Advies synth/module o.i.d.

MNordex

Ingeburgerd
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en hoor graag jullie advies over t volgende.

Naast mijn huidige synths voor live gebruik mis ik o.a. goede strings en blazers geluiden. Ik wil er geen nieuwe synth meer naast hebben maar denk eerder aan een module, sampler of een goede ipad app (iemand ervaring met live gebruik?). Ik heb t wel eens geprobeerd met de sampler op garageband maar live blijven er geregeld noten hangen bij het gebruik met sustainpedaal dus dat is nog niet heel betrouwbaar.
Alvast bedankt!

In het verleden gebruikte ik een Roland JV-880 voor de strings en blazers. De JV klinkt lekker 'turbo' en 'larger than live'. Dat komt voor de genoemde klanken goed uit. De klank blaast boven elke mix uit en laat je broekspijpen wapperen.
Modernere Rolands klinken een stuk warmer en softer. Daar blijven je broekspijpen keurig in de plooi.
De Stereo Strings uit de JV-880 zijn nog steeds één van de mooiste en bruikbare stringsklanken die ik heb gehoord.
En wat blazers betreft: stapel de Brass-1 met een sax-ensemble en een trombone, en je blaast iedereen de tent uit.

Nu gebruik ik voor de strings en blazers een Yamaha S30. Dat klinkt best realistisch en nog steeds vrij groots. Van de S30 is er niet direct een rackversie. Dat wordt dan een CS-6R (met vrij agressieve mid op de niet-instelbare EQ), of een Motif-Rack. Als het alleen om strings en blazers gaat, is een JV-880 natuurlijk wel een stuk goedkoper (75 euro tov. 250 euro of meer).

Die sounds klinken wel heel erg super maar werken die ook met ipad? Ik wil on stage namelijk niet ook nog gebruik maken van een laptop.
Het liefst zou ik een synth willen waarin je (je eigen) samples kunt inladen en kunt bewerken, zoiets als de nord wave maar dan n modernere versie, ik weet alleen niet hoelang t duurt voordat er zoiets op de markt gaat komen en wil niet te lang wachten.

Die sounds klinken wel heel erg super maar werken die ook met ipad? Ik wil on stage namelijk niet ook nog gebruik maken van een laptop.
Het liefst zou ik een synth willen waarin je (je eigen) samples kunt inladen en kunt bewerken, zoiets als de nord wave maar dan n modernere versie, ik weet alleen niet hoelang t duurt voordat er zoiets op de markt gaat komen en wil niet te lang wachten.
Je wil een sampler dus? Uitgebreide samplers zoals de Akai's en Emu's gaan niet meer op de markt komen. Kontakt & co hebben de fakkel overgenomen.

De Integra is het beste wat je kunt krijgen.
Maar er is een verschil tussen live-publiek en studio.
In de studio wil je realistische klanken, maar live kan het wel eens heel anders zijn.
Zo heeft een verkoper van een muziekwinkel mij ooit een Kurzweil piano-module afgeraden, omdat hij live veel te warm en subtiel zou klinken. Een oude Roland P-330 module zou de felle klanken hebben die het live-publiek associeert met een piano-klank.

Datzelfde zou je kunnen krijgen met de Integra vs. de JV-880. De JV-880 heeft overdreven karikaturale klanken aan boord met een 'turbo'-sausje. Dat levert enorm grootse strings- en brassklanken op, als je ze juist stapelt. Bij de Integra klinkt alles realistischer en minder 'turbo'.

Wat wil je? Live enorm blazen met iets minder realistische klanken, of de perfecte imitatie van de echte instrumenten neerzetten?

Vergeet ook niet het prijsverschil: een Integra kost circa 1500 euro en een JV-880 is te verkrijgen voor 75 euro.

