juno 106 upgrade

:okdan: gents bedankt voor de extra uitleg en tips voor (de)solderen van de naab's

Oorspronkelijk geplaatst door dj_bomber Bekijk bericht
De daarmee perfect controleerbare uniso op de 106 is wel erg fijn ja
Ik heb de originele unison mode van de Juno nooit mooi gevonden: te perfect, levenloos, koud...

JurgeN

Standaard is het niet instelbaar en ben je afhankelijk van de inregeling van de stemmen hoe dat klinkt en dat verschilt dus per Juno-106. :engel:

nou, dat is maar een heel klein beetje waar....

de dco´s van de juno´s zitten ramvast qua stemming, dus ze zullen zeer waarschijnlijk allemaal hetzelfde klinken.

:koffie:

Inderdaad de dco's zitten ram vast, maar ik heb me anders altijd afgevraagd hoe die standaard 106 uniso mode precies werkt? Doet ie uberhaupt dan iets met de dco's (ont)stemming onder de 6 stemmen ten opzichte van elkaar of maakt ie dan gewoon een 6-chord op de monofone noot? Als de vcf/vca afstemming en de staat van de stemmen beroerd is klinkt uniso als geheel er ook niet echt frisser op is mijn ervaring. :D

Ik heb de originele unison mode van de Juno nooit mooi gevonden: te perfect, levenloos, koud...
Vergeleken met de 106 Unison mode klinkt de Poly-61 warm en levendig als er stemmen gestapeld worden.
Zelfs de square wave klinkt wat cleaner op de 106 (maar niet onprettig; een goede
geluidsdruk in de basoctaven . . . kan de prophet '08 in de verste verte niet aan tippen!)

PICT0269.jpg

Attachments

• PICT0269.jpg
    PICT0269.jpg
    65,8 KB · Bekeken: 67
@marcmarc

>> Wat het verwijderen van 80017A chips (origineel of de mijne) betreft:
>> de beste truc is om een pak extra soldeer toe te voegen zodat alle pinnen samen in een blubber soldeer zitten.
>> Gebruik hiervoor een hoog vermogen soldeerbout (min 50W). Door dan over en weer te bewegen langs die blubber soldeer,
>> tot die helemaal vloeibaar is, maak je alle pinnen ineens los en kan je de 80017A chips er zonder moeite uittrekken.

>Dit doe ik als het board niet heel hoeft te blijven maar, bij de Juno 106 vind ik daar de soldeer->eilandtjes en printbaantje
>te fragiel voor. Ik boek een prima resultaat met mijn desoldeerpistool en wat litzedraad.

Geloof me vrij, ik spreek over ervaring met over de 100 juno's. Die eilandjes en baantjes kunnen heel wat warmte hebben, maar absoluut geen kracht. Als die blubber warm genoeg is vallen die chips er bijna letterlijk vanzelf uit. Met litze en desoldeerpistool moet je er altijd nog wat aan wringen en doen om ze effectief los te krijgen. Na een paar keer desolderen komen de doormetaliseringsbuisjes en of printbaantjes los.

>> Wat het gebruik van connectors betreft: Slecht idee,
>> Althans niet om op die manier te gebruiken. Door trillingen ( bass, road, stage,...) wippen de chips
>> er na een tijdje uit of ontwikkelen er zich contactproblemen.

>Als je beiden strips met elkaar fixeert met wat druppels uit een lijmpistool heb ik daar wel >vertrouwen in.
>Natuurlijk is het direct solderen altijd betrouwbaarder - mee eens.

Google 'cantilever beam vibration modes' en kijk dan hoe die connectoren gemaakt zijn. lijmpistool lijm houd dit niet tegen. Enkel een mechanische support die de bovenkant van die chips zou fixeren zou dit verhelpen.

>Voor 'het probleem' van die headerstrip op de NAAB, die ternauwernood in de gaatjes past, is het >wellicht mogelijk
>een alternatieve (vergulde) dunnere male-male header te gebruiken.
>Als die dan direct op het JUNO board gesoldeerd wordt, is die er net zo 'makkelijk' weer uit te >solderen als de originele chip.

