze maar ik hoor toch bekende stukjes terug. De naam hiervan ontgaat me

Jos we moeten ons eens samen zetten :P Mijn antwoord was in zekere zin fout, ik bedoelde analoog als in de aanpak, ik zeg meteen analoog als het niet met een DAW gemaakt is. Maarja veel digitaal spul die modderdik klinken zoals E-mu filters, of Ensoniq die gewoon iets doen met de klank. Subharmonische filters en dergelijke. Er waren enkele studio's die een kwaliteitsvolle analoge consoles hadden en effecten die betaalbaar waren voor artiesten. Maar het meeste was Mackie ja. Nilz was de man :/ M'n tracks gaan sowieso naar The Exchange.. als ze nog met DAT willen werken tenminste..

@liquid, mijn antwoord ivm het analoog was ook geen kritiek op jouw antwoord. Maar in soortgelijke threads bv op Gearslutz, lees ik dan mensen afkomen met antwoorden zoals "veel analoge synths zoals juno60, moog, jp8..." :s Luister eens naar drumcode, primate recordings, axis, etc .. niet echt zoveel synth actie en niet meteen die bakken

on topic: ik las onlangs dat meneer mills in de studio nog steeds als vroeger werkt. Dit wilt zeggen: gewoon alles in één take opnemen. Alle gear gesynct en dan live het nummer brengen.

doe ik ook, is veel leuker als al dat gepiel op de vierkante miliseconde in je daw..

Even los van de hele zaak. Deze artieste is in principe van de oude school, maar ze vind producers waaronder Tobias Freund, weet niet of ie al te bekend is, maar toch zeer geliefd in het techno wereldje die veel gebruik maakt van hardware gemixt met z'n DAW. Zo kom je tot een hele moderne sound, als je het weet toe te passen. Hij neemt alles op in z'n DAW, sequencen ook. Maar werkt voor de rest OTB. Dit is niet vreemd, maarja tis de beste manier om oud materiaal te gebruiken en toch modern te klinken. Voor mij is het eerder het "homecooking" principe. Niks zo goed als nostalgische kost. Daarom is alles hardware hier.

Volgens mij is dat typische gefilterde bassje een TX81Z door een Akai 16bitterrrr. Absurde maar prachtige clip trouwens.. doet me denken aan Sweet Harmony van The Beloved. Muziek is vet, mooi die ms20 erbovenop.

Ontopic, mannen die nog volledig OTB werken, met behulp van een PC enkel voor midi sequencing (1ste = favoriet duo van het moment 2de, een levende legende in D&B).. je hoort hier sequencers, de laatste zijnde een eerste versie van Cubase, dus vergelijk ze met de eerste clip ofzo ;) Klinkt mij part zeer organisch, ze zijn allemaal tijdloos. Techno, house, en D&B zijn gewoon tijdloos. Hoe ze ook gemaakt worden, de ene vind het andere praktischer, beiden kunnen zalige resultaten opleveren.

En nu hou ik m'n mond. :okdan:

Laatst gewijzigd:

Of zelfs gewoon een crappy DJ mixer of de legendarische cult INKEL 880E

Zoals 6-trak ook zegt is het gewoon ook zeitgeist, al die jonge mensen begonnen met ableton muziek te maken met een totaal andere cultuur/onwetendheid t.o.v geluid en afmixen , geen headroom hebben in de computer enzo, wellicht mixde veel van die nieuwe ableton techno lui het gewoon af op hun mac speakertjes ;p
Je kan echt wel zo een oude sound uit een computer krijgen daar zijn meer dan genoeg plug ins voor, het is maar hoe je het gebruikt en of je de knowhow hebt

Ik denk zeker ook dat het iets met mastering te maken heeft (als er überhaupt werd gemasterd dat gebeurde vaak gewoon ook niet), de manier waarop platen werden geperst en het gebruik van DAT tapes (misschien tijd voor een DAT emulatie plugin :D)

Of het is dat mensen gewoon dover zijn geworden...zoveel muziek heeft tegenwoordig vervelend hoog schal knerpend vermoeiende kutsound

Gelukkig komt er nog genoeg uit met die ouwe sound hoor

ok is geen pompende techno maar wel fuzzzy warm diepe sound

of deze van dit jaar nog vies pompend misschien niet al te netjes maar who cares

Ja die ken ik wel, die hele plaat is met ableton gemaakt :D

Wat is er mis met Ableton dan? Die zijn toch begonnen met midi sequencing in 2000 ergens, nee? Is er uberhaupt veel verschil tussen Ableton live nu en een oude versie? Ken er geen ruk van, daarom dat ik het vraag.

ow helemaal niks mis met ableton (ik gebruik het elke dag), ik zei dat om mijn betoog te ondersteunen dat het best mogelijk is om met ableton die ouwe sound te krijgen ipv duitse academische knor poedersoep minimal...alhoewel dat nummer nou eigenlijk ook weer niet het beste voorbeeld daarvan is

nog een diepe techno klassieker dan waarvan iedereen denkt dat het hardware is maar = gewoon Reason, owjaaaaa

Back