@marcmarc
>> Wat het verwijderen van 80017A chips (origineel of de mijne) betreft:
>> de beste truc is om een pak extra soldeer toe te voegen zodat alle pinnen samen in een blubber soldeer zitten.
>> Gebruik hiervoor een hoog vermogen soldeerbout (min 50W). Door dan over en weer te bewegen langs die blubber soldeer,
>> tot die helemaal vloeibaar is, maak je alle pinnen ineens los en kan je de 80017A chips er zonder moeite uittrekken.
>Dit doe ik als het board niet heel hoeft te blijven maar, bij de Juno 106 vind ik daar de soldeer->eilandtjes en printbaantje
>te fragiel voor. Ik boek een prima resultaat met mijn desoldeerpistool en wat litzedraad.
Geloof me vrij, ik spreek over ervaring met over de 100 juno's. Die eilandjes en baantjes kunnen heel wat warmte hebben, maar absoluut geen kracht. Als die blubber warm genoeg is vallen die chips er bijna letterlijk vanzelf uit. Met litze en desoldeerpistool moet je er altijd nog wat aan wringen en doen om ze effectief los te krijgen. Na een paar keer desolderen komen de doormetaliseringsbuisjes en of printbaantjes los.
>> Wat het gebruik van connectors betreft: Slecht idee,
>> Althans niet om op die manier te gebruiken. Door trillingen ( bass, road, stage,...) wippen de chips
>> er na een tijdje uit of ontwikkelen er zich contactproblemen.
>Als je beiden strips met elkaar fixeert met wat druppels uit een lijmpistool heb ik daar wel >vertrouwen in.
>Natuurlijk is het direct solderen altijd betrouwbaarder - mee eens.
Google 'cantilever beam vibration modes' en kijk dan hoe die connectoren gemaakt zijn. lijmpistool lijm houd dit niet tegen. Enkel een mechanische support die de bovenkant van die chips zou fixeren zou dit verhelpen.
>Voor 'het probleem' van die headerstrip op de NAAB, die ternauwernood in de gaatjes past, is het >wellicht mogelijk
>een alternatieve (vergulde) dunnere male-male header te gebruiken.
>Als die dan direct op het JUNO board gesoldeerd wordt, is die er net zo 'makkelijk' weer uit te >solderen als de originele chip.
Indien het soldeer goed verwijderd is uit die gaatjes passen ze perfect. Dunnere turned-pin headers zijn geen goed idee*. Die gaatjes zijn er te groot voor en dit vraagt om schots en scheve chips + onvolledige wetting. Verder is dit een non-issue, want eens geïnstalleerd dienen ze niet meer verwijderd te worden.
*enkel bij 1 bepaalde productie run van de MKS-7 is dit aan te raden. Bij deze zijn die gaatjes effectief te klein.