Indien het soldeer goed verwijderd is uit die gaatjes passen ze perfect. Dunnere turned-pin headers zijn geen goed idee*. Die gaatjes zijn er te groot voor en dit vraagt om schots en scheve chips + onvolledige wetting. Verder is dit een non-issue, want eens geïnstalleerd dienen ze niet meer verwijderd te worden.

*enkel bij 1 bepaalde productie run van de MKS-7 is dit aan te raden. Bij deze zijn die gaatjes effectief te klein.

@Dnaab136

De blubber-methode is niet nieuw voor me maar ik achtte het voor de Juno-106 te riskant.
Ik zal die blubber-methode eens uit proberen erop. Ik geloof je zeker op je ervaring.

Schots en scheve chips bij smallere ronde headerpins is een kwestie van kunde bij het er in solderen.
De ronde smallere headerstrips die ik veel gebruikt hebt, kennen een smalle en een wat dikkere kant. De dikkere kant past mooi in de Juno 106 gaatjes. De wetting hiervan lijkt me in deze meer een theoretisch dan een werkelijk probleem.

Jouw stelling dat de Naab's nooit meer eruit hoeven deel ik niet. Dat moet de tijd nog maar uitwijzen en 10 jaar is niets als je ziet wat er allemaal kapot gaat aan chips in synths van 30 jaar geleden of meer.

Verder vind ik tof dat je ingaat op wat er hier te berde over wordt gebracht :)

@jeroen: ik krijg blijkbaar enkel juno's met hele kleine gaatjes =(

:mega:

@jeroen: ik krijg blijkbaar enkel juno's met hele kleine gaatjes =(

ja, ik ook....

ik dacht zo uit mijn hoofd dat de gaatjes van de versies met eprom net iets kleiner zijn dan de versies zonder eprom.
althans, daar leek het op.
ik desoldeer de vcf chips altijd, gewoon met een goed desoldeerstation, en daarbij leek het er in ieder geval op dat bij sommige versies de gaten net ietsiepietsie kleiner zijn dan de andere....

@jeroen: gedeelde smart is halve smart.

Nu Dhr. Naab meeluistert, even wat anders aangaande die VCF/VCA chips van de Juno-106.

De acheton methode:

Ik heb inmiddels het uitgeprobeerd om de uitgesoldeerde 'defecte' voice-chip in de acheton te laten weken om zo de harscoating eraf te halen en de chips getest in een Juno 106 in een SIL socket met gedraaide contacten. Met coating waren ze defect en vervangen door Naab's. Nu zonder coating en helemaal gereinigd doen ze het gewoon. Ook na 5 dagen langdurigheids tests (>4 uur aan tot 18 uur aan).
De overige 3 voices die het goed doen ga ik preventief ontdoen van de harscoating.
Als alles blijft werken fixeer ik de twee buitenste contacten in het voetje door het te solderen i.v.m. de mechanische stress waar Naab het over heeft.

De vraag is dus of de chips wel echt kapot zijn (blijkbaar niet) maar dat het een soort van mechanische stress is van de harsomhulling. Die eenmaal verwijderd lijkt het probleem zich hebben opgelost.
Dat is wel wat anders dan 40,- EUR te moeten neertellen voor een Naab (no offence heer naab).

@marcmarc Dat zou idd een hele mooie oplossing zijn.

Bij mijn 106 was er 1 defect en heb deze ook in de aceton of thinner geweekt, is een tijdje gelee dus weet niet meer precies wat het was, en bij mij lieten 2 chipies los tijdens afborstelen van de hars, het leek erzelfs op alsof ze niet gesoldeerd waren.
Ik heb deze 2 weer vast gesoldeerd, was de eerste keer dat ik SMD heb gesoldeerd met een gewoon soldeerstation en is nog goed gegaan ook, de 106 speelt al 2 a 3 jr perfect.
Je zou denken bij deze dat het soldeerproces niet goed gegaan is in de tijd bij Roland.

Hmm, iemand een idee waarom bij de zelftest er bij m'n 106 geen -_ staat maar 2.- ? De voices worden wel doorlopen in audio en cijfer. Misschien een brakke verbinding? Bij voice2 is de vca zwakker/krakend, kan ik misschien meteen de aceton test proberen.

