Wie heeft er wat verstand van financiën?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Check ook even zaken als je internetprovider en/of kabelaar. Heb je de downloadsnelheid nodig die ja afneemt? Kijk je zoveel teevee en moet t perse HD zijn, of kun je met een simpele crappy digitenne aansluiting, of een alles in 1 pakketje van je ISP volstaan. Scheelt een bom centen.

Aflossen van (duur) krediet is uiteraard altijd een handig zet. Geld 'verdienen' met sparen is momenteel lastig gezien de extreem lage rente. Bovendien moet je ook de inflatie niet vergeten :)

De enige oplossing is dan ook een echte synthforum oplossing: investeer je geld (na aflossing!) in de soort hardware die langzaam in waarde stijgt :) natuurlijk is het lastig om spullen snel liquide te maken, maar met een beetje marktonderzoek en slim gemarktplaats etc is je rendement op de lange termijn helemaal zo gek nog niet. Bovendien kun je intussen genieten van al dat leuke knoppenspul :D Buy low - Sell high enzo, dus niet gelijk 5 mille gaan neertellen voor een gare synth. Beetje risicospreiden en opletten :) Als je t aardig doet is het allemaal statiegeld geworden. Doe je het goed, dan haal je die spaarrente makkelijk in :)

* wacht totdat alle synthforummers over hem heen vallen met geouwehoer over commerciele verkopers op marktplaats - ja daar heb ik ook een teringhekel aan ja :-) *

Ten tijde van de overgang van de euro naar de gulden zal ik minimaal 5000 euro rood staan. Tip! :) Liefst 50.000, maar dat kan nu even niet :D

verder is gezond leven een optie. Is veel goedkoper verhoudingsgewijs.

@ Barno...
Is die denkwijze nu niet één van de redenen van de huidige financiële crises? Speculeren met geleend geld?

volgens mij is de huidige crisis te danken aan het openen van de economie in China.
Daardoor kwamen er ineens een miljard erg goedkope arbeidskrachten in de wereld bij.
Veel werk ging daardoor naar China en kwamen mensen hier zonder werk en geld te zitten.
Dit had weer tot gevolg dat de leningen niet meer afbetaald konden worden en we dus langzaam de crisis in vielen...

Je hoeft trouwens niet te speculeren op winst. Je kan ook inzetten op verlies. Daar kan je in tijden van crisis dan weer veel mee verdienen.

volgens mij is de huidige crisis te danken aan het openen van de economie in China.

goh , heb altijd gedacht dat de crises kwam doordat alles gebaseerd is ( in economische zin ) op ( meer ) Groei. en dan krijg je een soort piramidespel waarbij ooit de basis niet meer mee kan doen en de zeepbel dus spat.
maar ja, ik heb er niet voor gestudeerd moet ik erbij zeggen

de chinese bubble spat ook wel uit elkander over niet al te lange tijd en op andere vlakken doet het dat al, bijv de bouw van miljoenen apartementen die gewoon leegstaan of mega winkelcentra waar de scheurende vloeren en het klimop zegeviert... en de meest waardeloosche rommel word nu nog maar slechts gesleten aan afrikaanse landen omdat het westen die troep niet meer wil hebben (en terecht)...

nou vooruit, nog een positieve noot: de netten die rondom de apple fabrieken zijn gespannen schijnen wel van een degelijke kwaliteit te zijn om mensen die zelfmoord willen plegen te kunnen opvangen... dat dan weer wel...

Ben het niet met je eens. In 1950 had China een landbouwmaatschappij die zover mogelijk alleen de eigen zeer armoedige bevolking voorzag. De laatste 10-15jaar hebben ze elk jaar een begrotingsoverschot, houden ze de Chinese munt kunstmatig laag voor buitenlandse investeerders/afnemers en zijn ze bezig met een inhaalslag omtrent voor ons vanzelfsprekende leefomstandigheden (energie, watervoorziening, riolering, huisvestig, gezondsheidszorg, scholing en verdere verhoging van de gemiddelde leefstandaard).

Doordat het bij ons de laatste jaren stagneerde, mede door de invoering van de imo veel te dure euro (geen fl.2.20 maar had fl.1.60-1.75 moeten zijn) en onze leefstandaard min of meer is versoberd (minder dingen worden volledig vergoed en/of vraagt om een eigen brijdage) is wel de levenstandaard van miljoenen mede-europeanen verbeterd. Wij staan stil en betalen imo min of meer de welvaarttoename van onze zwakke Europese broeders. Zolang het tot meer gelijkheid binnen de EU (1 belastingstelsel, 1 wetgeving, overal gelijkwaardig salaris en levenstandaard) leidt kan ik me daar in vinden.

Back on topic:
In 2010 ben ik structureel voor 30% met inkomen gedaald, hier heb ik geen rekening gehouden met verdere koopkracht verlies over de laatste jaren. Gaandeweg heb ik mijn uitgave patroon veranderd en sindsdien lukt het me om zelfs een bedrag per maand opzij te leggen. Voor 2010 was dit echt nooit het geval. Het is makkelijk om ff een pizza te bestellen of naar de toko te lopen voor een afhaalmaaltijd.... maar als dit ervoor zorgt dat je eind van de maand dagen over hebt ipv dat je net rondkomt... dan is de keus snel gemaakt :)

Ik ben een leek, maar ik denk wel dat de economie op lange termijn uit een soort golfbeweging bestaat. Welke golf (sine, triangle, square etc.) weet ik niet, maar het is natuurlijk nooit helemaal gelijkmatig :) Crises zijn er gewoon van tijd tot tijd en verdwijnen ook wel weer.

Wat schulden betreft, tsja....het is een beetje een inkoppertje, maar ik denk dat je ze echt gewoon zoveel mogelijk moet vermijden. Soms kan je er misschien niets aan doen, maar het is wel altijd verstandig een bepaald bedrag achter de hand te houden in geval van tegenvallers (auto/koelkast die stuk gaat, etc.). Een huishouden is eigenlijk net een economie in het klein (okee, vele malen simpeler, maar toch).

Zeker schulden waar veel rente op rust zoals bijvoorbeeld met een creditcard zijn vaak een drama. Maar het is, als je daartoe de mogelijkheid hebt, ook altijd goed om bijvoorbeeld je hypotheek (deels) af te lossen. Beetje saaie kost misschien allemaal maar het geeft wel rust als je je geldzaken een beetje op orde hebt. Er blijven heus nog genoeg andere dingen over om je zorgen over te maken (helaas).

Financieel advies op het synthforum? En het mag ook gewoon open blijven, wat heeft dit nou met de insteek van het forum te maken?

tis gratis en voor niets en vergroot de mogelijkheden om ontspannen muziek te kunnen blijven maken ?
verder is het wel wat muggezifterig mho

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back