Nord Electro 4d gekocht..maar welke monitor boxen?

tBone

Nieuwkomer
Hi mensen,
Zoals ik bij m'n voorstelrondje al aangaf had ik me aangemeld op dit forum om me te oriënteren op een nieuw keyboard. Dat is gelukt, sinds een dag de trotse bezitter van een Nord Electro 4d:mega:
Ik dacht deze thuis voor de komende tijd wel aan te kunnen sluiten op m'n yamaha recieven, maar er zit een delay in. Vervelend en ook een beetje raar, maar zo'n ding is er ook niet echt voor bedoeld natuurlijk. Dus dan maar meteen eigen monitorspeaker(s) denk ik. Ik heb daar geen verstand van, kunnen jullie me helpen? Waar moet ik op letten, hebben jullie ervaring welke goed passen bij de nord? Ik wil spelen! =(

Alvast bedankt voor jullie hulp, wordt gewaardeerd:halleluja

Ciao,
Timo

Is het een 5.1 receiver? Want daar kun je delay per speaker instellen. Voor de rest zou 't geen probleem moeten zijn om die te gebruiken, als je 't zaakje tenminste niet overstuurt.

Dit is een ontzettend open vraag, dus laten we het aantal mogelijkheden eens snel terugbrengen.

Wat is je absolute maximumbudget in euro's? Dus niet "niet te duur" - 500? 1000? Minder? Meer?
Wil je de speakers alleen thuis gebruiken om naar je Nord te luisteren (m.a.w. je hoeft ze niet mee te sleuren op 't podium)
Hoe groot is de ruimte waar je ze wil gebruiken?

KRK speakers zijn altijd wel budget-bewuste keuzes. In tegenstelling tot reguliere speakers die op een stereo zitten zijn monitors vaak actief - de versterker zit er dus ingebouwd. Dat weegt dus wat meer.

Dank voor je snelle reactie! Het is idd een 5.1 reciever en nu je het erover hebt weet ik dat je de delay in kunt stellen. Het leek echter wel of ie het ook niet trok als ik snel speelde, maar eerst maar eens de delay uitzoeken.

Je hebt gelijk, m'n vraag is niet erg concreet. M'n budget is tussen de 500-750 en tzt wil ik er ook mee het podium op. Voor thuis hoeft het niet heel hard te gaan ( gehorig) maar moet wel te horen zijn in een band tijdens t spelen. Ik ga eerder voor zuiver, puur dan voor hard en vol geluid.

Er zijn verschillende schalen beschikbaar.

Voor optreden is het sowieso aan te raden om de installatie van de venue zelf te gebruiken.

Zit je ergens op een markt of zo, dan kom je al gauw aan een PA-systeem, niet echt meer een monitor. Dat werkt thuis echter weer wat minder goed.

Nog kleiner dan dat is een keyboard-amp; die werkt overal wel, inclusief thuis. Zie http://www.roland.com/amp/keyboard/

Maar - dan zit je niet echt meer met monitors zoals er hier vaak over wordt gepraat. Je gaat ook geen setje actieve studiomonitors meenemen naar een optreden; die kunnen niet zo goed tegen een stootje (en de lak is vaak mooi afgewerkt dus zit je de hele tijd tegen beschadigingen aan te kijken.

Elke speaker heeft z'n grenzen en karakter. Op het podium spelen is vrijwel altijd een compromis en je krijgt er nooit de soort zuiverheid die je in een goed ingerichte studio hebt.

Receivers doen doorgaans dusdanig veel processing dat er in de DSP delays onstaan. En omdat ze niet geacht worden real-time te werken, doet men ook weinig moeite ze zover te krijgen (processing kwaliteit over snelheid). Zeker als je dingen als Audyssey aan hebt staan.

Je zou wel kunnen kijken of hij een soort "direct mode" heeft, waarbij het signaal buiten de DSP's om gaat.

Thanks, ik heb inderdaad ontdekt dat er een direct mode op m'n receiver zit. Werkt prima! Voor nu nog een koptelefoon kopen en ik zie wel wat ik doe als ik weer in n band speel. Goeie tips allen, nogmaals dank!

Back