Wie heeft er wat verstand van financiën?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Hallo,

Een paar maanden geleden was ik ziek van al dat rood staan en heb een plan gemaakt hoe uit te komen met mijn geld. Dat is een heel project geworden, maar het resultaat is wel dat ik inderdaad nooit meer rood sta, sterker zelfs, ik hou steeds meer over.
Nu wordt er vaak gezegd dat je dat surplus (toch wel zo'n € 300,00 per maand) op een spaarrekening moet zetten, maar daar krijg ik maar 0,9 % rente op jaarbasis. Nu heb ik ook een doorlopend krediet (al jaren) en dat kost 13,9 % aan rente.
Nu is mijn vraag: wanneer ik dat bedrag stort als aflossing van mijn schuld, levert het dan eigenlijk, op termijn, 13,9 % op, dus rente die ik niet hoef te betalen? En wanneer ik het geld toch nodig mocht hebben, dan is het er zo af te halen.
Wie heeft hier een idee over..?

Toch even een opmerking over bezuinigen: het is een gedragsverandering, meer niet!

Wout

Gefeliciteerd Wout, het is inderdaad een gedragsverandering. Bij mij kwam ie toen ik ging samenwonen met mijn huidige partner, die houdt niet zo van rood staan, rekeningen laat betalen en zo. Sindsdien nooit meer rood en alle rekeningen direct betaald etc... en nu 6 jaar later kan ik me niet eens een andere manier voorstellen :eureka:

En zonder de druk die slechte financiele huishouding met zich meebrengt vind ik het leven echt een stuk prettiger :D

Zoals dhr. Baars hiervoor al gezegd heeft, inderdaad lekker zoveel mogelijk afbetalen, dan gaat dat doorlopend krediet je steeds minder kosten. Zoveel manieren om gegarandeerd 13.9% interest op je 'investering' te 'verdienen' zijn er niet!

Mvg.

CoolRunning

Nu is mijn vraag: wanneer ik dat bedrag stort als aflossing van mijn schuld, levert het dan eigenlijk, op termijn, 13,9 % op, dus rente die ik niet hoef te betalen? En wanneer ik het geld toch nodig mocht hebben, dan is het er zo af te halen.
Wie heeft hier een idee over..?

+++++++++++

Wat een lumineus idee, ik kan het gewoon niet geloven. Werkt het echt zo ?

Wat een lumineus idee, ik kan het gewoon niet geloven. Werkt het echt zo ?

Ja. De rente betaal je over het saldo van het krediet. Alles wat van dat saldo afbetaald wordt betaal je geen rente meer over.

Hoge rente kredieten (doorlopend krediet, credit card) wil je het liefst niet gebruiken, en als je ze gebruikt zorg dat het saldo dan zo snel mogelijk weer 0 wordt. Dat zal de bank niet zo leuk vinden, maar dat is niet jou probleem, en ze brengen sowieso nog wel wat service kosten in rekening voor dat soort producten, dus ze verdienen toch nog steeds aan je.

Mvg.

CoolRunning

Whoa, ik begrijp nu eigenlijk pas waarom je emoticons moet gebruiken.

yours truly,
C-stein

Whoa, ik begrijp nu eigenlijk pas waarom je emoticons moet gebruiken.

yours truly,
C-stein

Ja, doe dat dan maar, de volgende keer 8)

Ik had nog gedacht om te checken of je vraag serieus was, maar zonder enige indicatie van jou kant dat het niet zo was, vond ik het vriendelijker om het maar niet te vragen.

:z

Mvg.

CoolRunning

Ummm laat me raden je zit bij de ABN Amro en je hebt al voor de vierde keer in het afgelopen jaar kort achter elkaar een mailtje gehad waarin eerst je spaarrente verlaagd wordt en meteen daarna rood staan duurder wordt?

