Welk workstation moet ik kiezen: Motif, Fantom of Triton LE?

phutjens

Nieuwkomer
Ik overweeg de aanschaf van een workstation, om eindelijk weer eens echt muziek te gaan maken (zoals dat vroeg ook deed, maar dan met een Technics KN 1000 - en later JV 90). Nu in aanvulling op mijn Yamaha P200, waarmee ik hoop een deel van de noten in te kunnen spelen.

Ik neig naar de Motif, maar sta open voor nieuwe invalshoeken.

Ik las op het forum dat de Motif gebruiksonvriendelijk zou zijn, terwijl ik ook hoor dat ik juist fijn werkt. Heeft iemand hier een mening over? Wat zou er bijv. gebruiksonvriendelijk aan zijn?

Hoe is de sequencer van de Motif?

Hoe is de sequencer vd Triton LE. Werkt die ook met patterns?

Motif is erg duur. Vanaf 2100 euro. Is de Fantom een alternatief (1700 euro)? Of de Triton LE (1100 euro)

Of zijn er nog meer opties voor mij:

# 61/76 toetsen
# brede set geluiden (zowel acoutisch als synths)
# Uitgebreide sequencer met pattern mode
# Minimaal 64, liefst 128 polyfoon
# Integratie met de computer moet goed zijn

Tot slot: weet iemand waar ik recensies kan lezen van de Motif (en evt. andere synths)?

Feiten en meningen van harte welkom!!

Pfff ben niet helemaal ''in-to-the-workstations'' maar misschien kun je ze beter zelf aan de tand voelen in de winkel ?

En ik denk dat je voor reviews ff moet kijken op de site's van Future Music,Sound on Sound,Key's enz.enz. (de muziekbladen) (kweet ook nie roep maar wat :confused: )

Oh ja en de Tatatatatatatata daar istie weer
*****ZOEKFUNCTIE***** :kroon:

De sequencer van de Triton KAN met patterns werken. Het is maar net wat je zelf wilt. Ik vind 'm heel erg bruikbaar. Een idee kun je daardoor heel snel vastleggen.

En de sounds, geweldig !

De Triton vind echt uitblinken in pads en strings, hoewel de rest ook erg goed klinkt.

De Motif is weer erg goed in akoestische sounds en blazers.

Het is maar net wat voor sounds je zoekt. Gebruik de zoekfunctie gewoon even voor meer info over de Triton of Motif.

Voor info over de Yamaha Motif (ES) kijk op www.motifator.com

Ik wacht zelf op de Motif ES7, die in september uitkomt. Dit is de opgevoerde versie van de huidige Motif 7 (o.a. 128 stemmig polyfonie, enorm veel RAM en ROM aan geheugen en sounds).

Ik heb onlangs de Triton LE61, de Roland Fantom-S en de Yamaha Motif 7 met elkaar vergeleken. De Yamaha heeft de beste/meest realistische akoestische geluiden (piano/rhodes/strings/orchestral), maar ook erg vette synth geluiden (voor een workstation ;-). De Triton LE blinkt uit in pads/choirs/strings en is leuk voor erbij. Het klavier en de akoestische piano sounds van de Triton LE laten echter te wensen over. Daarom vind ik de Triton LE niet geschikt als enige/hoofd instrument.

De Roland Fantom-S sprak mij in eerste instantie erg aan, omdat de sounds me erg bekend in de oren klonken (ik heb nu een XP-80). De sound van Roland is echter niet zo vet en dynamisch als die van Korg en Yamaha. De Yamaha klinkt het meest open met het helderste hoog. De Roland klinkt warm, maar mist iets in het hoog en het geluid smeert eerder dicht. Aangezien ik al een XP-80 heb, vind ik het niet de moeite waard om nog een Roland te kopen, die net iets beter klinkt dan de XP-80 (die ik erbij blijf gebruiken).

Als je goedkoop een Motif wilt, zou ik tot september/oktober wachten, aangezien de niewe Motif ES dan uitkomt en het aanbod van de huidige serie Motifs op de tweedehandse markt dan groot zal zijn.

Origineel geplaatst door Candyman
Voor info over de Yamaha Motif (ES) kijk op www.motifator.com

Ik wacht zelf op de Motif ES7, die in september uitkomt. Dit is de opgevoerde versie van de huidige Motif 7 (o.a. 128 stemmig polyfonie, enorm veel RAM en ROM aan geheugen en sounds).

Ik heb onlangs de Triton LE61, de Roland Fantom-S en de Yamaha Motif 7 met elkaar vergeleken. De Yamaha heeft de beste/meest realistische akoestische geluiden (piano/rhodes/strings/orchestral), maar ook erg vette synth geluiden (voor een workstation ;-). De Triton LE blinkt uit in pads/choirs/strings en is leuk voor erbij. Het klavier en de akoestische piano sounds van de Triton LE laten echter te wensen over. Daarom vind ik de Triton LE niet geschikt als enige/hoofd instrument.

