juno 106 upgrade

Dat komt door te lang liggen; de eerste weken blijft 'ie gewoon helder . . .

Attachments

• kiwi.png
    kiwi.png
    61,3 KB · Bekeken: 74
Twee stukjes Juno-106 met Kiwi upgrade in Unison met detune

met de arpeggiator

Losse waves

(Kwaliteit zou beter kunnen, dit heb ik opgenomen op een laptop met Audacity).

JurgeN

Ik moest laatst zo'n Naab printje eruit halen (defect). Het lossolderen van de header van het Naab printje moest met redelijk veel geweld. Daarna tussen iedere headerpin een knip gemaakt en de pinnen vervolgens er een voor een uitgehaald. Het vervangende origineelboardje in een IC gedraaide contactenstrip erin gezet.
Mocht ik nog zo'n NAAB erin moeten zetten, dan gebruikt is een female headerstrip van goede kwaliteit. Dan komt het printje wel iets hoger maar dat past. Fixeren met een druppel van een lijkmpistool --> is altijd weer weg te wippen en laat de NAAB zich makkelijk vervangen.

Ik moest laatst zo'n Naab printje eruit halen (defect). Het lossolderen van de header van het Naab printje moest met redelijk veel geweld. Daarna tussen iedere headerpin een knip gemaakt en de pinnen vervolgens er een voor een uitgehaald. Het vervangende origineelboardje in een IC gedraaide contactenstrip erin gezet.
Mocht ik nog zo'n NAAB erin moeten zetten, dan gebruikt is een female headerstrip van goede kwaliteit. Dan komt het printje wel iets hoger maar dat past. Fixeren met een druppel van een lijkmpistool --> is altijd weer weg te wippen en laat de NAAB zich makkelijk vervangen.

Dus die naab's gaan ook kapot, lekker dan :stupid :stupid

tsja, alles wat heel kan zijn , kan ook stuk zijn....., zelf een dnaab ding kan, hoewel waarschijnlijk zeer zeldzaam, stuk gaan.
:koffie:

QUOTE=dj_bomber;1741929]Dus die naab's gaan ook kapot, lekker dan :stupid :stupid[/QUOTE]

Tzal de eerste dan wel zijn die stuk gegaan is (early revision?), ik heb ze ook liggen voor als er een voice naar de kl##te gaat, het verbaast me alleen gewoon :erm: :?
-> Dus de tip van marcmarc voor de female headerstrip zal ik voor de zekerheid dan zeker gaan toepassen.

Ai, das niet ideaal nee.. Een headerstrip gebruiken is dan idd wel een goed idee!

Weet je dat voor een volgende keer.....:engel:

Ben al een heel eind overigens met het ontdekken van de extra's van de upgrade (het wordt steeds leuker), nu alleen nog pattern play....

JurgeN

Vreemd om te lezen dat er 1 defect gegaan is. Dit zou de eerste zijn die na een tijd de geest geeft. Er komen er heel af en toe wel terug, maar deze zijn altijd DOA, wat ik toeschrijf aan mishandeling tijdens transport of installatie.
Maar moest het zo zijn: Niet getreurd, er is sowieso 5 jaar garantie op en ik ga ook niet moeilijk doen na 5 jaar en 1 dag of pakweg 10 jaar. De eerste VCA-only versie, die nog een werkend stuk van 80017A gebruikte, is ondertussen 11 jaar geleden de deur uitgegaan en werkt nog steeds, dus ik denk niet dat ik mij zorgen moet maken over garantie claims.

Wat het verwijderen van 80017A chips (origineel of de mijne) betreft: de beste truc is om een pak extra soldeer toe te voegen zodat alle pinnen samen in een blubber soldeer zitten. Gebruik hiervoor een hoog vermogen soldeerbout (min 50W). Door dan over en weer te bewegen langs die blubber soldeer, tot die helemaal vloeibaar is, maak je alle pinnen ineens los en kan je de 80017A chips er zonder moeite uittrekken.

Hardnekkige gaatjes kan je openmaken met een airduster.

Dit alles en meer tips hier:
http://analoguerenaissance.com/JUNOINSTALL/

Wat het gebruik van connectors betreft: Slecht idee, er zijn namelijk geen goede single inline connectors. Althans niet om op die manier te gebruiken. Door trillingen ( bass, road, stage,...) wippen de chips er na een tijdje uit of ontwikkelen er zich contactproblemen.

Wat het verwijderen van 80017A chips (origineel of de mijne) betreft: de beste truc is om een pak extra soldeer toe te voegen zodat alle pinnen samen in een blubber soldeer zitten. Gebruik hiervoor een hoog vermogen soldeerbout (min 50W). Door dan over en weer te bewegen langs die blubber soldeer, tot die helemaal vloeibaar is, maak je alle pinnen ineens los en kan je de 80017A chips er zonder moeite uittrekken.

Deze ga ik onthouden.
Het ging hier, zoals eerder gezegd eigenlijk probleemloos met litze, mocht ik een keer een hardnekkige tegenkomen..

@Dnaab136

Fijn dat je reageert:mega:

> Vreemd om te lezen dat er 1 defect gegaan is.
> Dit zou de eerste zijn die na een tijd de geest geeft.

Ik weet niet of die in den beginne al gewerkt heeft. Dat kon de klant me niet vertellen.

> Er komen er heel af en toe wel terug, maar deze zijn altijd DOA,
> wat ik toeschrijf aan mishandeling tijdens transport of installatie.

OK, ik neem aan dat ze getest worden alvorens de deur uit te gaan
en dus degene die de NAAB136 erin gezet heeft, heeft lopen prutsen.

> Maar moest het zo zijn: Niet getreurd, er is sowieso 5 jaar garantie op
> en ik ga ook niet moeilijk doen na 5 jaar en 1 dag of pakweg 10 jaar.

Dat vind ik een mooie stelling c.q. geloof in een goed product:okdan:

> Wat het verwijderen van 80017A chips (origineel of de mijne) betreft:
> de beste truc is om een pak extra soldeer toe te voegen zodat alle pinnen samen in een blubber soldeer zitten.
> Gebruik hiervoor een hoog vermogen soldeerbout (min 50W). Door dan over en weer te bewegen langs die blubber soldeer,
> tot die helemaal vloeibaar is, maak je alle pinnen ineens los en kan je de 80017A chips er zonder moeite uittrekken.

Dit doe ik als het board niet heel hoeft te blijven maar, bij de Juno 106 vind ik daar de soldeer-eilandtjes en printbaantje
te fragiel voor. Ik boek een prima resultaat met mijn desoldeerpistool en wat litzedraad.

> Wat het gebruik van connectors betreft: Slecht idee,
> Althans niet om op die manier te gebruiken. Door trillingen ( bass, road, stage,...) wippen de chips
> er na een tijdje uit of ontwikkelen er zich contactproblemen.

Als je beiden strips met elkaar fixeert met wat druppels uit een lijmpistool heb ik daar wel vertrouwen in.
Natuurlijk is het direct solderen altijd betrouwbaarder - mee eens.

> er zijn namelijk geen goede single inline connectors.
Ik kon altijd goede kopen (type breekstrips) maar nu weet ik even niet waar ik ze kan krijgen.

Voor 'het probleem' van die headerstrip op de NAAB, die ternauwernood in de gaatjes past, is het wellicht mogelijk
een alternatieve (vergulde) dunnere male-male header te gebruiken.
Als die dan direct op het JUNO board gesoldeerd wordt, is die er net zo 'makkelijk' weer uit te solderen als de originele chip.

Back