juno 106 upgrade

Hoelang duurt het weken ongeveer?
Dacht dat ik na iets van 1 dag de eerste stukjes eraf kon halen. Dan weer een dag en dan ging het meeste er wel af.. de aceton het werk laten doen.. :)

vooral de kater vond ik minder.. volgende voice maar eens met bandenplak lijm proberen :eureka:
That's the solution :okdan::D

Laatst gewijzigd:
het is leuk dat de aceton methode voor een hoop mensen schijnt te werken.

ik durf alleen geen klanten met een synth die met aceton bewerkt is terug het podium op te sturen met de mededeling, misschien blijft hij nu wel heel.....

ik koop gewoon d´naab chippies, die blijven zeker weten gewoon in ieder geval 10 jaar heel.....:D

:mega:

het is leuk dat de aceton methode voor een hoop mensen schijnt te werken.

ik durf alleen geen klanten met een synth die met aceton bewerkt is terug het podium op te sturen met de mededeling, misschien blijft hij nu wel heel.....

ik koop gewoon d´naab chippies, die blijven zeker weten gewoon in ieder geval 10 jaar heel.....:D

Eensch!
Ik heb Jurgens stukke chippies hier en daar ga ik wel een aceton testje mee doen maar dat is voor 'the sake of science' :)

Had er in eerste instantie ook geen hoge verwachtingen van.. zeker niet profi misschien maar het werkt wel..
De eerste chip die ik deed lekte behoorlijk. De rest die ik later heb gedaan was iets minder erg.. maar allen weer muisstil.. (op wat chorus ruis na dan :))
Maar misschien heb ik dan geluk gehad? :D

That's the solution :okdan::D
:D

het is overigens wel aan te raden om de bordjes na het aceton bad geruime tijd te laten uitdampen voordat je ze terug plaatst, ik las ergens op dit forum dat de aceton dampen andere componenten kunnen aantasten.. bij die van mij was de lucht na een dag of 4 wel weg

:)

Zoiets heb ik ook gelezen.. heb de mijne toen het bleek te werken gewoon een week ofzo met de bovenkant open laten uitdampen..

@Dnaab136

Jouw stelling dat de Naab's nooit meer eruit hoeven deel ik niet. Dat moet de tijd nog maar uitwijzen en 10 jaar is niets als je ziet wat er allemaal kapot gaat aan chips in synths van 30 jaar geleden of meer.

Er is een zeer groot verschil tussen iets dat zo goedkoop mogelijk gemaakt wordt en iets dat zo goed mogelijk gemaakt wordt. Aangezien er nog geen enkele defect gegaan is, kan ik zelfs nog geen statistisch model opmaken dat de uiteindelijke levensduur voorspeld.

De acheton methode:

Een 100% objectieve mening heb ik er uiteraard niet over maar heb er volgende bedenkingen bij:
Allemaal goed en wel als je zelf wil prutsen aan je juno en niet geeft om betrouwbaarheid, maar beschouw het als je reinste oplichterij om hiervoor geld aan te rekenen als 'herstelling'. De epoxy coating op hybrid circuits is er niet zomaar. De gezeefdrukte thick film is zeer fragiel en omgevingsgevoellig. Dit blijkt ook uit het groot aantal klanten dat bij mij terecht komt na gefaalde aceton chips.

@Dnaab,

Dat is een helder antwoord aangaande de aceton-methode.
Een laagje soldeerlak er overheen wellicht?
Ik ben het overigens met je eens dat alle voices vervangen door Naab's wel het meest betrouwbaar zal zijn. Als de klant echter voor een goedkopere oplossing wil gaan heb ik daar geen moeite mee.

Heb al een keer een voice laten vervangen door een Dnaab versie. Nu is voice2 ook stil/ruisig, ga em maar eens in een badje leggen en anders als nog (of allemaal) vervangen door een Dnaab versie.

Het 'gekke' is dat die coating van de VCF/VCA hybrids wel een probleem geven maar niet bij waveform hybrids.
Tot nu toe heb ik bij de hybrids waar ik de coating vanaf heb gehaald geen enkele slechte soldeerverbinding kunnen ontdekken. Mij is het nog niet duidelijk wat er precies fout gaat met de coating. Dat het het gevolg is van de warmte-ontwikkeling wel.

Zooo, hier ben ik weer.

Inmiddels weer heel wat 80017A hybriden eruit gesoldeerd en de acteton behandeling gegeven.

Ik heb de desoldeermethode van Dnaab eens uit geprobeerd: mijn hemel! Dat is stressvolle job maar hij is wel ranzendsnel. In 11 minuten had ik er 6 voices uit en drie DCO's. Dat is wel wat anders dan 20 minuten met de desoldeerpistool en met litzedraad napielen PER hybride.

Wel is het van groot belang dat je niet gaat zitten trekken (dat deed deze eigenwijze lul natuurlijk wel de eerste keer) want dan ben je ver van huis.
Ik heb geteld: 9 keer op en neer gaan (9x heen en 9x terug)) met de soldeerpunt met veel tin eraan en de chip valt er vanzelf uit zoals Dnaam zei

De hybrids worden bloedheet. Het was voor mij de vraag of die nadat ze de acteton behandeling hadden gehad het nog wel zouden doen.
Een tester gemaakt ervoor (zie foto). Ja hoor, ze doen het nog.

Wat ik nu doe is ze in een IC socket strip steken (gedraaide contacten), de pootjes van de hybride aan de strip solderen en de pootjes van de hybride aan de hybridekant hersolderen. Vervolgens gaat er een afdeklak (soldeerlak) overheen.

Dan gaan ze een de tester in om te zien of ze het uithouden voor een paar uur. Als dat het geval is, dan beschouw ik ze gewoon als goed. Ik heb en leuke sweep met een tweetal generatoren gemaakt die zowel de resonancy, de filtersweep en een VCA tremolo laten horen.

Het was mij opgevallen dat met name de pootjes aan de hybride kant erg zwak zijn gesoldeerd. Soms zat er beweging in. Met het hersolderen (met hele fijne punt) denk ik dat het raadsel van de storende / falende hybride is opgelost.

We zijn nu een jaar verder en ik heb nog geen rapportage gehad van falende voices die ik heb behandeld.

Attachments

• Sam_2386.jpg
    Sam_2386.jpg
    69,9 KB · Bekeken: 81
Aceton behandeling heb ik ook meermaals met succes uitgevoerd, idd iedere chip per nummer in een potje en geduld hebben

Als ze een maal schoon zijn en weer 100% werken een lakje geven zodat ze beschermd zijn
Ik plaats ze altijd terug in headers met gedraaide contacten

Als desoldeer tip kan ik meegeven een hele goed automatisch desoldeerstation (weller)

Of no clean flux met lage temperatuur tin, hiermee verwijder ik ook smd ic's(bijv 128 pins of hoger)
Deze flux is ook ideaal om dezelfde ( nieuwe) ic's weer terug te solderen binnen een paar minuten

Back