De Roland Fantom-S sprak mij in eerste instantie erg aan, omdat de sounds me erg bekend in de oren klonken (ik heb nu een XP-80). De sound van Roland is echter niet zo vet en dynamisch als die van Korg en Yamaha. De Yamaha klinkt het meest open met het helderste hoog. De Roland klinkt warm, maar mist iets in het hoog en het geluid smeert eerder dicht. Aangezien ik al een XP-80 heb, vind ik het niet de moeite waard om nog een Roland te kopen, die net iets beter klinkt dan de XP-80 (die ik erbij blijf gebruiken).

Als je goedkoop een Motif wilt, zou ik tot september/oktober wachten, aangezien de niewe Motif ES dan uitkomt en het aanbod van de huidige serie Motifs op de tweedehandse markt dan groot zal zijn.

Volledig mee eens!!!

Gewoon heel veel dubbelfris drinken en dan komt die gast ook op jouw schouder zitten en verteld je wat je moet doen. ;)

Origineel geplaatst door fuse
Gewoon heel veel dubbelfris drinken en dan komt die gast ook op jouw schouder zitten en verteld je wat je moet doen. ;)

ja dan gaat ie die workstations 1 voor 1 zoenen

Dank voor jullie input!!

NATUURLIJK ga ik ze luisteren, dat spreekt voor zich. Motif en Triton heb ik ook al geluisterd. 'T is alleen dat niet alles in zo'n half uurtje luisteren goed naar voren komt. En gebruiksvriendelijkheid en functies van de sequencer zijn lastig testen als je er nog weinig kaas van gegeten hebt.

Zijn er Motif gebruikers die iets kunnen roepen over het gemak danwel ongemak van de Motif en met name zijn sequencer en het werken met patterns?

Wel een goeie reclame trouwens die DubbelFriss (integenstelling tot 'All alone Applesby?")!! Heeft verder weinig met het onderwerp te maken, maar toe maar weer...

Origineel geplaatst door pimpelpizz
www.harmony-central.com voor reviews.

maar bij HC is het probleem dat je het meeste toch wel met een korrel zout of 5 moet nemen hoor... tenminste, zo is het altijd bij het gitaarspul. troep wordt de hemel ingeprezen e.d. ...

En trouwens, als je toch al een P200 hebt (en dus een goed klavier), waarom neem je dan geen rack versie van een synth?

Ik heb inderdaad een rackversie (Motif...) overwogen om dan vervolgens veel met de computer te doen. Of evt. een synth zonder poespas.

Maar, na lange overwegingen, lijkt het me toch sneller en creatiever om te werken met 1 apparaat en pas op het einde e.e.a. naar de PC te sturen om er later een cd-tje van te bakken. Ik ben een beetje bang dat werken met de PC de creativeit niet ten goede komt en dat ik er met die ingewikkelde software niet goed uit kom en daarbij, mijn PC voldoet ook niet helemaal (heb wel laatst een geluidskaart - DMX 6Fire van Terratec - aangeschaft, maar deze werkt (nog?) niet helemaal naar behoren).

Nadeel van werken met de sequencer van een workstation lijkt me dan weer dat het scherm zo klein is, en dat altijd commando's gebruikt moeten worden i.p.v. een muis. Maar hier heb ik niet zo'n ervaring mee, dus als iemand met een Motif (of soortgelijk workstation) kan vertellen of dit sequencen goed werkt met de Motif, graag!!

Hey geinig.... Candyman en Ic3gl0vE...Rectifier hier :okdan:

Zijn we verdwaald??? :dubbel:

Enfin, ik ben bezig met een Triton. Deal is bijna rond *D

Later

Hey Rectifier :)

Ik ben niet verdwaald hoor. Eigenlijk ben ik meer een toetsenist die verdwaalde en in de gitaarwereld terecht kwam. Nu zit ik midden in beide :)

Ik ben eerlijk gezegd begonnen met een workstation en had er naderhand toch spijt van. De sequencer + andere fratsen gebruik ik nooit en b.v. sampling + bewerking van samples kun je beter met een soft of hard sampler. Nu ben ik helemaal gewend aan cubase sx en kan qua creativiteit daar sneller mee werken dan op een pielig workstation schermpje. Indien ik de tijd zou kunnen terug draaien zou ik alleen rack synths of synth modules kopen, misschien in combinatie met een uitgebreide vrij programmeerbare midi controller.

