Philicorda F# ontstemt voortdurend

bram9206

Nieuwkomer
Probleem bij het stemmen van de F# bij een Philicorda GM751/00T, de transistor versie dus.
Het lukt me telkens om de F# juist te zetten via de spoel van de oscilator, maar na 20 seconden is die F# telkens weer ontstemd.
Heeft iemand hier een verklaring voor? Ik weet dat de spoel wordt gevoed door ongeveer 9,1V. Weet iemand of er misschien ergens nog per noot een condensator in het circuit zit die de stroom zou kunnen doen fluctueren in die spoel? Of de weerstand in de spoel? Want dat moet volgens mij wel het probleem zijn, de weerstand in de spoel die telkens weer een beetje wijzigt.
Of weet iemand gewoon tout court wat het probleem zou kunnen zijn? Alle andere noten staan ondertussen perfect gestemd, maar die F# blijft maar ontstemmen...

Bedankt!

J.Baars van het forum effe vragen. Die weet dat wel schat ik in.

Tof, ik kijk ernaar uit! Ikzelf ken de Philicordas technische gezien nogthans ook redelijk goed (heb al heel wat reparaties gedaan in het verleden), maar dit probleem gaat toch m'n petje te boven. Ik smijt mezelf ook nog eens op het schema, ik zie vast iets over het hoofd...

ok, ik ben eruit....:D

eigenlijk zijn alle onderdelen in dit ontwerp ¨verdacht¨
dus om het ding snel te repareren, zou ik gewoon even alle onderdelen vervangen.
de transistor zou je in principe zonder meer daar een modern bc type moeten kunnen vervangen.

en mocht dit allemaal niet helpen, dan is de coil de boosdoener.

je kan , voordat je dingen gaat vervangen eerst even kijken of er geen koude lassen inzitten, ook niet ongebruikelijk bij philips apparatuur uit deze tijd.

:koffie:

'Koude' of 'droge' soldeerpunten lijken me bij die specifieke probleem niet echt een boosdoener te kunnen zijn. Ik denk eerder aan één van de twee BF194's of de C65 en C66 condensators... Ik ga één dezer eens wat metingen uitvoeren om te zien waar het fout loopt. Ben niet zo fan van alles gewoonweg te vervangen, want dan weet je in the end nog steeds niet waar het probleem zat. Vind het leerrijker om echt te snappen waar het fout loopt in het circuit.

het is natuurlijk leerzamer om het foutje echt te vinden....:D

maar soms gaan dingen sneller door gewoon even alles te vervangen.

weerstanden kunnen op deze leeftijd trouwens ook nog gaan sputteren....

sucses...:okdan:
:mega:

Net enkele metingen gedaan:
Op punt 2 van de spoel in de oscilator van F# zit er 9,65V
Op punt 1 zit ook 9,65V
Op punt 3 zit 9,58V
Al deze metingen zijn stabiel en volkomen normaal. Hier geen problemen dus!

Maar bij het verder meten merkte ik iets vreemds op bij de punten van weerstanden R160 en R161 die naar condensator C65 leiden. Daar beweegt de stroom voortdurend tussen 0,79V en 1,44V!! Daar waar het eigenlijk ergens tussen de 0,86V en de 0,49V zou moeten liggen én vooral: stabiel zou moeten zijn.
Heb R160 (15k) al vervangen, helaas zonder resultaat. R161 heb ik niet liggen, dus zal moeten wachten tot ik eens naar de winkel kan lopen...

De metingen op de emitter en collector van TS13 zijn ook volkomen normaal, maar de stroom op de base schommelt ook voortdurend. Verdachte componenten zijn dus nu nog TS13, R161 en C65.

Iemand met een nog fijnere kennis van zaken die hier het antwoord op weet? Ik weet dat ik alles gewoon kan vervangen, maar ik neem soms liever even de tijd om het circuit te snappen, heb je gewoon vééél meer aan.

Iemand met een nog fijnere kennis van zaken die hier het antwoord op weet? Ik weet dat ik alles gewoon kan vervangen, maar ik neem soms liever even de tijd om het circuit te snappen, heb je gewoon vééél meer aan.

en weinig kans dat je die hier gaat vinden.....

:peukie:

J. Baars, watch your steps :mega:
Natuurlijk stond het vibrato knopje niet aan, ik zei toch dat ik hier nog de expert zou blijken te zijn :D Heb best wel wat ervaring met electronica.

Anyway, for the geeks: ik dacht al dat het een condensator moest zijn, dus ik heb vandaag de 0,020uF cap vervangen en het probleem was onmiddellijk opgelost! Geeft nu mooi en stabiel 0,54V, which is just perfect. F# gestemd, verzelgd met zegellak en Philicorda klaar!

Als er iemand anders Phili-vragen heeft, I'm your guy :D

Ik heb hier thuis nog een phili staan, gratis op te halen.....(lekker bier mag je meenemen)....
attachment.php

Back