Ik heb mijn economieboeken maar weggegooid, daar stond namelijk in dat dat soort rentes aan elkaar gekoppeld waren.... :r

Ik spaar en breng dat geld naar de bank om mijn woning versneld af te betalen. Ze zien me natuurlijk niet graag komen want dat is pech voor de bank.
Liefst deed ik dat nog een keer maar wegens omstandigheden houd ik deze keer maar wat cash geld achter de hand.
Er is niks zo slim als zo snel mogelijk je lening af te betalen. Het staat in "beleggen voor dummies' op één: betaal je schuld af voor je iets anders doet…
Zeker in deze tijd, spaargeld in België levert nog minder op dan in NL (rente is amper 1%)
We zouden bij elkaar moeten kunnen lenen, zodat geld lenen je 2% kost aan interest en mij 2% oplevert, weg met de banken… Spijtig genoeg zijn wanbetalers de reden dat dit niet werkt...

... Wat een lumineus idee, ik kan het gewoon niet geloven. Werkt het echt zo ?
Daar was ik zo laat op de avond niet helemaal zeker meer van.
Maar door eens goed naar mijn financiële situatie te kijken, en ik bedoel GOED, is het leven een stuk beter. Het is een bijzonder lekker gevoel wanneer je merkt dat je bezit groter wordt ipv je schuld hetzelfde bedrag kleiner. Dit met betrekking tot het rood staan.
En te ontddekken hoe je door nonchalant gedrag geld laat wegvloeien. Goed opletten, want er zijn altijd mogelijkheden om minder uit te geven, zonder de hele stad af te moeten lopen om wat sinaasappels goedkoper te kopen :-)
PS een programma zoals Excel is er verdomd handig hierbij te gebruiken.

't hoef niet zo te zijn...
als je van het geleende geld producten koopt (bv synthesizers) die over een jaar meer dan 14% in waarde stijgen, hou je uiteindelijk meer over als je ze verkoopt en met dat geld de schulden aflost... :)

Aflossen zo snel mogelijk.
Nu houd je over maar morgen kan er iets veranderen en lukt niet meer om af te lossen en wordt de schuld groter doordat de rente doorloopt.
Hoe meer je aflost, hoe meer je overhoud elke maand, hoe sneller je kan aflossen.
Onder aan de streep, geen geld uitgeven wat je niet hebt.

Oja doorlopend krediet overzetten naar een "goedkopere" lening doet ook al wonderen. Een belletje naar je bank is vaak het enige wat nodig is.

Inderdaad zo snel mogelijk aflossen en daarna een buffer opbouwen voor noodgevallen. 13,9% is wel veel zeg. Ik wou dat ik dat ieder jaar aan rendement had :) Leuke handel die kredieten.

Oja doorlopend krediet overzetten naar een "goedkopere" lening doet ook al wonderen. Een belletje naar je bank is vaak het enige wat nodig is.
Dank je, jefz. Dat ga ik vandaag nog regelen. Is me met mijn hypotheek ook gelukt: de rente bepaling is anderhalf jaar naar voren gehaald, omdat ik 15 jaar lang keurig op tijd betaald heb en dat scheelt weer € 95,00 per maand...
Verzekeringen oversluiten naar een lagere premie met gelijke dekking. De agent, betaald door de verzekeringen (betalen we toch wel door een surpplusje op de premie, maar dat gaat altijd door) regelt toch de schadeclaims en andere zaken en weer € 65,00 per maand minder. Andere provider voor mobiel bellen? € 83,00 minder! (Bellen en SMS'en voor een vast bedrag)

Nonchalant gedrag...
De boosdoener!

Doorlopende kredieten zijn een verschrikking. Over het algemeen betaal je alleen de rente zodat je schuld gelijk blijft. Dus idd zo snel mogelijk aflossen. Let op kleine lettertjes, het kan dat je wanneer je grotere bedragen aflost je boete moet betalen.
Ook zou je kunnen kijken om het doorlopende crediet af te lossen met ophogen van je hypotheek. Hypotheekrente is gedeeltelijk aftrekbaar (nog wel) doorlopende krediet rente niet.

Ben bij de bank geweest. Er moet berekend worden of het wel scheelt en hoeveel, ook met de hypotheek. Maar contracten met notariële bekrachtiging hebben weer aparte regels en ook aparte kosten :D Afspraak gemaakt en ga de zaak rustig bekijken.

@ Barno...
Is die denkwijze nu niet één van de redenen van de huidige financiële crises? Speculeren met geleend geld?

rood staan is inderdaad duur en kost meer dan dat sparen opleverd.
prima eenvoudig plan dus... :okdan:

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back