Laatst gewijzigd:
ik heb meerdere vcf chippies met de aceton methode gedaan, met wisselend resultaat.
de truuk is de loszittende contacten op te sporen en dan weer vast te solderen.
( zie post hieronder )
maar dat is ij al met al teveel werk, dus die 40,- van d´naab vind ik een goeie optie.....

Nu Dhr. Naab meeluistert, even wat anders aangaande die VCF/VCA chips van de Juno-106.

De acheton methode:

Ik heb inmiddels het uitgeprobeerd om de uitgesoldeerde 'defecte' voice-chip in de acheton te laten weken om zo de harscoating eraf te halen en de chips getest in een Juno 106 in een SIL socket met gedraaide contacten. Met coating waren ze defect en vervangen door Naab's. Nu zonder coating en helemaal gereinigd doen ze het gewoon. Ook na 5 dagen langdurigheids tests (>4 uur aan tot 18 uur aan).
De overige 3 voices die het goed doen ga ik preventief ontdoen van de harscoating.
Als alles blijft werken fixeer ik de twee buitenste contacten in het voetje door het te solderen i.v.m. de mechanische stress waar Naab het over heeft.

De vraag is dus of de chips wel echt kapot zijn (blijkbaar niet) maar dat het een soort van mechanische stress is van de harsomhulling. Die eenmaal verwijderd lijkt het probleem zich hebben opgelost.
Dat is wel wat anders dan 40,- EUR te moeten neertellen voor een Naab (no offence heer naab).

De acheton methode:

dit werkte bij mij ook prima, ik moest wel met een speld en een loep tussen de pootjes peuteren om echt alles weg te krijgen. ik had met een schaafje eerst de randen van coating ontdaan, dan trekt de aceton er sneller tussen. ik heb wel gelezen dat de aceton methode alleen werkt als je er in een vroeg stadium bij bent.

Laatst gewijzigd:
dit werkte bij mij ook prima, ik moest wel met een spelt en een loep tussen de pootjes peuteren om echt alles weg te krijgen. ik had met een schaafje eerst de randen van coating ontdaan, dan trekt de aceton er sneller tussen. ik heb wel gelezen dat de aceton methode alleen werkt als je er in een vroeg stadium bij bent.

Bovenstaande vind ik een goed voorbeeld waarom ik me daar dus niet aan waag.

Verder heb ik ik in de loop der tijd een aantal zaken voorbij zien komen die ik ook niet zo prettig vind
- Het is erg arbeids- en tijds intensief (er zitten totaal 6 van deze mummies in een Juno en die moeten er eerst UIT)
- Ik denk niet dat PWM (of wie dan ook) voor hetzelfde geld mijn uitbreiding had ingebouwd _en_ 6 chips met de aceton methode onderhanden had genomen
- De kans dat je 'defecte' chip hiermee helemaal naar de andere wereld helpt is denk ik, ook voor een professional, te groot (voorbeelden waarbij de chips gewoon vanaf het board vallen...)

Van wat ik overigens begrepen heb wordt de coating na verloop van tijd geleidend waardoor een kortsluiting ontstaat (dat mechanische stress het defect zou veroorzaken is nieuw voor mij - hoewel ik weinig verstand van de inwerking van krachten, en de gevolgen daarvan, op electronica heb, lijkt mij dat minder waarschijnlijk).

Ik ben allang blij dat Dnaab de tijd en moeite erin heeft gestoken om een oplossing voor het Voice-chip probleem van de juno te vinden en hier ook anderen van te laten mee profiteren. Zonder dit zou wellicht de Kiwi uitbreiding nooit tot stand zijn gekomen.... Ik ben er in ieder geval heel blij mee.

JurgeN

Laatst gewijzigd:
Bij degene die bij mij lekte (stuk of 4 dacht ik) zijn ze allemaal weer stil geworden.. :)
Had er eerst een als testcase gedaan.. die had een behoorlijke lekkage qua VCA.. Maar toen ie er weer in zat en helemaal stil was had ik gelijk de smaak te pakken en bij mijn andere 106 waar het minder te horen ook gedaan :)

Wel een gepeuter, en bij zo'n eerste ff onwennig met die rommel er vanaf peuteren. En die aceton rush vond ik ook een beetje tegenvallen trouwens :D

Hoelang duurt het weken ongeveer?

Back