Toen ik dit bericht poste had ik net n prophet-08 besteld maar omdat er een toets van kapot was, heb ik deze weer teruggestuurd en mn geld teruggevraagd omdat ik niet zoveel vertrouwen in de duurzaamheid van het apparaat had. Het allerliefste zou ik een analoge of virtueel analoge synth willen, polyfoon met aftertouch vanwege de heerlijk klinkende 80s sounds, die niet teveel weegt. Daarnaast heb ik af en toe live, naast mijn nord stage ex, ook realistische klanken nodig die wel prima moeten klinken maar het blijft nep, dus echt krijg je het toch niet. Er is zoveel en ik ben niet van het blijven kopen maar meer van iets goeds aanschaffen en er dan weer een aantal jaren mee vooruit kunnen.

Toen ik dit bericht poste had ik net n prophet-08 besteld maar omdat er een toets van kapot was, heb ik deze weer teruggestuurd en mn geld teruggevraagd omdat ik niet zoveel vertrouwen in de duurzaamheid van het apparaat had. Het allerliefste zou ik een analoge of virtueel analoge synth willen, polyfoon met aftertouch vanwege de heerlijk klinkende 80s sounds, die niet teveel weegt. Daarnaast heb ik af en toe live, naast mijn nord stage ex, ook realistische klanken nodig die wel prima moeten klinken maar het blijft nep, dus echt krijg je het toch niet. Er is zoveel en ik ben niet van het blijven kopen maar meer van iets goeds aanschaffen en er dan weer een aantal jaren mee vooruit kunnen.
Is een Jupiter 50 of 80 niets voor je?

Van wat ik er op internet heb gehoord, ben ik niet zo heel erg onder de indruk van de jupiter 50/80. Ik heb zelf ook nog een yamaha s90es en korg triton extreme maar die wil ik niet meer mee on stage nemen, ik wil iets beters naast de synths die ik nu heb, iets waar ik niet zo snel op uitgekeken ben, lekker makkelijk om mee te nemen, een 'echte' synth die iets toevoegd naast de nord stage ex.

Als je ook realistische klanken wllt, valt een analoog of virtueel analoog sowieso af, en kom je eerder in de romplers terecht. Je zegt dat je een S90ES hebt, maar is een Motif (bijvoorbeeld XS of XF) niets voor jou? Mooie geluiden, zeer breed inzetbaar en van piano's tot lead synths en een mooi schreeuwerig filter, alles aan boord met voldoende realtime controls. Tweedehands Motif XS7 (76 toetsen) gaan rond de 1200-1300 euro.

Als je ook realistische klanken wllt, valt een analoog of virtueel analoog sowieso af, en kom je eerder in de romplers terecht. Je zegt dat je een S90ES hebt, maar is een Motif (bijvoorbeeld XS of XF) niets voor jou? Mooie geluiden, zeer breed inzetbaar en van piano's tot lead synths en een mooi schreeuwerig filter, alles aan boord met voldoende realtime controls. Tweedehands Motif XS7 (76 toetsen) gaan rond de 1200-1300 euro.

Een S90 is in feite al een Motif. Dus lijkt me met een Motif niet veel winst te halen.

Een Roland Jupiter 50/80 is wel een heel goede optie. Niet alleen heeft hij realistische klanken, maar met de SuperNatural kun je ook nog eens de speeltechnieken van de klanken nabootsen. En Roland heeft een (gratis?) library met alle klassieke klanken van de oude Roland synths, dus zit je qua synth-sounds ook gebakken.

Een S90 is toch meer een stagepiano met wat presets uit de Motif en dezelfde wijze van opwekken (klankengine)? De Motif is een échte synth met alles erop en eraan.

Een S90 is toch meer een stagepiano met wat presets uit de Motif en dezelfde wijze van opwekken (klankengine)? De Motif is een échte synth met alles erop en eraan.

De S90 is gewoon een synthesizer als de Motif; even volledig programmeerbaar, maar zonder sequencer en met een wat kleiner display.

Ik heb vandaag allerlei synths getest in de winkel en slechts eentje vond ik erg indrukwekkend en dat is de Integra7, die heb ik dan ook aangeschaft:)

Back