Het probleem dat anti-Yamahamensen hebben met Yamaha workstations zijn de veelvuldige menu's en de veelvuldige keystrokes die je moet aanwenden om iets te bereiken. Volgens mij is dit gewoon een eigenschap van een workstation en is IMO geen criterium om Yamaha of welk merk dan ook af te kraken. Triton, Motif, Fantom ... het zijn allemaal toestellen die erg veel kunnen en daardoor complex zijn. :confused:

Ik zou je aanraden om te wachten op de Motif ES-serie (hogere polyfonie, meer ROM, meer RAM, meer effecten, meer ... meer ..., zoals al werd gezegd. De Motifs kunnen ook aparte synthesizerkaarten (max. 3) bevatten. Deze kaarten zijn volledige synthesizers op zich (dus geen ROM-banken). Ze hebben een synthengine en aparte effecten aan boord en belaten de Motif dus niet. Zo heb je Virtual Acoustics, Analog Modelling, FM, Drumsounds, Percussionsounds, GM of Piano multisamples ter beschikking.

Of anders moet je eens horen naar een Roland XV5080. Deze heeft wel geen sequencer, maar wel goeie effecten, 128 stemmen polyfonie en een grote verzameling geluiden in ROM of 8 ROM expansion slots.
Of eventueel de Fantom of Fantom-S (= Fantom met sampling option). Deze series hebben wel 'maar' 62 stemmen polyfonie.

Harmony Central is inderdaad een goede referentie alhoewel de meningen soms nogal gekleurd zijn door emoties ;)

Tsja, vandaag heb ik weer flink wat synths geprobeerd.

De Triton LE is afgevallen. Sounds en effecten vond ik minder dan bij de Fantom en de Motif. Da's jammer want hij schijnt wel gebruikersvriendelijker te zijn. Iemand een idee of de sounds van de Triton (of Triton Studio) beter zijn dan de LE?

Fantom klinkt beter dan ik had verwacht. Motif klinkt sowieso goed. Nog ben ik niet uit hoe voor beide synths de sequencer (met name de pattern mode) werkt en zelfs verkopers konden me dat niet vertellen ("je denkt toch niet dat ik van alle synths de sequencer kan bedienen??").

Is de polyfonie van de Fantom eigenlijk uitbreidbaar?

Nu zit ik ook nog even (vluchtig?) aan Kurzweil te denken. Is de K2600X een goed workstation? De prijs is wel debiel hoog, maar bij Kurzweil verwacht ik goede piano's en wellicht kan ik dan mijn Yamaha P200 weg doen. Iemand een idee hoe goed de piano hiervan is? Die van de Fantom, Motif, S90 (zelfs met PLG 150-pianobord) vond ik niet goed in vergelijk met mijn P200. En is Kurzweil goed te bedienen? En is die polyfonie ('True 48 polyphony') niet wat weinig? Of werkt die zogenaamde true polyfonie anders dan bij Yamaha en Roland?

Hoop dat iemand me wat meer kan vertellen...

Origineel geplaatst door phutjens
Tsja, vandaag heb ik weer flink wat synths geprobeerd.

De Triton LE is afgevallen. Sounds en effecten vond ik minder dan bij de Fantom en de Motif. Da's jammer want hij schijnt wel gebruikersvriendelijker te zijn. Iemand een idee of de sounds van de Triton (of Triton Studio) beter zijn dan de LE?

De korg is zeker de meest gebruikersvriendelijke van alle merken, de manier waarop de sequencer werkt totaan het editen van sounds is vele malen simpeler dan op b.v. de Yamaha Motif.

Wat de geluiden betreft, alle triton modellen, LE, Studio, Karma etc. hebben de dezelfde 16Mb ROM chip voor sounds, dat heeft ook weer als geweldig voordeel dat er enorm veel (gratis) sounds te verkrijgen zijn via internet vanwege de gigantische userbase. De Triton LE heeft echter slechts 1 insert effect + 2 master fx (chorus reverb), de Triton Worstation/Studio/Karma heeft 5 insert FX welke je kan chainen, dus totaal kun je 7 effecten in een enkele patch gebruiken (denk aan phaser + compressor + flanger + reverb op een pad of synth lead) dat maakt de sound vele malen voller en beter. De Triton Studio en de Tritonpro hebben beide de Concert Grand Expansion on board, dus de pianos, nogal belaberd in andere modellen klinken dan stukken beter.

Fantom klinkt beter dan ik had verwacht. Motif klinkt sowieso goed. Nog ben ik niet uit hoe voor beide synths de sequencer (met name de pattern mode) werkt en zelfs verkopers konden me dat niet vertellen ("je denkt toch niet dat ik van alle synths de sequencer kan bedienen??").

