Origineel geplaatst door phutjens
Tsja, vandaag heb ik weer flink wat synths geprobeerd.
De Triton LE is afgevallen. Sounds en effecten vond ik minder dan bij de Fantom en de Motif. Da's jammer want hij schijnt wel gebruikersvriendelijker te zijn. Iemand een idee of de sounds van de Triton (of Triton Studio) beter zijn dan de LE?
De korg is zeker de meest gebruikersvriendelijke van alle merken, de manier waarop de sequencer werkt totaan het editen van sounds is vele malen simpeler dan op b.v. de Yamaha Motif.
Wat de geluiden betreft, alle triton modellen, LE, Studio, Karma etc. hebben de dezelfde 16Mb ROM chip voor sounds, dat heeft ook weer als geweldig voordeel dat er enorm veel (gratis) sounds te verkrijgen zijn via internet vanwege de gigantische userbase. De Triton LE heeft echter slechts 1 insert effect + 2 master fx (chorus reverb), de Triton Worstation/Studio/Karma heeft 5 insert FX welke je kan chainen, dus totaal kun je 7 effecten in een enkele patch gebruiken (denk aan phaser + compressor + flanger + reverb op een pad of synth lead) dat maakt de sound vele malen voller en beter. De Triton Studio en de Tritonpro hebben beide de Concert Grand Expansion on board, dus de pianos, nogal belaberd in andere modellen klinken dan stukken beter.
Fantom klinkt beter dan ik had verwacht. Motif klinkt sowieso goed. Nog ben ik niet uit hoe voor beide synths de sequencer (met name de pattern mode) werkt en zelfs verkopers konden me dat niet vertellen ("je denkt toch niet dat ik van alle synths de sequencer kan bedienen??").
[
Fantom zou ik je als laatste willen adviseren, denk dat de meeste het wel met me eens zijn dat Triton en Motif de betere synths zijn. Beide sequencers werken ok, maar ik ben het met andere posters eens dat er niets boven cubase gaat, voor optredens vind ik toch Korg nog altijd de meest gebruikersvriendelijke, simpel midi filetje inladen in je floppy drive en spelen maar. Het aansturen van midi out op diverse kanalen is veel beter en efficienter in te stellen op de Triton/Karma serie.
Nu zit ik ook nog even (vluchtig?) aan Kurzweil te denken. Is de K2600X een goed workstation? De prijs is wel debiel hoog, maar bij Kurzweil verwacht ik goede piano's en wellicht kan ik dan mijn Yamaha P200 weg doen. Iemand een idee hoe goed de piano hiervan is? Die van de Fantom, Motif, S90 (zelfs met PLG 150-pianobord) vond ik niet goed in vergelijk met mijn P200. En is Kurzweil goed te bedienen? En is die polyfonie ('True 48 polyphony') niet wat weinig? Of werkt die zogenaamde true polyfonie anders dan bij Yamaha en Roland?
Hoop dat iemand me wat meer kan vertellen...
Kurzweil aaaah nou word het interessant, zelf ga ik deze week met een vriend (prof. DJ) van me bij een studio inclusief kurzweil freak op bezoek, omdat wij nog steeds niet overtuigd zijn en hij het wil proberen. Wij hebben nml. het idee dat kurzweil een beetje vergane glorie is, 5 a 10 jaar geleden waren ze de creme de la creme, maar je ziet ze bijna nergens meer, behalve op marktplaats. Nog Feedback nog peter verspuij heeft ze in het assortiment, en dat zegt al weer wat. Over Kurzweil word altijd lovend gesproken, maar vaak door wat oudere doorgewinterde muzikanten, dezelfde die je vertellen dat een Atari ST beter werkt met cubase dan jou PC. Ze krijgen ook niet de beste recenties op harmonycentral.com, mensen verwachten er schijnbaar toch vaak teveel van. De prijs is VEELSTE hoog, ook is de userbase vrij klein, je kan vergeten om er veel software of tools voor te vinden. Ze schijnen ook bizar ingewikkeld te zijn en ongebruikersvriendelijk. Maar zoals ik al zei, eind van de week kan ik er wellicht een beter oordeel over geven.
Oh ja en vergeet softsamplers, leuk voor drumloopjes, maar haalt het niet bij een workstation of hardsampler eerdat er een softsampler komt die een 4 voudige multitimbrale sample met 7 insert effects kan genereren in 64 polyphonie zijn we alweer wat jaartjes en processorgeneraties verder. Het voordeel van een sampler in je workstation is dat je dezelfde synthese engine kan gebruiken voor het editen van je samples.
(mijn) Conclusie
Als ik jou was zou ik je P200 niet wegdoen en er een 61-key workstation bij nemen. Ga je puur voor sound en een goeie sampler, dan zou de motif serie een geweldige optie zijn, je kan wachten op de ES, of voor de nu al goedkoper wordende Motif 6 gaan. De Motif set steekt toch qua geluid overal boven uit met zijn 80 mb rom. Later zou je altijd nog kunnen denken aan een triton rack, wat je alsnog de korg biblotheek aan sounds geeft. Wat pianos aangaat, denk ik niet dat noodzakelijkerwijs een kurzweil of b.v. clavia nordlead electro een beter sound geeft dan een P200, P90/250 of een S90. Piano sounds zijn trouwens vreselijk subjectief en wat de één geweldig vind, vind de ander niks, en je geeft zelf al aan tevreden te zijn met je P200 sound. Succes in je keuze...