[

Fantom zou ik je als laatste willen adviseren, denk dat de meeste het wel met me eens zijn dat Triton en Motif de betere synths zijn. Beide sequencers werken ok, maar ik ben het met andere posters eens dat er niets boven cubase gaat, voor optredens vind ik toch Korg nog altijd de meest gebruikersvriendelijke, simpel midi filetje inladen in je floppy drive en spelen maar. Het aansturen van midi out op diverse kanalen is veel beter en efficienter in te stellen op de Triton/Karma serie.

Nu zit ik ook nog even (vluchtig?) aan Kurzweil te denken. Is de K2600X een goed workstation? De prijs is wel debiel hoog, maar bij Kurzweil verwacht ik goede piano's en wellicht kan ik dan mijn Yamaha P200 weg doen. Iemand een idee hoe goed de piano hiervan is? Die van de Fantom, Motif, S90 (zelfs met PLG 150-pianobord) vond ik niet goed in vergelijk met mijn P200. En is Kurzweil goed te bedienen? En is die polyfonie ('True 48 polyphony') niet wat weinig? Of werkt die zogenaamde true polyfonie anders dan bij Yamaha en Roland?

Hoop dat iemand me wat meer kan vertellen...

Kurzweil aaaah nou word het interessant, zelf ga ik deze week met een vriend (prof. DJ) van me bij een studio inclusief kurzweil freak op bezoek, omdat wij nog steeds niet overtuigd zijn en hij het wil proberen. Wij hebben nml. het idee dat kurzweil een beetje vergane glorie is, 5 a 10 jaar geleden waren ze de creme de la creme, maar je ziet ze bijna nergens meer, behalve op marktplaats. Nog Feedback nog peter verspuij heeft ze in het assortiment, en dat zegt al weer wat. Over Kurzweil word altijd lovend gesproken, maar vaak door wat oudere doorgewinterde muzikanten, dezelfde die je vertellen dat een Atari ST beter werkt met cubase dan jou PC. Ze krijgen ook niet de beste recenties op harmonycentral.com, mensen verwachten er schijnbaar toch vaak teveel van. De prijs is VEELSTE hoog, ook is de userbase vrij klein, je kan vergeten om er veel software of tools voor te vinden. Ze schijnen ook bizar ingewikkeld te zijn en ongebruikersvriendelijk. Maar zoals ik al zei, eind van de week kan ik er wellicht een beter oordeel over geven.

Oh ja en vergeet softsamplers, leuk voor drumloopjes, maar haalt het niet bij een workstation of hardsampler eerdat er een softsampler komt die een 4 voudige multitimbrale sample met 7 insert effects kan genereren in 64 polyphonie zijn we alweer wat jaartjes en processorgeneraties verder. Het voordeel van een sampler in je workstation is dat je dezelfde synthese engine kan gebruiken voor het editen van je samples.

(mijn) Conclusie
Als ik jou was zou ik je P200 niet wegdoen en er een 61-key workstation bij nemen. Ga je puur voor sound en een goeie sampler, dan zou de motif serie een geweldige optie zijn, je kan wachten op de ES, of voor de nu al goedkoper wordende Motif 6 gaan. De Motif set steekt toch qua geluid overal boven uit met zijn 80 mb rom. Later zou je altijd nog kunnen denken aan een triton rack, wat je alsnog de korg biblotheek aan sounds geeft. Wat pianos aangaat, denk ik niet dat noodzakelijkerwijs een kurzweil of b.v. clavia nordlead electro een beter sound geeft dan een P200, P90/250 of een S90. Piano sounds zijn trouwens vreselijk subjectief en wat de één geweldig vind, vind de ander niks, en je geeft zelf al aan tevreden te zijn met je P200 sound. Succes in je keuze...

Laatst gewijzigd:
Hoi Shappy,

Dank voor je uitgebreide input!

Tjsa, ik las ook de twijfelachtige recensies van de Kurz op HC. Niet best, op de sound na dan. Maar ben erg benieuwd naar je opinie als 'm getest hebt.

En Cubase: ja, daar heb ik ook nog even aan gedacht. Zou dan een Motif rack of XV 5050 kopen. Maar mijn computer trekt dat niet echt, en belangrijker, ik heb het idee dat dat lastiger en minder intuitief ewrken is dan met een workstation. Minder betrouwbaar, te veel features, lastig aansluiten en in werking te krijgen, software en hardware problemen (bijv. met de geluidskaart - heb net een DMX 6Fire aangeschaft - wat volgens mij niet echt gaat werken...).

Over de Fantom hoor ik i.d.d. minder postieve geluiden dan de Motif, maar weet niet of dat in mijn geval ook minder positief zou zijn. Ik denk geen sampler te gebruiken en vind de uitbreidbaarheid van de Fantom voldoende. Zijn er dan nog punten waar de Motif de Fantom 'verslaat'? Sound vind ik te subjectief, dat kan ik toch het best zelf beluisteren, maar andere argumenten zijn welkom!

Back